Senaste nytt

Extrakort till barn

Sitter och funderar på om jag ska låta 16-åringen få ett extrakort. Frågan är då om det ska vara ett Amex Platinum, Gold eller ett Amex Premium. Har även tankar på att byta ut mitt premium mot ett Elite, men tror inte jag kommer upp i den spenmd så att jag kan få 2 st 2-4-1 men får ju lite andra fördelar.
Vad tycker ni?
 
Sitter och funderar på om jag ska låta 16-åringen få ett extrakort. Frågan är då om det ska vara ett Amex Platinum, Gold eller ett Amex Premium. Har även tankar på att byta ut mitt premium mot ett Elite, men tror inte jag kommer upp i den spenmd så att jag kan få 2 st 2-4-1 men får ju lite andra fördelar.
Vad tycker ni?

För egen del skulle jag köra på med ett Amex Premium om jag inte nådde en spend på 300k/år. Angeånde extrakort så visste jag faktiskt itne att perosner under 18 fick egna kort, jag tänker eftersom AMEX tar kreditupplysningar på dem så trodde jag dom skulle vara över 18 och även ha "ordnad ekonomi". SAS MC vet jag har 18 års gräns för sitt Pointearner kort.

Personligen hade jag skaffat ett gratis Revolut till barnen som jag hade fyllt på med pengar från SAS MC.
 
Sitter och funderar på om jag ska låta 16-åringen få ett extrakort.

Värt att tänka på är att den som har ett extrakort delar samma kreditutrymme som huvudkortet, det går inte att begränsa det till ett lägre belopp utan att sänka huvudkortets samtidigt.

Förslaget ovan med Revolut är nog vad jag själv skulle rekommendera, förutsatt att det går att teckna för 16-åringar (jag har inte kollat villkoren).
 
Amex har 16 år, sen hur de löser det med kreditupplysning vet jag faktiskt inte, nu har ju 16 åringen sommarjobbat lite men de kanske bara kollar att de inte har någon anmärkning. Revolut hade jag med som första tanke men 18 år där som sagt.
 

LPC123

Medlem
Har samma fundering på ett extrakort till min 18åring. Men ett extrakort är inte huvudkort innehavaren garant till det? Vilket är bäst att ge SAS Mastercard Premium eller Amex Elite? Kan man ha 2st extrakort i båda fallen? frugan har ett av varje och ev så behöver jag ju ett till av anitngen Amex eller SAS mastercard.
 
Har samma fundering på ett extrakort till min 18åring. Men ett extrakort är inte huvudkort innehavaren garant till det?

Stämmer. Men Amex tar ändå en kreditupplysning på mottagaren av extrakortet, i och med att det påverkar risksituationen (större risk att du inte kan fullfölja dina åtaganden om du delar ut extrakort till vemsomhelst, än om du bara har ett själv).

Vilket är bäst att ge SAS Mastercard Premium eller Amex Elite? Kan man ha 2st extrakort i båda fallen? frugan har ett av varje och ev så behöver jag ju ett till av anitngen Amex eller SAS mastercard.

Med Amex Elite kan man ha upp till tre gratis extrakort (och ett fjärde om man betalar extra för det). Med Mastercard Premium kostar varje extrakort 95 kr/år, man kan ha flera men jag är osäker om det finns någon övre gräns för hur många.
 

LPC123

Medlem
Stämmer. Men Amex tar ändå en kreditupplysning på mottagaren av extrakortet, i och med att det påverkar risksituationen (större risk att du inte kan fullfölja dina åtaganden om du delar ut extrakort till vemsomhelst, än om du bara har ett själv).



Med Amex Elite kan man ha upp till tre gratis extrakort (och ett fjärde om man betalar extra för det). Med Mastercard Premium kostar varje extrakort 95 kr/år, man kan ha flera men jag är osäker om det finns någon övre gräns för hur många.

Ja då får det bli ett Amex :) Tack o bock
 

Gargamel

Medlem
Fundering kopplat till det här, om barnet/sambon/whatever har Curve behöver man ett point earner då? Eller har Curve något som gör att korten måste stå i samma namn?
 

Elias

Medlem
Amex har 16 år, sen hur de löser det med kreditupplysning vet jag faktiskt inte, nu har ju 16 åringen sommarjobbat lite men de kanske bara kollar att de inte har någon anmärkning. Revolut hade jag med som första tanke men 18 år där som sagt.
Man kan inte få någon anmärkning om man ej fyllt 18 år.
 
Toppen