Senaste nytt

Eurobonus poäng på inställd SAS flight

FF#1

Medlem
Lyckades med OCR senast i mars, skulle till Stuttgart med SAS via Köpenhamn..
När jag landade i Stockholm så pep det till och jag var ombokad med Lufthansa via frankfurt... Från plus till ekonomi

Begärde OCR samt EG261 vilket fixades efter lite mail växling. Tyvärr så kom de i håg att plocka bort poängen för LH benen...

 

HCas

Medlem
Jag har f.n. ett sådant här case: jag var tidigare i höstas bokad att flyga SEA-ORD-ARN. Biljetten bokad genom SAS (på hemsidan) men första benet förstås på United-metall. SAS ställde dock in flighten från Chicago och bokade om mig (i varje fall fick jag SMS om ombokning från SAS) med Icelandair.

Nu har jag varit i kontakt med EB-Retro för att få Original Routing Credit och fick då följande nekande svar:

"We regret to inform you that we are unable to credit points for your requested flight as the decision to rebook you toIcelandair non EuroBonus partner was made by United Airlines.

Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program."

Detta kan väl inte stämma? Även om det var UA som formellt skötte ombokningen blev jag ju enbart ombokad för att SAS ställde in sin flight. Jag har inte haft någon kontakt alls med United, även beskedet om ombokning kom via SAS.

Kan kort rapportera att SAS nu har gett med sig och betalat ut poängen. Bra såklart, även om krånglet och den orimligt långa handläggningstiden hos EB Retro drar ner helhetsintrycket.
 
Kan kort rapportera att SAS nu har gett med sig och betalat ut poängen. Bra såklart, även om krånglet och den orimligt långa handläggningstiden hos EB Retro drar ner helhetsintrycket.
Fråga: var beskedet formulerat som att du har rätt, eller att du fick rätt? Med andra ord - nämns "undantag" någonstans?
 

aldrighemma

Medlem
Är det någon som har hittat någonstans i Eurobonus villkor att det uttryckligen står att man har rätt till poäng enligt ursprunglig bokning då man blir ombokad? Det närmaste jag hittar är:

"2.3 EuroBonus members earn points on applicable flights in accordance with the booking class originally booked and paid for, regardless of upgrades or downgrades unless otherwise stated. Discount tickets of the type e.g. Industry Discount, Agent Discount, award tickets, standby tickets and charter tickets as well as certain discounts do not entitle members to earn points or reach a higher membership level. If a member purchases a ticket on a flight that is marketed by SAS or Star Alliance but operated by another airline (i.e. code share flight) the operating airline determines if and how many points the member earns for the flight. The booking class on the ticket may differ from the booking class that the operating airline uses to determine points earned. Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program. SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc. Special rules apply to points earned through extraordinary circumstances, provided the activity has been completed."

Men här står det faktiskt att dom inte är skyldig att ge poäng vid ombokning då det är utanför deras kontroll.
 

gjohansson

Medlem
Är det någon som har hittat någonstans i Eurobonus villkor att det uttryckligen står att man har rätt till poäng enligt ursprunglig bokning då man blir ombokad? Det närmaste jag hittar är:

"2.3 EuroBonus members earn points on applicable flights in accordance with the booking class originally booked and paid for, regardless of upgrades or downgrades unless otherwise stated. Discount tickets of the type e.g. Industry Discount, Agent Discount, award tickets, standby tickets and charter tickets as well as certain discounts do not entitle members to earn points or reach a higher membership level. If a member purchases a ticket on a flight that is marketed by SAS or Star Alliance but operated by another airline (i.e. code share flight) the operating airline determines if and how many points the member earns for the flight. The booking class on the ticket may differ from the booking class that the operating airline uses to determine points earned. Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program. SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc. Special rules apply to points earned through extraordinary circumstances, provided the activity has been completed."

Men här står det faktiskt att dom inte är skyldig att ge poäng vid ombokning då det är utanför deras kontroll.
Nja, det står OM det är utanför deras kontroll. Känns ju inte helt vattentätt...
 
Toppen