Senaste nytt

Eurobonus och Air China

honkenen

Medlem
Hej,

Jag har bokning på fredag ARN-PEK, den är i bokningsklass: L med AirChina och senare hem samma väg.

Jag krediterar mina flygningar till Eurobonus och vad jag förstår ger följande klasser 200% miles i intjäning: First & Business (F, A, P, C, D, Z, J) (det är väl så man tolkar min:1200miles om Economy är min:600miles).
Om jag skulle uppgradera till business med pengar visst skulle en sådan uppgradering innebära att jag får ny bokningsklass och därmed högre intjäning?

Jag vet att det diskuterats tidigare angående deras Business men anledningen är snarare att jag ändå ska sitta i luften den sträckan och 200% istället för 50% miles skulle underlätta för mig att nå *G utan att behöva ge mig ut på mileage runs...

Vad kan en sådan uppgradering kosta för enbart uppgradering på utresan respektive uppgradering på båda vägarna?
Och är det en bättre sätt att nå status än att ta en sväng om i Europa vid annat tillfälle?
Jag utgår från LLA så hittar dom bästa deal's för miles/krona samt att jag hellre får ihop status på färre flyg/resor och som har ett annat syfte än enbart själva resan (kanske är som att svära i kyrkan att säga så i detta forum ;-) )

Tack på förhand.
 

agehall

Medlem
Du har tolkat intjäningen rätt. Dock vet man aldrig säkert om en uppgradering för pengar ger en ny bokningsklass eller inte. Jag har råkat ut för båda varianterna.

Sedan vet jag inte heller om CA regelmässigt säljer upgrades. Det kan säkert någon annan svara på, men grundregeln är ju att om du vill resa i business så köp det från början.
 

Patrick

Medlem
Jag har köpt (cash) uppgraderingar samma dag som planet ska gå (t.ex. vid incheckning eller på planet) på TG och SQ och har aldrig fått fler poäng än min ursprungliga bokningsklass. :(

Då man uppgraderar med poäng är det ganska självklart men då man betalar känns det faktiskt lite surt. ;)
 

NotRyan

Medlem
Jag har köpt (cash) uppgraderingar samma dag som planet ska gå (t.ex. vid incheckning eller på planet) på TG och SQ och har aldrig fått fler poäng än min ursprungliga bokningsklass. :(

Då man uppgraderar med poäng är det ganska självklart men då man betalar känns det faktiskt lite surt. ;)

Jag har gjort det en gång på TG, och fick poäng för den klass jag uppgraderade till, i det fallet Business...

Mvh
/NotRyan
 

Mediana

Medlem
Bumpar en gammal tråd. Jag ska fara till Jakarta från Arlanda och Air China är absolut billigast. Är lite osäker på hur jag ska tolka intjäningen här. Egentligen hade jag tänkte åka 2 maj men mitt brytår för Eurobonus är maj och i dagsläget saknar jag 4516 till Diamond. (SAS beslutade ju att ändra intjäningen från Singapore Airlines, vilket gjorde att jag fick färre poäng 1 feb än beräknat). Nu spelar det egentligen ingen roll om jag kommer upp i Diamond eller inte, men OM jag skulle få ihop 4500 p med Air China så kan jag åka 30 april istället.

Skärmavbild 2018-03-11 kl. 14.34.49.png
 
Last edited:

090034208

Medlem
Vilken bokningsklass är det på Air China? För att komma upp i 4500 miles enkel behöver du i princip boka åtminstone i "M, H" som ger 75% av sträckan
Edit: ser att bokningsklass H ger både 50% och 75%, skumt
 
Last edited:

Mediana

Medlem
Vilken bokningsklass är det på Air China? För att komma upp i 4500 miles enkel behöver du i princip boka åtminstone i "M, H" som ger 75% av sträckan
Edit: ser att bokningsklass H ger både 50% och 75%, skumt

Det är business, men blir förvirrad av det som står Points 750-1200.
 

090034208

Medlem
Jo, det är minimipoäng. Du måst veta bokningsklassen för att veta exakt hur många miles du får. Om det är business så borde det räcka oavsett till 4500 miles enkel väg
 
Toppen