Senaste nytt

EXPAT i USA - byta från EuroBonus till MilagePlus?

mha321

Medlem
Det finns två sidor av mynt här.
Det är inte bara fördelar med United Mileage Plus modell.
Det finns som sagt minimikrav för spend för att kunna uppnå högre status om man är registreraf medlem i USA. Du kan inte uppnå högre staus enbart med PQS i så fall.

Förlorar man något annat om man registrerar sig i mileage plus med svensk adress? Annars verkar det ju vara ett logiskt alternativ om användbar svensk adress finns kvar...
 

Dr. Miles

Expert
Förlorar man något annat om man registrerar sig i mileage plus med svensk adress? Annars verkar det ju vara ett logiskt alternativ om användbar svensk adress finns kvar...
I detta fallet tror jag att trådstartaren vill kanske skaffa United Mileage Plus affiliated kreditkort i USA då går det inte att ha adress i Sverige i sin profil.
 
I detta fallet tror jag att trådstartaren vill kanske skaffa United Mileage Plus affiliated kreditkort i USA då går det inte att ha adress i Sverige i sin profil.

Nja, inte säkert att jag kommer köra deras kreditkort. AMEX erbjuder möjligheten att konvertera sitt europeiska konto till ett amerikanskt och därmed överföra sin credit history till det amerikanska kortet. Så det blir ett AMEX Platinum för mig. Avgiften "bara" 450 USD / år och jag har en känsla av att Platinum är mer värt pengarna i staterna än här i Sverige (speciellt om man inte bor i Stockholm).

Men input ang kreditkort tas givetvis också gärna emot.
 

Carlos

Medlem
Jag fick 3 månaders guld efter Statusmatch till United samt en challenge :


"To satisfy the terms of this challenge, you will need to fly 12,500 Premier qualifying miles (PQM) or 15 Premier qualifying segments (PQS) within the 90-day timeframe. Qualifying activity for this promotion includes only base PQM/PQS and class-of-service bonus PQM/PQS earned on flights operated by United, United Express or Copa, and credited to your MileagePlus account. Any other bonus PQM/PQS, promotional PQM/PQS, credit card PQM, or PQM/PQS earned on other Star Alliance carriers do not count toward qualification for this promotion."

Offer | United Airlines
Hur fick du denna match? Ansökte du separat i sådana fall hur? Eller var det en annonserad match / challemge?

(Den nuvarande promon exkluderar *A)
 

Carlos

Medlem
Fyi citerar du ett inlägg från 2016.
Tack för info Daniel. Trodde inlägget var från 16 minuter över 8

Anyway, någon som har lust att hjälpa till?
Jag bor i USA och klantar jag inte till allting rejält så har jag Lifetime EBG i slutet på året. Jag reser mycket inrikes i USA (i Eco ska tilläggas) Jag tror att mitt bästa bet är att försöka få guld på United under tiden jag fortfarande bor här. För uppgraderingar men mest för gratis Eco plus, som är guld värt för mig.

Just nu har United ingen status match för *A, så jag hoppades att det skulle vara så att man kan höra av sig och få en privat match eller challenge av United?

Sen så kommer jag ju givetvis vilja veta om det finns ett smidigt sätt att använda förmånerna för EBG men tjäna poäng med UA??
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Tack för info Daniel. Trodde inlägget var från 16 minuter över 8

Anyway, någon som har lust att hjälpa till?
Jag bor i USA och klantar jag inte till allting rejält så har jag Lifetime EBG i slutet på året. Jag reser mycket inrikes i USA (i Eco ska tilläggas) Jag tror att mitt bästa bet är att försöka få guld på United under tiden jag fortfarande bor här. För uppgraderingar men mest för gratis Eco plus, som är guld värt för mig.

Just nu har United ingen status match för *A, så jag hoppades att det skulle vara så att man kan höra av sig och få en privat match eller challenge av United?

Sen så kommer jag ju givetvis vilja veta om det finns ett smidigt sätt att använda förmånerna för EBG men tjäna poäng med UA??

Det är ont om statusmatchningar mellan Star Alliance partnersen för de vill inte sno varandras kunder.

Vet inte riktigt vad du ska med dubbelt Star Alliance-guld till heller. Använd ditt Lifetime eller byt allians helt.

Det går inte att använda förmånerna från ditt EuroBonus och kreditera till andra program, den luckan är igentäppt.
 

palmen

Moderator
Det är ont om statusmatchningar mellan Star Alliance partnersen för de vill inte sno varandras kunder.

Vet inte riktigt vad du ska med dubbelt Star Alliance-guld till heller. Använd ditt Lifetime eller byt allians helt.

Det går inte att använda förmånerna från ditt EuroBonus och kreditera till andra program, den luckan är igentäppt.
Dubbelt Star Alliance Gold kan absolut vara bra att ha ibland, då alla program har sina för och nackdelar.
Bor man i USA kan det absolut vara bra att ha sin status hos United då det ger fördelar med uppgraderingar mm som vi med Eurobonus inte får (hamnar väldigt långt ner på listan).
Om man ska välja Unitd, American Airlines eller Delta beror ofta på vilken stad man utgår ifrån, brukar vara att föredra att välja det bolag som har en hub nära där man utgår ifrån. Bor man i New Jersey i närheten av Newark så är det att föredra att välja United som program och inte American Airlines då man tvingas till att ta sig till JFK varje gång man ska flyga (är bara ett 20-tal flighter om dagen med AA från EWR).

Vad det gäller att nyttja förmåner från Eurobonus men att kreditera till ett annat program ska det inte gå. Men har hänt flertalet gånger att man ändå släpps in i loungen om man kan visa upp statusen, utan att de lägger in deta i bokningen. Det är självklart risky business utifall att de petar in numret och man riskerar att få poängen på fel ställe.
 

Carlos

Medlem
Dubbelt Star Alliance Gold kan absolut vara bra att ha ibland, då alla program har sina för och nackdelar.
Bor man i USA kan det absolut vara bra att ha sin status hos United då det ger fördelar med uppgraderingar mm som vi med Eurobonus inte får (hamnar väldigt långt ner på listan).
Om man ska välja Unitd, American Airlines eller Delta beror ofta på vilken stad man utgår ifrån, brukar vara att föredra att välja det bolag som har en hub nära där man utgår ifrån. Bor man i New Jersey i närheten av Newark så är det att föredra att välja United som program och inte American Airlines då man tvingas till att ta sig till JFK varje gång man ska flyga (är bara ett 20-tal flighter om dagen med AA från EWR).

Vad det gäller att nyttja förmåner från Eurobonus men att kreditera till ett annat program ska det inte gå. Men har hänt flertalet gånger att man ändå släpps in i loungen om man kan visa upp statusen, utan att de lägger in deta i bokningen. Det är självklart risky business utifall att de petar in numret och man riskerar att få poängen på fel ställe.
Tack för detta. Min hemmavist är New York och närmaste flygplats är EWR. Därav United.

Helst så skulle jag vilja kunna använda förmånerna från mitt EBG under tiden jag bygger upp Mileage Plus Status, men detta funkar alltså inte? De saker som jag vill komma åt är, Prio Check in, Fritt bagage, Lounge och Prio Boarding. Jag har TSA Pre så fasttrack behöver jag inte.

Vad finns det för manuella lösningar? Testade en gång att byta till mitt UA nummer från mitt EBG nummer men hade kvar boarding kortet med EBG status. När jag blippade boarding kortet så fick jag röd lampa och det stod fel boarding grupp (Star Gold ger Grupp 1 på UA) så systemet känner nog av direkt tyvärr. Dock var gate agenten inte bekymrad alls och lät mig gå med grupp 1.

Kan man manuellt gå runt och visa EBG plastkortet i lounge, check in osv (Antar att det blir svårt med boarding)
 
Toppen