Senaste nytt

Eurobonus poll 2019Q4

mha321

Medlem
Modernt eller inte men jag tycker det är rent ut sagt sniket att ta extra betalt för WiFi om man reser i business. :( Om planet har tekniska möjligheter till WiFi förväntar jag mig att det ska ingå om jag betalar för dyr/dyraste biljett!
Jag håller med. Ännu mer med de bolag som tar betalt i First...
 

igelkotten

Medlem
Ja, och det för bara fem flighter! Har lite svårt att se det moderna tänket i att överhuvudtaget ta betalt för en så (nu för tiden) basal tjänst som WiFi (iaf för statuskunder)

Det är gratis för statuskunder och passagerare 7 premiumkabin. Jag tycker det är bra att de tar betalt, då jag tror att gratis Wifi troligen skulle innebära begränsad hastighet. SAS tar t ex betalt runt 50 kr intra Europa - vilket i min mening är nästan för lite (men säg inte det till de! ;) )
 

molntankar

Medlem
Kul med frågan om fast track med light-biljett och få med baspoäng till nästa år. Är ju ingen vinst i att behålla sin status lättare om statusen får färre och färre fördelar.

Det här håller jag verkligen med om. Status är svårt. För några år sedan var det ju som tidigare skrivits så att man som EBS+ fick checka in gratis väska när man flög med biljett utan inkluderad väska i priset. Den förmånen tog man bort. När man tar bort förmåner och försämrar, för statusmedlemmar, så urvattnar man ju poängen med vara en "trogen frequent flyer".

Samtidigt är det ju så att man har gjort det lättare att uppnå (köpa) status genom att exempelvis skaffa kreditkort, vilket betyder att fler får status, vilket i sin tur betyder att "nya EBS" är "statuslös", nya "EBG är gamla EBS" osv (i enkla drag); värdet i status sjunker i takt med statusinflationen. MEN om värdet i status sjunker för mycket så finns -- som du skriver -- ingen vinst i att sikta på att uppnå- eller försöka behålla sin status. Balansgång.

Den enda tryggheten att förlita sig på (just nu) är att EBG = *A Gold, vilket innebär att man blir erkänd som status-resenär värden över och att man kan förvänta sig vissa förmåner genom detta alldeles oavsett vad SAS pysslar med. Jag har tex svårt att se att SAS skulle ha möjlighet att hindra en SAS Go Light resenär att besöka en *A Gold Lounge. Åtminstone inte med gällande system. Men allt kan ändras, förstås.
 

mha321

Medlem
Den enda tryggheten att förlita sig på (just nu) är att EBG = *A Gold, vilket innebär att man blir erkänd som status-resenär värden över och att man kan förvänta sig vissa förmåner genom detta alldeles oavsett vad SAS pysslar med. Jag har tex svårt att se att SAS skulle ha möjlighet att hindra en SAS Go Light resenär att besöka en *A Gold Lounge. Åtminstone inte med gällande system. Men allt kan ändras, förstås.

Ja det blir ju lite name mismatch att man skulle behöva diamond för att bli star gold. Men samtidigt är det ju idag lättare att bli EBD än det för inte alltför länge sedan var att bli EBG.

Men ja, för att ta bort *A lounge måste det ändras regler centralt. Å andra sidan kan man göra något liknande vad tex United gjort - man kan låta bli att släppa in sina egna gold i sin egen lounge...
 

molntankar

Medlem
Ja det blir ju lite name mismatch att man skulle behöva diamond för att bli star gold. Men samtidigt är det ju idag lättare att bli EBD än det för inte alltför länge sedan var att bli EBG.

Men ja, för att ta bort *A lounge måste det ändras regler centralt. Å andra sidan kan man göra något liknande vad tex United gjort - man kan låta bli att släppa in sina egna gold i sin egen lounge...

Här måste jag erkänna min brist på kunskap; menar du att om man har *A Gold genom United så kommer man inte in i deras lounge (på den meriten)? Det låter som ett dåligt skämt.

Samtidigt måste jag då passa på att fråga: är det en "United Lounge" som avses eller en "*A Gold Lounge"?

Min uppfattning, eventuellt felaktig, är att om vi tar ARN T5 som exempel så finns ju två lounger som båda tillhandahålls av SAS; den ena är en Business-lounge och den andra är en *A Gold lounge varpå jag trodde att man inte kunde begränsa tillträde till *A Gold loungen för någon som faktiskt flyger med ett *A flygbolag och har *A Gold i status?

Har jag fattat fel?
Skulle SAS i teorin kunna förhindra EBG på SAS Go Light biljett att komma in i *A Gold lounge på ARN T5?
 

mha321

Medlem
Här måste jag erkänna min brist på kunskap; menar du att om man har *A Gold genom United så kommer man inte in i deras lounge (på den meriten)? Det låter som ett dåligt skämt.

Samtidigt måste jag då passa på att fråga: är det en "United Lounge" som avses eller en "*A Gold Lounge"?

Med United *A Gold kommer du inte in i United domestic lounges. Bara på internationella flygningar.

Detta är *G-lounger. Jag kommer med EBG/EBD in där. En EBG kan gästa in en av Uniteds Premier 1K members, vilket är lite ironiskt...

På internationella flygningar har även Uniteds Gold+ tillgång.

Detta gäller så vitt jag vet alla de amerikanska bolagen, inte bara United.

Min uppfattning, eventuellt felaktig, är att om vi tar ARN T5 som exempel så finns ju två lounger som båda tillhandahålls av SAS; den ena är en Business-lounge och den andra är en *A Gold lounge varpå jag trodde att man inte kunde begränsa tillträde till *A Gold loungen för någon som faktiskt flyger med ett *A flygbolag och har *A Gold i status?
Korrekt. Men Star Alliance regler täcker kort utfärdade hos partners inom Star Alliance. SAS kan direkt styra över sina egna medlemmar i sina lounger, och United kan styra över sina medlemmar i sina lounger. Däremot kan SAS inte hindra en United *G-medlem tillgång till sin Star Gold Lounge.

Har jag fattat fel?
Skulle SAS i teorin kunna förhindra EBG på SAS Go Light biljett att komma in i *A Gold lounge på ARN T5?
Ja.
 

Canadien

Medlem
Provade att köra igenom en gång till och nu var det lite andra frågor, den nedan om snacks/läsk är ju oroande för alla Diamondfikare

EB-q.png
 
Toppen