Senaste nytt

Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København

Dr. Miles

Expert
Varför det är billigare från Sthlm till Asien är väl för att Stockholmare har ett enkelt hopp åt rätt håll till Helsingfors, och sedan vidare med Finnair? För en dansk kanske det känns ologiskt att först åka norrut i en timme och sedan byta, även om det knappast spelar någon roll...
De flesta människor är vara vid Mercators projektion. Detta gör tyvärr att man får fel inbillning ibland.

T ex om man ska flyga mellan Köpenham - Bangkok, är via Helsingfors (ca 1,9% längre avstånd än direktflyg) kortare än via Frankfurt (ca 12,1% längre avstånd än direktflyg). Via Moskva är nästan marginell skillnad (ca 0,1% längre flygavstånd än direktflyg)

När man tittar på kartan med Mercators projektion känns det som att flyga via Dubai eller Doha är "på vägen".
Men själva verket är via Dubai ca 12,6% längre avstånd än direktflyg och via Doha är ca 14,5% längre avstånd än direktflyg.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Så här ser kartan ut i Azimuthal projektion från Danmark:
792px-Denmark_(orthographic_projection).svg.png

(Foto: Wikipedia)
Grey-green orthographic projections maps - Wikimedia Commons
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
SAS har ibland lägre priser på longhaul ifrån Malmö Sturup än Köpenhamn Kastrup och det ger ju mer poäng också att åka en omväg till Stockholm. Kan vara bra att ha i åtanke om man planerar att åka longhaul med SAS.
Inte bara ibland. Jag vill påstå att det i princip alltid är så.
SAS har sänkt priser i SAS Plus (A, P och B klass) på Malmö-Stockholm fr o m idag. Så prisskillnaden har blivit ännu större.

Malmö-Stockholm enkel:
  • ASFLXOW: 525 SEK exkl. skatter
  • PSFLXOW: 761 SEK exkl. skatter
  • BSFLXOW: 1.138 SEK exkl. skatter
Priser för Tur & Retur är det dubbla av enkelbiljett.
  • ASFLXRT
  • PSFLXRT
  • BSFLXRT
København-Stockholm enkel:
  • ADKOWY: 1.201 DKK exkl. skatter
  • PDKOWY: 1.434 DKK exkl. skatter
  • BDKOWY: 1.634 DKK exkl. skatter
Priser för Tur & Retur är det dubbla av enkelbiljett.
  • ADKRTY
  • PDKRTY
  • BDKRTY

Om man pendlar mellan Malmö - Stockholm och har råd med likviditet, kan man boka biljett i A klass (som enkelbiljett) alla dagar och sedan avboka när man vet att man inte kommer att använda biljetten.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Konkurrenssituationen är givetvis också helt annorlunda i jämförelse med Köpenhamn.

p2p Malmö-Stockholm, måndag 15 februari (enkel):

SAS: sex avgångar
Mavia: nio avgångar
Norwegian: tre avgångar

Lägg därtill konkurrensen från tåg så är det lätt att förstå att man tvingas sänka priser på sträckan.
 

090034208

Medlem
Efter att vår resa till Tokyo förstördes i torsdags av kaoset på ARN blev det ändrade planer igår när vi kom till CPH. Bokade igår kväll till BCN med Swiss. Avfärd nu på morgonen. Fanns fortfarande billiga economy biljetter som bokades i (W,S) och blev erbjuden direkt i samband med detta att uppgradera alla 4 legs CPH-ZRH-BCN t/r för 550 dkr st. Totalkostnad för biljett+uppgradering 410€ per pers. Bokades om till D samt hemresan Z.... Tyckte det va förmånligt kvällen före avfärd
 

Agö

Medlem
Idag blev det en SAS Business Saver till New York. Dessvärre inte från Köpenhamn utan från Paris. 2 000 SEK billigare att starta i Paris denna runda än att flyga direkt från Köpenhamn (Arlanda och Oslo var också betydligt billigare, 1600 SEK respektive 1800 SEK billigare för direktflygen). Den här gången övervägde jag dock direktflyget från Köpenhamn då det var rätt vettigt prissatt (17800 SEK).
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Now or never (ny kampanj) | Sida 187 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Lite kul att det är billigare att flyga exempelvis MMX-ARN-CPH-IAD-CPH-ARN-MMX än CPH-IAD-CPH

2856 för den från MMX. Blir en hel del EB per krona.
Det är vanligt.

Flygbranschen är inte som andra bransch. Faktiska kostnader och försäljningspris har ingen korrelation.
Normala människor flyger inte Malmö-Stockholm-Köpenhamn-Washington (destination)-Köpenhamn-Stockholm-Malmö även om priset skulle vara billigare.
 

NotRyan

Medlem
Inlägg från: Now or never (ny kampanj) | Sida 187 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det är vanligt.

Flygbranschen är inte som andra bransch. Faktiska kostnader och försäljningspris har ingen korrelation.
Normala människor flyger inte Malmö-Stockholm-Köpenhamn-Washington (destination)-Köpenhamn-Stockholm-Malmö även om priset skulle vara billigare.
Du menar att vi inte är normala dårå.. :D

Om det bara går så flyger man ju Malmö-Stockholm-Oslo-Köpenhamn-Washington....
 

pqvst

Medlem
Detta är lite intressant. Kollar flyg till Tokyo, och ser att det är 1100 kr billigare att flyga ARN-CPH-NRT, jämfört med direkt CPH-NRT.

Min närmsta flygplats är CPH, så vad händer om man bokar ARN-CPH-NRT, men skippar ARN-CPH anslutningen? Går det?

(25/9 - 19/12)
 

Attachments

  • Screenshot 2017-09-02 14.36.13.png
    Screenshot 2017-09-02 14.36.13.png
    64,9 KB · Visningar: 326

MrDollar

Medlem
Detta är lite intressant. Kollar flyg till Tokyo, och ser att det är 1100 kr billigare att flyga ARN-CPH-NRT, jämfört med direkt CPH-NRT.

Min närmsta flygplats är CPH, så vad händer om man bokar ARN-CPH-NRT, men skippar ARN-CPH anslutningen? Går det?

(25/9 - 19/12)
Nej det kommer inte gå att skippa första leg.
 
Toppen