Senaste nytt

Eurobonus på andra StarAlliance-bolag

Kristofer

Medlem
En nybörjarfråga från mig. På SAS Eurobonussidor finns en lång lista med alla flygbolag man kan tjäna Eurobonus på. Bokningsklasserna är uppdelade på Business, Economy och Low Economy. Vad innebär detta i praktiken? Är det så enkelt att det alltid är 200% av flugna miles i Business, 100% i Economy och 25% i Low Economy, på alla dessa bolag? Blir mest SAS för min del, så har inte tänkt så mycket på det tidigare.
 

Concorde

Founding Member
Finns andra som kan svara mer djupgående, men jag vet säkert att belöningmodellen varierar rejält mellan bolagen i Star Alliance och att det kanske för dig är smartare att stämpla in poängen i annat program, beroende på ditt resemönster. Jag väljer själv att stämpla till BMI Diamond Club då dom har mycket fördelaktiga nivåer för spendering.
 

JacobGBG

Medlem
Finns andra som kan svara mer djupgående, men jag vet säkert att belöningmodellen varierar rejält mellan bolagen i Star Alliance och att det kanske för dig är smartare att stämpla in poängen i annat program, beroende på ditt resemönster. Jag väljer själv att stämpla till BMI Diamond Club då dom har mycket fördelaktiga nivåer för spendering.

Gör du detta för alla *A flyg som inte är SAS, eller SAS inklusive? Har sneglat lite åt BMI ett tag efter att Loyality Traveller har kartlagt dom riktigt bra.
 

Jacob

Medlem
Är det så enkelt att det alltid är 200% av flugna miles i Business, 100% i Economy och 25% i Low Economy, på alla dessa bolag? Blir mest SAS för min del, så har inte tänkt så mycket på det tidigare.
Tyvärr så är det väldigt många flygbolag som hamnat med detta intjäningsupplägg.
Däremot varierar det ibland exakt vilka bokningsklasser som tillhör vilken grupp, dvs vid vilken prisnivå man valt att dra gränsen mellan "economy" och "low economy".
Även när det gäller "business" så kan det variera lite. Det finns något bolag som bara ger 200% på fullprisbiljetter i business medan rabatterade business biljetter hamnar som "economy". I något fall tror jag också det finns fullprisbiljetter i economy som kan gå in under "business".

Men ja, i stort så har du rätt. Stora svårigheten när man ska planera sitt resande, exempelvis så man får tillräckligt med poäng för ett guldkort, är att veta vilken bokningsklass man faktiskt flyger i. Det är långt ifrån alla sidor som faktiskt visar detta.
Ibland kan skillnaden mellan bokningsklass W (low economy) och bokningsklass V (economy) ligga under hundralappen.
Ett lätt val för de flesta rutinerade, men det gäller att veta detta, och känna till alternativen.
 

jth

Medlem
Tyvärr så är det väldigt många flygbolag som hamnat med detta intjäningsupplägg.
Däremot varierar det ibland exakt vilka bokningsklasser som tillhör vilken grupp, dvs vid vilken prisnivå man valt att dra gränsen mellan "economy" och "low economy".

Och för att göra det ännu krångligare så finns i vissa fall något som heter "Mid economy" (tex på spanair) som då förmodligen ger 50%. Iallafall om man får gå på siffrorna under "minimum earning".
Dessutom finns ibland något som heter "low business" som då ger 150% (eller 100%, vem vet?), det är lite konstigt att SAS inte skriver ut precis hur många procent det ger istället. Men i tveksamma fall så får man kunna fråga Eurobonus support, de torde kunna ge besked.
 

Kristofer

Medlem
Tack för era svar! Bonusregler är alltså lika ologiska som flygoperativa procedurer...

Finns det någon annan sida som sammanställt intjäningen, eller blir det till att alltid dubbelkolla med medlemsservice?
 

Gnopps

Medlem
Ytterligare något som komplicerar planerandet är att Eurobonus räknar vilket flygbolag du flyger med - inte vilket flygbolag du bokar. Dvs. bokar du en biljett via Lufthansa (så kallad codeshare) men flyger i ett United-plan får du poäng enligt United-reglerna trots att det står Lufthansa på biljetten! Hur SAS sedan räknar om från i det här fallet Lufthansa till United kan ibland vara ett mysterium.

Fråga gärna här när du har en biljett du tänker köpa. Vi är många experter som kan berätta hur mycket poäng du kommer tjäna och om det lönar sig att lägga på någon hundralapp för en bättre biljett.
 

Kristofer

Medlem
Ytterligare något som komplicerar planerandet är att Eurobonus räknar vilket flygbolag du flyger med - inte vilket flygbolag du bokar. Dvs. bokar du en biljett via Lufthansa (så kallad codeshare) men flyger i ett United-plan får du poäng enligt United-reglerna trots att det står Lufthansa på biljetten! Hur SAS sedan räknar om från i det här fallet Lufthansa till United kan ibland vara ett mysterium.

Aha! Det förklarar en del saker som slagit mig. Läste precis Jacobs Milagerun-artikel och undrade hur man kunde utnyttja SAS dubbleringserbjudande på en LH-codeshare.



Fråga gärna här när du har en biljett du tänker köpa. Vi är många experter som kan berätta hur mycket poäng du kommer tjäna och om det lönar sig att lägga på någon hundralapp för en bättre biljett.

Strålande, jag återkommer! :)
 

Jacob

Medlem
Ytterligare något som komplicerar planerandet är att Eurobonus räknar vilket flygbolag du flyger med - inte vilket flygbolag du bokar. Dvs. bokar du en biljett via Lufthansa (så kallad codeshare) men flyger i ett United-plan får du poäng enligt United-reglerna trots att det står Lufthansa på biljetten! Hur SAS sedan räknar om från i det här fallet Lufthansa till United kan ibland vara ett mysterium.
Ytterligare en sak som försvårar det är att när man bokar code-share är det inte säkert att en bokningsklass på ett flygbolag motsvarar samma bokningsklass på ett annat flygbolag.

Som ett exempel, man flyger Stockholm-Frankfurt, biljetten är bokad med Lufthansa, det är Lufthansa flygnummer på biljetten, men flygningen utförs av SAS. Då kan den bokningsklass man bokar med via Lufthansa förvandlas till en annan bokningsklass när poängen väl kommer upp på Eurobonus sammanställningen, eftersom flygningen flögs med SAS.

En flygbiljett bokad med Lufthansa bokningsklass Z blir bokningsklass J om flygningen utförs av SAS.
För business class spelar det inte så stor roll, men för ekonomiklass kan det göra det om man hoppar mellan 25% och 100% poängintjäning (kan ju vara både positivt och negativt förstås).

Det här är jättesvårt att veta och finns ingenstans att läsa om heller.
 
Toppen