Senaste nytt

Extra passkontroll - Vad hände?

Jag har varit med om något liknande när vi landade med AC FRA-YYZ. Kanadensiska passpolisen stod inuti flygplanet och dubbelkollade pass och ställde frågor. En mörk man framför mig fick frågor om varför han flugit till Toronto, han var kanadensisk medborgare men fick ändå frågor! Jag och min tjej visade svenska pass och fick gå igenom på 2 sekunder.
 

Roger J

Medlem
Jag har varit med om exakt samma sak på Arlanda. SAS-flight från Bryssel. Poliser i gaten på Arlanda som kollade ID på avstigande passagerare. Tror inte det har något med flygbolaget att göra utan polisen letar efter någon person. Detta var ju en intra Schengen-flygning.
 

Mr Carter

Medlem
Råkade också ut för att få pass och boardingkort kontrollerade direkt efter att vi lämnade bryggan i Chicago. Det här var efter en SAS flygning.
 

mha321

Medlem
Jag har varit med om något liknande när vi landade med AC FRA-YYZ. Kanadensiska passpolisen stod inuti flygplanet och dubbelkollade pass och ställde frågor. En mörk man framför mig fick frågor om varför han flugit till Toronto, han var kanadensisk medborgare men fick ändå frågor! Jag och min tjej visade svenska pass och fick gå igenom på 2 sekunder.

Jag råkade också ut för det med Air Canada från Frankfurt, men då till Ottawa förra året.

Det roligaste med den var att de ropade ut i högtalarna "everybody must remain in their seats. Nobody gets off this plane until every passport has been checked". Samtidigt som vi i business höll på att kliva av.... (och fick fortsätta kliva av)
 

Agö

Medlem
KLM på Arlanda förra året. Fyra gränspoliser direkt vid gate på T2. Fick frågan var jag reste ifrån. Köpenhamn, varvid "min polis" garvade gott!
 

Senator

Moderator
Vi är nog flera som har varit genom olika kontroller vid ankomst. Har hänt mig på Arlanda, Frankfurt och Amsterdam. Det som gör detta ärende särskilt unikt i min värld är två saker:
En lista på 3 passagerare som man vill "tala med"
Att man tar ett foto på pass och BC

Inte ens mina resor i Afrika och Mellanöstern (Saudiarabien t.ex.) har jag upplevt något liknande.

Eftersom LH inte verkar ha levt upp till dina förväntningar hade jag skrivit ett brev till LH gällande alla detaljer som inte vara bra, inklusive att du begär ett svar på varför ditt namn fanns på en lista som sedan granskandes av Gränspolisen. Du vill helt enkelt veta om detta är framtiden för ditt resande med LH.
 

Hansi

Medlem
@Roger J Jag har varit med om exakt samma sak på Arlanda. SAS-flight från Bryssel. Poliser i gaten på Arlanda som kollade ID på avstigande passagerare. Tror inte det har något med flygbolaget att göra utan polisen letar efter någon person. Detta var ju en intra Schengen-flygning.

Har varit med om exakt samma 2 ggr när jag anlänt med TAP från Lissabon. " tullpoliser och en hund". Antar att de gör extra narkotikakontroller direkt på alla när vi stiger av planet.
 
Toppen