Senaste nytt

Eurocard Platinum - självriskförsäkring

plover

Medlem
Hej, har aldrig behövt använda den, men åkt på inbrott i hyrbilen (Hertz) och både resan och hyrbilen var betald med Kortet. Hertz var riktigt hjälpsamma och jag fick byta bil på direkten efter sedvanlig polishantering - vid returen fick jag en extra Damage cost för den krossade rutan. Vid uttag tog jag de vanliga CDW och Theft protection men inte allrisken / Supercover. Excess var för bilen 1200 euro. Nu när jag skall skicka in skadan till Eurocard så är jag förvirrad, där ombeds jag bifoga kvitto på att jag fått ersättning från försäkringsbolaget och att självrisken är dragen. Men hela tanken med hyrbilsförsäkringen som jag trodde den fungerade är ju att Eurocards bolag skall betala ut den skaddekostnad under 1,200 euro som jag redan betalat till Hertz. Någon som har utnyttjad denna eller liknande försäkringar som kan hjälpa mig med detta ?
 

anjak

Medlem
Vad var kostnaden för skadan? Eurocard ersätter som jag förstått det bara självrisken med max 10000:- så är kostnaden för skadan under självrisken får du ingen ersättning.
 

plover

Medlem
Intressant, men då förstår jag inte värdet av försäkringen, hertz självrisk varierar med biltyp, säg mellan 7-15 tusen, en skada över detta belopp behöver jag ju inte betala. Vad är då värdet av försäkringen ?
 

anjak

Medlem
Intressant, men då förstår jag inte värdet av försäkringen, hertz självrisk varierar med biltyp, säg mellan 7-15 tusen, en skada över detta belopp behöver jag ju inte betala. Vad är då värdet av försäkringen ?
Du får ju ersättning för självrisken upp till 10000:- men bara om du faktiskt har betalt självrisken till hyrbilsfirman.
 

plover

Medlem
Intressant, men då är det ju begränsat värde för mindre skador, hyrbilsfirman har ju en på 12,000 så då är ju värdet av kortets behränsat för normala skador, typ repo4, inbrott mm. är det samma med de separata självriskelimineringsförsäkringsrna ?
 

ekf

Medlem
@plover Har inte tittat på separata försäkringar, men har av annan anledning jämfört vad några kortförsäkringar säger i frågan.. Notera de små skillnaderna i formuleringarna...

Nordea Visa Debit skrev:
...och skadan till sin omfattning överstiger gällande självrisk, lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken, dock högst 10 000 SEK.
https://www.nordea.se/Images/39-240704/forsakringsvillkor-nordeadebit-moderna.pdf

Eurocard Platinum skrev:
...och om den försäkrade erhåller ersättning från personbilsförsäkring, lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar själv- risken för skadan, dock högst med 10 000 kr.
https://eurocard.se/Doc/se/ecpi0w-forsakringsvillkor-platinum-se.pdf

Amex Platinum skrev:
Om Försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas betalar Försäkringsgivaren alla belopp den Försäkrade ansvarar för under hyresavtalet, inklusive självrisk.
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/platinum.pdf
 

plover

Medlem
Detta blir spännande, hittade följande sammanställning från SkyScanner som gjort en sammanställning sommaren 2017, där framgår att skada under självriskbelopper ersätts - det är ju urkrångliga regler. När jag läser marknadsföringsmaterialet kan jag inte tolka det på annat sätt än att Platinum kortets hyrbilsmoment just är till för att täcka upp denna typ av skador.

https://www.skyscanner.se/nyheter/bilar/sjalvriskeliminering-for-hyrbil-sa-fungerar-det/
 

plover

Medlem
Så här står det i EC Platinum villkor: jag läser det såklart som att jag har rätt till de pengar som jag betalade till Hertz. Hade skadan varit rejäl säg 30 tusen i reparationer, så hade ju CDW med en självrisk på 12 tusen kickat in och då skulle jag max stå för 2 tusen själv. Någon annan än jag som tycker dessa regler är svårtolkade ? :)

10.3 Självriskskydd för hyrbil m.m. Inträffar det under utlandsvistelse på betald resa till 75 % med Kortet, en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som den försäkrade hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken, dock högst 10 000 kr. Från ersättningen avräknas belopp som betalas av annan försäkringsgivare. Kostnaderna ska styrkas med kvitto i original. Självriskskyddet gäller under hyrtiden om resan och fordonshyran har betalats enligt punkt 2.0. ”När försäkringen gäller” i villkoret, samt att kortinnehavaren i samband med hyran tecknat erforderligt försäkringsskydd. Självriskskyddet gäller inte för skada som inträffar vid resa som är längre än 60 dagar.
 

ekf

Medlem
@plover Jag ser att jag citerade fel del av villkoren för Eurocard ovan, tycker också det verkar som att du borde ha rätt till ersättning..
 
Toppen