Senaste nytt

Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København

staff

Medlem
(Stor-)Malmo drar tyvarr det kortaste straet som Sveriges kanske minst kopstarka storstad, men far betala priser genererade av Nordens kanske kopstarkaste storstad. Stackars Malmobor!
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle tro att en internationell flight är belagd med betydligt fler och högre avgifter som inte går per passagerare utan smetas ut på hela flygplanet oavsett om det är en eller 189 passagerare. Därav ser vi inte de avgifterna

Exempelvis försäkringar, navigation fees, internationella trafikavgifter och gud vet vilka avgifter myndigheter kan hitta på. Momsen är väl det enda som undviks med en internationell resa. Skulle man däremot börja belägga inrikes resor med bränsleskatt motsvarande bensinpriset eller liknande skulle det se lite annorlunda ut.

(Stor-)Malmo drar tyvarr det kortaste straet som Sveriges kanske minst kopstarka storstad, men far betala priser genererade av Nordens kanske kopstarkaste storstad. Stackars Malmobor!

Kan man inte lösa det genom att låta Skåne tillhöra Danmark? ;)
 

Gus

Medlem
Jag är glad att jag bor i Stockholm och svärföräldrarna i Lund. När vi ska flyga kollar vi alltid priserna från både Stockholm samt Köpenhamn. Om Köpenhamn är billigare passar vi på att hälsa på i Lund :).
 
  • Gilla
Reactions: pep

mtlmr

Medlem
Allt det ingår i en flight som på finalen drösar in under danskt luftrum, men inte i motsvarade flight som landar på Sturup? Galet!

Apropå Skåne/Danmark håller vi godt på att integrera den danska arbetsmarknaden i den skånska, men det knorras lite sedan några månader tillbaka om att pendlingen handikappas..

Jag skulle tro att en internationell flight är belagd med betydligt fler och högre avgifter som inte går per passagerare utan smetas ut på hela flygplanet oavsett om det är en eller 189 passagerare. Därav ser vi inte de avgifterna

Exempelvis försäkringar, navigation fees, internationella trafikavgifter och gud vet vilka avgifter myndigheter kan hitta på. Momsen är väl det enda som undviks med en internationell resa. Skulle man däremot börja belägga inrikes resor med bränsleskatt motsvarande bensinpriset eller liknande skulle det se lite annorlunda ut.



Kan man inte lösa det genom att låta Skåne tillhöra Danmark? ;)
 

gdaily

Medlem
Varför det är billigare från Sthlm till Asien är väl för att Stockholmare har ett enkelt hopp åt rätt håll till Helsingfors, och sedan vidare med Finnair? För en dansk kanske det känns ologiskt att först åka norrut i en timme och sedan byta, även om det knappast spelar någon roll...
 

lillemannen

Medlem
Mina två sista USA resor har flugits från Sturup över ARN ner till CPH och direkt vidare.
Galet prissatt men jag tar extra leggen och poängen. Tack SAS!

Gäller även Hong Kong från Sturup upp till ARN istället för Kastrup upp.
 

MaBe

Medlem
Varför det är billigare från Sthlm till Asien är väl för att Stockholmare har ett enkelt hopp åt rätt håll till Helsingfors, och sedan vidare med Finnair? För en dansk kanske det känns ologiskt att först åka norrut i en timme och sedan byta, även om det knappast spelar någon roll...

Jag som utgår från CPH och flyger både västerut och österut ser inte Helsingfors eller Arlanda som alternativ. Mina alternativ är snarare Lufthansa via Frankfurt eller München eller KLM via Amsterdam.
 
Toppen