Senaste nytt

EXPAT i USA - byta från EuroBonus till MilagePlus?

bankb

Medlem
Tack för detta. Min hemmavist är New York och närmaste flygplats är EWR. Därav United.

Helst så skulle jag vilja kunna använda förmånerna från mitt EBG under tiden jag bygger upp Mileage Plus Status, men detta funkar alltså inte? De saker som jag vill komma åt är, Prio Check in, Fritt bagage, Lounge och Prio Boarding. Jag har TSA Pre så fasttrack behöver jag inte.

Vad finns det för manuella lösningar? Testade en gång att byta till mitt UA nummer från mitt EBG nummer men hade kvar boarding kortet med EBG status. När jag blippade boarding kortet så fick jag röd lampa och det stod fel boarding grupp (Star Gold ger Grupp 1 på UA) så systemet känner nog av direkt tyvärr. Dock var gate agenten inte bekymrad alls och lät mig gå med grupp 1.

Kan man manuellt gå runt och visa EBG plastkortet i lounge, check in osv (Antar att det blir svårt med boarding)

Jag tror att det mesta du vill åt förutom bagage kommer lösa sig genom att du visar ditt EBG kort. Kanske kan vara enklare om du på biljetten flyget ”utan” status och sen efter reggar till ditt United konto.
 

Hachans

Medlem
Dubbelt Star Alliance Gold kan absolut vara bra att ha ibland, då alla program har sina för och nackdelar.
Bor man i USA kan det absolut vara bra att ha sin status hos United då det ger fördelar med uppgraderingar mm som vi med Eurobonus inte får (hamnar väldigt långt ner på listan).
Om man ska välja Unitd, American Airlines eller Delta beror ofta på vilken stad man utgår ifrån, brukar vara att föredra att välja det bolag som har en hub nära där man utgår ifrån. Bor man i New Jersey i närheten av Newark så är det att föredra att välja United som program och inte American Airlines då man tvingas till att ta sig till JFK varje gång man ska flyga (är bara ett 20-tal flighter om dagen med AA från EWR).

Vad det gäller att nyttja förmåner från Eurobonus men att kreditera till ett annat program ska det inte gå. Men har hänt flertalet gånger att man ändå släpps in i loungen om man kan visa upp statusen, utan att de lägger in deta i bokningen. Det är självklart risky business utifall att de petar in numret och man riskerar att få poängen på fel ställe.

Javisst är det så. Men om man "bara" är Eurobonus guld i nuläget och vill åt de bättre perksen i Uniteds program så blir det svårt att nå dem. Standbyuppgraderingarna och så går ju till Uniteds 1K och allt vad de heter först, och dit når man inte med Eurobonus guld-resande precis. Så frågan är om det är värt det ut det perspektivet. Eurobonus guld ger ju dessutom tillgång till Club-loungerna på domestic vilket inte ens United eget *guld gör, utan det får man köpa till separat. På access-sidan skrivs dessutom att du måste ha ett boardingkort som visar giltig guldstatus vilket innebär att knepen som nämns ovan inte ska fungera (i teorin). Så jag skulle säga ändå att Eurobonus guld har ett betydligt högre värde, om man inte kan ta sig vidare till de högre nivåerna inom United program, men de har ju ganska höga krav både på vad man flyger, och hur mycket man ska ha betalt. Att punga upp antingen 15000 dollar för Platinum eller 36 flygningar med ett minimum av 12000 dollar spenderat är rätt saftigt.

https://www.united.com/ual/en/us/fly/travel/airport/united-club-and-lounges/access.html

Tack för detta. Min hemmavist är New York och närmaste flygplats är EWR. Därav United.

Helst så skulle jag vilja kunna använda förmånerna från mitt EBG under tiden jag bygger upp Mileage Plus Status, men detta funkar alltså inte? De saker som jag vill komma åt är, Prio Check in, Fritt bagage, Lounge och Prio Boarding. Jag har TSA Pre så fasttrack behöver jag inte.

Vad finns det för manuella lösningar? Testade en gång att byta till mitt UA nummer från mitt EBG nummer men hade kvar boarding kortet med EBG status. När jag blippade boarding kortet så fick jag röd lampa och det stod fel boarding grupp (Star Gold ger Grupp 1 på UA) så systemet känner nog av direkt tyvärr. Dock var gate agenten inte bekymrad alls och lät mig gå med grupp 1.

Kan man manuellt gå runt och visa EBG plastkortet i lounge, check in osv (Antar att det blir svårt med boarding)

Det kan gå ibland att göra så, men systemet är byggt för att du inte ska kunna göra det och du kommer bli motarbetad på varje gång. Exempelvis kan du läsa på länken ovan att ditt boardingkort måste visa din status för att du ska komma in i loungen. Det innebär att ditt nummer behöver läggas in där.
 

palmen

Moderator
Helst så skulle jag vilja kunna använda förmånerna från mitt EBG under tiden jag bygger upp Mileage Plus Status, men detta funkar alltså inte? De saker som jag vill komma åt är, Prio Check in, Fritt bagage, Lounge och Prio Boarding. Jag har TSA Pre så fasttrack behöver jag inte.
Nu är jag långt ifrån någon expert på amerikanska program, där är nog loyaltylobby, the points guy, one mile at a time bättre alternativ. Men den reklam jag sett på amerikanska flygplatser är att du kan skaffa något "united kreditkort" och då får du mer eller mindre allt detta, extra väska, prio checkin, prio boarding. Lounge kommer dock krävas att man köper medlemskap om jag tolkat det rätt (kanske även kommer med något kort).

I teorin kan du visa ditt EBG även om du lagt in ditt UA-nummer, men de kan kräva att du då ändrar till EBG i bokningen och alla poäng hamnar där. Men ibland fungerar det bra att bara visa kortet.
 

nissefalk

Medlem
kan skaffa något "united kreditkort"

Det är Chase som är störst på United credit kort och precis som palmen säger så kan man få till lounge och extra bagage genom de korten, har inget själv då jag valt American Airlines i USA.

Airline Credit Cards | Chase.com

95707-7659c56e56de55b2357eaa71cba4ba53.jpg
 

Attachments

  • Screen Shot 2020-02-05 at 07.33.35.png
    Screen Shot 2020-02-05 at 07.33.35.png
    282,9 KB · Visningar: 265

Canadien

Medlem
Det går 12 på dussinet statuspax på inrikes US så om du ska ha en god chans på uppgraderingar bör du nog ha minst 3-4 ben per vecka. Så betänk vad du får, och lägg kanske hellre pengar på en trevlig drink på destinationen istället för på kostnad för att uppnå lounge/upgrade nån enstaka av 50 flygningar.
 

mika

Medlem
Ett annat sätt som fungerar även för oss som inte bor i USA är att skaffa United Silver status. Man får den automatiskt t.ex. genom status på Marriott (minst Titanium). Man får ganska mycket med United Silver: allt som ingår i Premier Access, fritt bagage och upgrade till Economy Plus. Om jag flyger inrikes i USA i ekonomi på ett flyg som inte generar mycket poäng, registrerar jag till United Silver istället av Star Gold. Jag tycker att Economy Plus är mer värdeful än access till United Club och minimal antal poäng till Miles&More eller Eurobonus. Och jag har lyckats få upgrade till Domestic First två gånger med United Silver (av ca 15 segment då jag har använt den). Varje gång har jag fått minst Economy Plus.
 

JohnR

Medlem
Jag är i lite samma situation som dig, då jag har svårt att uppnå guld status hos SAS efter att de har sänkt poängintjäningen på go biljetter long haul.

Jag funderar också då på att byta till United, samt att skaffa deras "Club Card", åtminstone första året medans man bygger status. Det ger ju , prio checkin, fast track, prioborning, loungeaccess (även *A), 2 väskor.

Det jag egenttligen vill komma åt är fast track, då min hemflygplats kan vara riktig stökig på mornarna. Jag tycker även att Hertz President circle, är en förmån som har gett mig mycket tillbaka det senaste året.
 

Carlos

Medlem
Bumpar en fråga: Någon som har erfarenheter av att resa med ett statuslöst Mileage Plus nummer på bokningen men kunnat använda sitt Star Gold plastkort för check in och lounge?
 

Carlos

Medlem
OK, här kommer en potentiell "work around" för att resa med status på sas men kreditera till ett annat bolag. Om man har sitt sas nummer inlagt, men klickar i (jag vill inte tjäna poäng på denna resa) kan man sedan efterregistrera hos tex United?
 

Senator

Moderator
OK, här kommer en potentiell "work around" för att resa med status på sas men kreditera till ett annat bolag. Om man har sitt sas nummer inlagt, men klickar i (jag vill inte tjäna poäng på denna resa) kan man sedan efterregistrera hos tex United?

Går det att göra på United.com?
 
Toppen