Senaste nytt

Europa i februari med familjen

Familjen, 2 vuxna och 2 barn 5 och 8 år, vill ut och resa i februari. Jag var inne på Florida och andra Long haul-destinationer men antal semesterdagar sätter stopp. Så nu letar jag efter ett ställe i Europa att semestra på. Bara några få krav, SAS skall flyga dit (använder Eb-poäng), vädret skall ha en chans att vara tidig vår, dvs inte bara mörkt och kyla, och det skall finnas inomhuspool på hotellet. Självklart är det bra om det finns något att göra på destinationen också.

Jag har tittat på Rom, vi gillar att åka dit, men jag har haft svårt att hitta hotell med pool. Hur är tex Malaga och Alicante i februari?

Avreseort: Köpenhamn / Malmö
Var vill du åka: Någonstans som finns i SAS linjenät i Europa
När vill du åka: Februari
Budget: Poäng
Andra krav: Inomhuspool på hotellet, inte bara grått och slask utomhus
 

Lollet

Medlem
Spontant skulle jag säga Gran Canaria om du vill ha värme i februari. Malta var helt ok i mars, lite mer tveksam till februari..
 

NyfikenGrau

Medlem
Säger också Gran Canaria, vet inte hur det ser ut med inomhuspool på hotell där men övriga kravspecen sorterar bort nästan allt annat. Lissabon funkar men tror inte SAS flyger dit på vintern? Rent vädermässigt måste man ju minst till Cypern i sydöst eller södra Spanien i sydväst (och inget däremellan) för att ha rimlig chans till drägligt väder denna tid på året.

Tillägg: Alicante som du nämnde själv är nog inte heller något dumt alternativ. Betydligt torrare än Malaga som iofs också är vårvarmt då.
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Jag var i Lissabon tre dagar första veckan i april. +12 grader och spöregn i tre dagar...
 
Säger också Gran Canaria, vet inte hur det ser ut med inomhuspool på hotell där men övriga kravspecen sorterar bort nästan allt annat. Lissabon funkar men tror inte SAS flyger dit på vintern? Rent vädermässigt måste man ju minst till Cypern i sydöst eller södra Spanien i sydväst (och inget däremellan) för att ha rimlig chans till drägligt väder denna tid på året.

Tillägg: Alicante som du nämnde själv är nog inte heller något dumt alternativ. Betydligt torrare än Malaga som iofs också är vårvarmt då.
Tror inte det fanns biljetter till Kanarieöarna, funderade på Portugal också. Om man håller sig till Alicante, är det något att hänga i julgranen rent upplevelsemässigt?
 

adhoc76

Medlem
Spanien har massor med charmiga städer. Alicante? Not so much... ledsen om det låter negativt, men Alicante är inte jättekul.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag var i Lissabon tre dagar första veckan i april. +12 grader och spöregn i tre dagar...

Otur kan man ha överallt, liksom man kan ha tur och få en vecka i franska Nice med hyggligt väder. Särskilt sannolikt är inget av dem.

Tror inte det fanns biljetter till Kanarieöarna, funderade på Portugal också. Om man håller sig till Alicante, är det något att hänga i julgranen rent upplevelsemässigt?

Jag tycker inte sydöstra hörnet har mycket mer än klimatet, finns ju definitivt mer att se runt Malaga tycker jag, som Gibraltar, Ronda, Sierra Nevada och/eller Granada. Men smaken är olika, jag är mycket för att åka runt och titta på olika ställen, andra kanske gillar ordnade aktiviteter mer osv.
 

NyfikenGrau

Medlem
Absolut - så är det! Var väl mer ett påpekande om att någon värmegaranti för Lissabon kan man inte utfärda.

Sant. Min egen priolista över någorlunda närliggande mål i februari sett till väder och upplevelser:
1. Mellanöstern generellt.
2. Kanarieöarna, i synnerhet Gran Canaria eller Teneriffa. Barnfamilj = nr. 1, byter plats med Mellanöstern.
3. Södra Portugal.
4. Sydligaste Spanien.
5. Cypern respektive sydöstra Spanien.

Med tanke på hur få ställen SAS flyger till av dessa i februari och att det dessutom handlar om award tror jag det kommer handla om att ta det man hittar helt enkelt.
 
Toppen