Eurobonus X 4 (apr-jun) tråden för "milage runs"

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Mr Planning, 15 Mars 2021.

  1. Har en resa till ARN–BER–ARN inbokad 29–30 juni, 2 539 kr för 15 000 poäng. Jag tror att jag har tolkat reglerna från 6 juni rätt, men vill gärna få det bekräftat här också... Det räcker väl med ett negativt antigentest för inresa, inte PCR?
     
  2. Greger

    Greger Medlem

    Ort:
    Umebo på vift
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bokat en resa T/R från ARN till UME då jag tänkte besöka släktingar i Umeå och se till att samla extra statuspoäng innan slutet av juni, men såg att vändande flyg verkar trafikeras av Xfly med flight SK 2027 Canadair Regional Jet 900

    Betyder detta alltså att jag inte får 4x intjäning på vägen tillbaka till ARN från UME, och kan jag åtminstone förvänta mig 4x poäng på resan till UME från ARN som trafikeras av SAS?
     
  3. FilipJ

    FilipJ Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du kommer få x4 enligt kampanjen. Xfly räknas som SAS-metall.
     
    mackan33, Berglund och Greger gillar detta.
  4. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, det får du. Xfly är en underleverantör till SAS i det här fallet.
     
    Sir Lemon och Greger gillar detta.
  5. Greger

    Greger Medlem

    Ort:
    Umebo på vift
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för förtydligandet!
     
  6. Kai Groundstroem

    Kai Groundstroem Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokade en ToR till Bryssel i SAS plus för att utnyttja poängkampanjen innan månadsskiftet. Resan dit gick i princip felfritt men returen blev inställd. Fick hänga kvar ett par timmar extra och bokades om med Brussels Airlines till Bromma i vanlig Y klass. Hade min bil på Arlanda så fick ta en taxi sent på natten och hämta upp den. Tänker att det här kommer sen lösa sig med Diamond supporten. Fick idag ett standardsvar att jag inte kommer få mina EuroBonus poäng eftersom jag inte har flugit med SAS. Helt bisarrt att de är så fyrkantiga. Här har man bemödat sig med en mileagerun mitt i en pandemi med PCR tester, munskydd etc och när de avbokar sitt flyg och bokar om till ett mkt sämre alternativ kan de inte ens kompensera med poängen. Riktigt lågt och fyrkantigt av SAS. Jag förstår att de har det tufft men hela 4X kampanjen handlar väl om att man ska ha en morot att trotsa situationen och flyga med SAS.
     
    Hvergang och Sir Lemon gillar detta.
  7. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Du har fått fel svar, skicka in igen. Dock tveksamt om du får 4X men i varje fall 1X borde du kunna få genom att begära original routing credit.

    Glöm inte att också bifoga taxikvittot och begära ersättning för din extrakostnad för taxiresan. Ni hade ett kontrakt på transport till Arlanda, att de väljer att skicka dig till Bromma gör att de får stå för marktransporten mellan flygplatserna.
     
  8. Kai Groundstroem

    Kai Groundstroem Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack! Ska testa det. Borde man inte få ngn kompensation för nedgradering av klass också?

    Här är SAS tidigare svar:

    Tack för ditt mail.

    För att x4 kampanjen ska gälla så behöver du flyga innan juni är slut och med SAS.
    Om du blivit ombokad till något annat eller bokar av resan så får du endast enligt x1 och för de flyg som du genomförde, är det ett bolag och klass som inte ger poäng så får man inga poäng.

    För ersättning och klagomål vänder du dig till Customer Care efter avslutad resa på: Feedback details SAS - Claim Form

    Ha en fin dag!
     
  9. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jovisst…

    Men, du har bokat ett flyg som skulle ge poäng. Att SAS därefter har ombokat dig, eventuellt till ”en klass som inte ger poäng” är då helt irrelevant. Du har inte valt detta utan fått det tilldelat. Du ska minst ha 1X poängen, helt oavsett vilken klass du flög hem i. SAS ansvarade för ombokningen, du hade själv ingen möjlighet att påverka vilken klass som bokades åt dig.

    Fel svar SAS, då kommer ärendet i retur. Skicka in igen!
     
    aruba1, Jane Insane, stopover och 2 andra gillar detta.
  10. Kai Groundstroem

    Kai Groundstroem Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag råkade ut för en liknande situation när jag blev ombokad från SAS plus till Cathay P i economy CPH-HKG, vilket var helt ok rent komfortmässigt men inte poängmässigt. Då löste Diamond supporten det utan snack. Jag är rädd att de kan ha ändrat ngn policy och ha ny supportpersonal som inte är lika välvillig. Jag har iaf skickat ett svar så får vi se vad som händer.
     
    Sir Lemon gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×