Senaste nytt

Eurobonuspoäng vid codeshare

SimonXYZ

Medlem
Om jag bokar en resa med Lufthansa där en sträcka flygs av Singapore Airlines kommer jag då att få Eurobonuspoäng som om det vore ett Lufthansa-flyg eller ett Singapore Airlines-flyg. SQ-sträckan har ett LH nummer och bokas i Z, vilket normalt ger 150% i poäng, men en SQ-flygning i Business ger 200%.
 

Canadien

Medlem
Du kan få allt mellan 0-200% det beror på vilken klass SQ mappar in Lufthansas Z. Mest troligt får du 200% men det vet du först efteråt...
 

SimonXYZ

Medlem
Men vad jag har förstått så ger alla bokningsklasser hos SQ i Business 200%. Kan LH mappa en LH Business till en SQ bokningsklass som inte är business?
 

AABack2ARN

Medlem
Men vad jag har förstått så ger alla bokningsklasser hos SQ i Business 200%. Kan LH mappa en LH Business till en SQ bokningsklass som inte är business?

Risken är väl som agehall skriver ganska liten om kabinen anges som business på bokningsbekräftelsen. Bokar man premium economy som codeshare är däremot risken (tycker jag) ganska stor att man blir överraskad då detta är en kabinklass många bolag inte har eller inte har på alla rutter/alla flygplan.
 

toer00

Medlem
Nåja så illa brukar det inte gå...Poängen ja, där kan det ibland bli mindre än vad man tänkt sig, men knappast att du rent fysiskt på planet blir nedgraderad... Visst kan jag hålla med om att man så lång det är möjligt skall hålla sig det bolag som håller i järnet, men i vissa fall kan det vara uppbokat.

Varit med om när det var fullt i LH C (P-klass) men via codeshare UA
(P-klass) fick vi platser hem från New York förra sommarn. Så i det fallet fanns inte något val.

Nu i vår räcker inte våra EB poäng till alla planerade sträckor, utan vi måste för egna pengar köpa till sträckan Tokyo - Seoul, enkel. I det fallet så kunde vi välja med att betala ca 10 000 kr/ pers för att flyga med NH Business one-Way eller codeshare OZ ca 5 000 kr/pers, samma avgång dvs. bägge NH metall och business, NH bokas i J- klass, OZ bokas i Z- klass, bägge är Business och bägge ger native 200%, om nu codesharet ger mindre, visst så kan ske, men vi är 2 pers som betalar och för 10 000 kr kan få mycket roligt för.... Så man får väl värdera situationen och se vad som är prioriterat...?
 

SimonXYZ

Medlem
Risken är väl som agehall skriver ganska liten om kabinen anges som business på bokningsbekräftelsen. Bokar man premium economy som codeshare är däremot risken (tycker jag) ganska stor att man blir överraskad då detta är en kabinklass många bolag inte har eller inte har på alla rutter/alla flygplan.

Jag har tagit risken - det är bara ett EBD som står på spel ;-) Jag återkopplar efter resan.
 
Toppen