Senaste nytt

Eventuell strejk för kabinpersonalen på Lufthansa från och med 1 juli 2015

Fedup

Medlem
German airline Lufthansa (LHAG.DE) faces a June 30 deadline to make concessions to cabin crew over pay and pensions or suffer further strikes that would compound the effects of a costly dispute with its pilots.

Lufthansa has been in protracted talks with various staff groups as it seeks to bring down costs and revise pension schemes, to better compete with low-cost airlines and expanding Middle Eastern rivals.

The UFO flight attendants' union said on Monday its members would strike on July 1 if an agreement was not reached with Lufthansa by then. Further one-day strikes would follow that could last to Sept. 16, disrupting travel over the lucrative peak summer season, the union added.

Mer på Routers: Cabin crew give Lufthansa deadline to avoid strike| Reuters
 

Lollet

Medlem
Självklart ska detta ske när jag har bokat min första t&r i business class :mad:
Jag ska flyga 1a juli CPH-FRA-JFK.
Vad bör jag göra om strejken blir av?
Kan man bli ombokad till annan flight i förväg?
Kommer dom på flygplatsen boka om mig till en annan flight eller bör jag själv kolla ut alternativ och komma med förslag?
Kan man kräva någon ersättning om man blir ombokad till en annan flight?
 

Senator

Moderator
Självklart ska detta ske när jag har bokat min första t&r i business class :mad:
Jag ska flyga 1a juli CPH-FRA-JFK.
Vad bör jag göra om strejken blir av?
Kan man bli ombokad till annan flight i förväg?
Kommer dom på flygplatsen boka om mig till en annan flight eller bör jag själv kolla ut alternativ och komma med förslag?
Kan man kräva någon ersättning om man blir ombokad till en annan flight?

Vad bör jag göra om strejken blir av?
Ringa Lufthansa när det är klart.. Jag tror det blir selektivt, och inte alla rutter...

Kan man bli ombokad till annan flight i förväg?
Inte innan det finns ett beslut om strejk om inte din resa är ombokningsbar

Kommer dom på flygplatsen boka om mig till en annan flight eller bör jag själv kolla ut alternativ och komma med förslag?
I sådana situationer hjälper det alltid att vara förberedd. Troligt scenario är ombokning till något bolag inom Joint Venture: Swiss, Austrian, Air Canada, Brussels, United

Kan man kräva någon ersättning om man blir ombokad till en annan flight?
Nej...
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som förhandlingen var misslyckad och tidigare information om att facket inte skulle strejka tills slutet av juli gäller inte längre = facket kan starta strejken när som helst.
Reuters skrev:
Strikes loom after talks between Lufthansa and pilots fail
Mon Jul 6, 2015 9:20am EDT

Talks between Lufthansa (LHAG.DE) and pilots' union Vereinigung Cockpit on entering mediation have failed, raising the prospect of strikes at the height of the summer travel season, the union said on Monday.
.
.
The union said it would now discuss the failed mediation and that an agreement to hold off on strikes until the end of July was no longer valid now that the mediation process had failed.
Källa: Strikes loom after talks between Lufthansa and pilots fail| Reuters
 
Toppen