Fast har inte den minskade aktiviteten med alla helger att göra? Jag har letat igenom diverse bloggar och nyhetssajter men kan inte hitta någon info om att Airbus skulle ha ett problem med A350.
Airbus höll sin årliga
presskonferens förra veckan, där sa de att de inte hade några nya problem och att de tror sig kunna upp nå en "Operational reliability" 98.5% i år. De har som mål att leverera fler än 50 A350 i år. Zodiac fick sig en rejäl känga på presskonferansen också.
Angående produktionstakten, målet förra året kan det vara intressant att läsa
Leeham's artikel,
Bjorn’s Corner: Production rates - Leeham News and Comment Kontentan är att ökningen i produktionstakt är i jämförelse med 787 och vad man man har kommunicerat tidigare, men även att det finns problem med leverantörer för inredningen.
Nja, det var faktiskt betydligt mer fart på Toulouse på den tiden det var helger.
(Begreppet klämdagar existerar knappast och Trettonhelgen firas inte öht i Frankrike)
Med hjälp av en del testflygningar runt jul/mellandagarna lyckades man precis få i väg AY nr 3 på själva nyårsafton. Helt uppenbart för att försöka bättra på statistiken för 2015 lite.
Och så här sa Airbus CEO nyligen:
"The Airbus chief, however, shouldered ultimate blame for the supply chain problems. “It is our responsibility to make it work,” he said. “We have issues that go beyond Zodiac.”
Over the next two years, by the end of 2018, Airbus is planning to ramp up A350 production to 10 aircraft per month. However, Bregier said the “game is not over” and the initial aircraft on a new program are “extremely difficult to put together.”
“We plan to deliver at least 50 A350s [in 2016],” the Airbus chief said. “This is not a walk in the park."
Så att problem finns är ju uppenbart, men stoppet för testflygningar är ju en gåta.
Jag har själv miststänkt att det är något fel på uppdateringen av den tidigare tillförlitliga produktionssiten, men inget tyder på detta när man googlar. Men viss brasklapp ska kanske lämnas för detta.