Senaste nytt

Eurocard Platinum ?

DrKlas

Medlem
Med Eurocard Platinum kommer kortinnehavaren in gratis i loungerna och eventuell gäst måste betala 30 USD för att komma in. Med AMEX Platinum kommer den primära kortinnehavaren in gratis i loungerna och dessutom kommer en eventuell extrakortmedlem in gratis och båda två får ta med sig var sin gäst. Alltså, med Eurocard Platinum kommer en person in i loungerna, medans med ett AMEX Platinum kommer upp till 4 personer in i loungerna.
Ok.

Vad jag menar är att Eurocard Platinum är helt ok om man är/reser i huvudsak ensam och i huvudsak vill ha ett PriorityPass!

I Amex Platinum ingår två st PriorityPass samt extrakort på olika nivåer etc etc etc och har man då partner/sambo/fru och myndiga barn så är Amex Platinum ett bätte alternativ - vill Du eller någon annan ha en sammanställning över fördelarna och därmed få möjlighet att jämföra olika kort så skicka pm!

Men ett extrakort och ett extra priority pass ingår ju i Eurocard Platinums årsavgift och behöver man fler extrakort till exempelvis myndiga barn kostar de därefter 750 kr. Priority pass ingår ju även i Eurocards extrakort om jag tolkat deras regler rätt. Så oavsett om man reser ensam eller tillsammans kan man besöka lounger.

Att Amex Platinum har ytterligare fördelar förstår jag men om det är prisvärt eller ej beror ju på en mängd faktorer.
 
Men ett extrakort och ett extra priority pass ingår ju i Eurocard Platinums årsavgift och behöver man fler extrakort till exempelvis myndiga barn kostar de därefter 750 kr. Priority pass ingår ju även i Eurocards extrakort om jag tolkat deras regler rätt. Så oavsett om man reser ensam eller tillsammans kan man besöka lounger.
Så vitt jag kan se har du rätt, de har något som kallas familjekort. Priority Pass genom Eurocard Platinum för en familj med 4 personer kostar då 1500 + 2 x 750 = 3000 SEK per år.
 

jumbooze

Medlem
Vilket sas amex-kort får man gratis, ingår Elite så blir ju detta lite mer lockande om man ser att resmönstret passar
 

Olsson91

Medlem
Ok.

Vad jag menar är att Eurocard Platinum är helt ok om man är/reser i huvudsak ensam och i huvudsak vill ha ett PriorityPass!

I Amex Platinum ingår två st PriorityPass samt extrakort på olika nivåer etc etc etc och har man då partner/sambo/fru och myndiga barn så är Amex Platinum ett bätte alternativ - vill Du eller någon annan ha en sammanställning över fördelarna och därmed få möjlighet att jämföra olika kort så skicka pm!


Kör med Eurocard och kan inte klaga alls, utan tvek sveriges bästa kort enligt mig. Frågan är varför man ska betala för andra ? De får väl betala för sig själva.
 
Det gäller verkligen att vara uppmärksam när man läser villkoren:

"Har du ett privat Eurocard Gold eller Eurocard Platinum så kan du ansöka om familjekort för din make/maka/sambo/registrerad partner samt barn över 18 år. "

Det betyder att det endast går att skaffa familjekort till sina barn ifall de är över 18 år. Så, om man är en familj med 2 vuxna och 2 barn under 18 år, så kommer de vuxna in gratis i loungerna men det kommer att kosta 30 USD per barn. Lite konstigt upplägg kan jag tycka...
 

Magnus_K

Medlem
Det gäller verkligen att vara uppmärksam när man läser villkoren:

"Har du ett privat Eurocard Gold eller Eurocard Platinum så kan du ansöka om familjekort för din make/maka/sambo/registrerad partner samt barn över 18 år. "

Det betyder att det endast går att skaffa familjekort till sina barn ifall de är över 18 år. Så, om man är en familj med 2 vuxna och 2 barn under 18 år, så kommer de vuxna in gratis i loungerna men det kommer att kosta 30 USD per barn. Lite konstigt upplägg kan jag tycka...
I ett Eurocard så är det endast PP som är viktigt enligt min ståndpunkt.
Concierge är lika värdelös som Amex.
Om man bara vill ha tillgång till lounger kanske man ska kolla på att köpa ett fristående PP om man är typ 2 pers.
PP erbjuder inte familycards.
Reser man lite och inte vill ta cost för loungen så skulle jag hellre lägga pengar på att äta något gott på flygplatsen.
 
I ett Eurocard så är det endast PP som är viktigt enligt min ståndpunkt.
Concierge är lika värdelös som Amex.
Jag håller med att Priority Pass är det tunga argumentet för att skaffa Eurocard Platinum, själv har jag mitt Eurocard Platinum endast pga det ger mig Priority Pass. Reser man själv är Eurocard Platinum det absolut biliigaste sättet att få ett Priority Pass, Handelsbanken Platinum kostar 1900 SEK år och ett fristående Priority Pass kostar 399 Euro per år (med obegränsat antal loungebesök).

Om man bara vill ha tillgång till lounger kanske man ska kolla på att köpa ett fristående PP om man är typ 2 pers.
Eftersom jag oftast reser ensam har jag inte satt mig in till 100% vad som blir billigast om man vill få in flera personer i loungen, men jag har svårt för att tro att ett fristående Priority Pass blir billigast. Ett sådant kostar som sagt 399 Euro/år och en gäst får betala 24 Euro per besök. Så det känns som att ett Eurocard Platinum blir billigare även då, om man nu reser med sin/sitt make/maka/sambo/registrerad partner eller barn över 18 år.
 

micsjo

Medlem
.
Concierge är lika värdelös som Amex.

Har bara haft success stories med concierge på Amex. Har kört direkta jämförelser med kollegor som haft EC Platinum och varje gång lyckas Amex concierge och EC misslyckas. Festbokningar, catering, leveranser och bud på udda ställen, event-biljetter (idrott, konserter etc), restauranger, udda beställningar av varor om "inte finns" - träff varje gång.

Däremot är Amex resebyrå en tragisk historia...de hittar aldrig bra bokningsklasser till bra priser. Det blir bara default-bokningen som kommer först till list-pris. Inte ens om jag tar fram routingen med alla koder från Flight Matrix (och har kollat att det finns lediga platser) lyckas de.
 
Toppen