Senaste nytt

Eurobonus poängintjäning med Lufthansa (och codeshare)

bhen

Medlem
Hur funkar det om man bokar med LH men flyger SAS-metall. Då räknas det väl som en SAS-group-flygning och ger silver/guld-bonus och räknas upp mot antal flygningar per år ?
Ska kanske SVG-CPH-DUS-PMI-MUC-CPH-SVG där alla legs utom två är med SAS isåfall..
Och det är isåfall kanske att föredra..

/b
 

090034208

Medlem
Hur funkar det om man bokar med LH men flyger SAS-metall. Då räknas det väl som en SAS-group-flygning och ger silver/guld-bonus och räknas upp mot antal flygningar per år ?
Ska kanske SVG-CPH-DUS-PMI-MUC-CPH-SVG där alla legs utom två är med SAS isåfall..
Och det är isåfall kanske att föredra..

/b

Jo, så borde det vara. Det räknas som SAS-group flygningar och ger silver/guld bonus + segment
 

walle33

Medlem
Det viktiga är att du får poäng enligt operating carrier och ingen (inte ens SAS kundtjänst) har aning om vilken klass det blir på flygbolag B när man flyger flygbolag A med codeshare flightnummer.

http://www.businessclass.se/ovrigt/1440-how-will-i-know-booking-class.html

Ringde SAS och de kunde faktiskt svara på exakt hur mycket poäng det skulle generera och detta fallet blev det 175EB för GOT-MUC Codeshare med LH. Inte mycket att hänga i granen får bli att hitta en annan flight!
 

AABack2ARN

Medlem
Med största sannolikhet stämmer det svaret men jag tror inte de kan garantera det om inte den personen kunde se den underliggande LH-bokningen.

När man har riktigt billiga biljetter tenderar det vara enklare att svara än i de fall man ligger på gränsen mellan 25% och 100% då en klass "hit eller dit" kan spela stor roll.
 

agehall

Medlem
Tänkte även att detta kunde bli en tråd för just dessa frågor..

Då kan vi lika gärna döpa om tråden till "Allmänna förvirringstråden".

I princip kan ingen (utom möjligen Dr. Miles) avgöra vilken intjäning det blir på en codeshare. I 9/10 fall kan man dock säga att det inte blir bättre, så lyd mitt råd: OM DU INTE VET EXAKT VARFÖR DU VILL HA CODESHARE - BOKA ALDRIG EN CODESHARE.

Det finns gånger då man vill ha codeshare, men det är så sällan att jag nog hellre tar det säkra före det osäkra och undviker dem helt.
 

walle33

Medlem
Då kan vi lika gärna döpa om tråden till "Allmänna förvirringstråden".

I princip kan ingen (utom möjligen Dr. Miles) avgöra vilken intjäning det blir på en codeshare. I 9/10 fall kan man dock säga att det inte blir bättre, så lyd mitt råd: OM DU INTE VET EXAKT VARFÖR DU VILL HA CODESHARE - BOKA ALDRIG EN CODESHARE.

Det finns gånger då man vill ha codeshare, men det är så sällan att jag nog hellre tar det säkra före det osäkra och undviker dem helt.

Har man inte ställt den frågan innan så kan man ju omöjligt veta att en omdöpning till allmänna förvirringstråden skulle vara befogat.

Undviker väldigt gärna att flyga codeshare, men jobbar på ett större företag där vi har avtal med SAS, måste man åka ett visst datum till en viss plats en viss tid och inte SAS har något annat. Så sitter man i det jävla skeppet :rolleyes:
 
Toppen