Senaste nytt

"EuroBonus Lifetime Gold Card" - ändrade krav efter sommaren?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alf

Medlem
Dom nuvarande reglerna är rätt okända också tyvärr, då jag frågade för några år sedan så sa dom så här:
- Varje år du har uppnått Guld krav räknas, dvs inte antal år du faktiskt är EBG (som kan vara fler)
- Du måste uppnå Guld krav genom poäng, segment räknas inte.
- Endast poäng som kommer från flyg räknas, inte extra baspoäng som man kunde få förr i tiden.
- om man sammanlagt har uppfyllt guldkrav under 10 år (behöver inte vara sammanhängande) så får man livstidsguld då man fyller 60 år.

Så enligt dom reglerna skulle Apr16 - Mar17 räknas som det första året. Det är nog ganska säkert att anta att det skulle gälla även med dom nya reglerna. En svårare fråga är hur Amex 20000poäng kommer att räknas, enligt de gamla reglerna så skulle de inte ha räknats med.

Disclamer: De "regler" jag hänvisar till har jag fått förklarade i mail från kundtjänst, jag har inte sett dom själv.

Det är exakt vad jag också fått som svar från SAS Eurobonus, vilket också är bekräftat eftersom jag inte fått denna förmån trots EBG 11 år i följd. Inga poäng från Amex, hotell eller hyrbilar räknades in i bedömningen.
 

Kajsan

Medlem
Med tanke på könsneutralitet utgår jag från att SAS inte kan förutsätta att intjänandeåren ska vara sammanhängande. Högre ålder på första- och sistagångsfödslar och våra (nuvarande) samhällsvanor att kvinnor ofta tar ut längre sammanhängande föräldraledighet påverkar. Teoretiskt ger det lägsta/sämsta möjlighet till sådan intjäning med det ca 14 år (antagandet bygger på fullt yrkesverksam ålder 46-60) att hämta in 10 sammanhängande år.
 

mha321

Medlem
Med tanke på könsneutralitet utgår jag från att SAS inte kan förutsätta att intjänandeåren ska vara sammanhängande. Högre ålder på första- och sistagångsfödslar och våra (nuvarande) samhällsvanor att kvinnor ofta tar ut längre sammanhängande föräldraledighet påverkar. Teoretiskt ger det lägsta/sämsta möjlighet till sådan intjäning med det ca 14 år (antagandet bygger på fullt yrkesverksam ålder 46-60) att hämta in 10 sammanhängande år.
De har ju pratat om möjligheten att "pausa/skjuta upp" ett (eller flera?) EBG-år som en del av 3.0, detta torde ju bland annat vara anpassat just för saker som föräldraledighet. Sedan tror jag inte de sagt något specifikt om hur detta fungerar ihop med lifetime-gold, men man kan ju hoppas...
 

ulagun

Medlem
Uppföljning av mina två tidigare inlägg i denna tråd.
Kopierar in de senaste mejlen som bör vara slutgiltigt svar angående LTG. (läs nedifrån och upp)
Har alltså uppnått guld genom intjänande baspoäng, inte antal segment eller Diamondgåva.
Återstår då bara att se om/när systemet "triggat" mig.

Hej Gunnar
Det stämmer att du nått 46 300 och därmed kvalificerat för lifetime gold.

Jag ser att systemet för lifetime gold inte har uppdaterats än med dina 2 sista resor och så fort det uppdaterats så kommer systemet per automatik trigga dig som lifetime gold.

Följande resor som inte har uppdaterats än, men kommer ske per automatik.
170117 LH 0779 N Singapore - Frankfurt BP 6400
170118 LH 0824 Y Frankfurt - Copenhagen BP 1250

Välkommen åter.
Med vänliga hälsningar

SAS Sales and Service
SAS Scandinavian Airlines System

Original Message Follows: ------------------------
From:
To: "diamond.se@sas.se" <diamond.se@sas.se>
Subject: Re: Gold for ever
Date: January 22, 2017 3:38:18 PM CET


Hej,
Refererar till ert svar nedan från 17/8 2016.
Som sagt så nådde jag 45.000 poäng med råge för mitt 9.e intjänanandeår.
Nu Inne på mitt 10.e år har jag till dags datum nått 46.300 poäng.
Så enligt ert mejl ska jag väl nu (äntligen) ha uppfyllt kraven för lifetime Gold.
Vänl Hälsn
Gunnar

17 aug. 2016 kl. 15:43 skrev "diamond.se@sas.se" <diamond.se@sas.se>:

Hej Gunnar
Tack för ditt mail

Jag ser att du gott och väl kommer att nå över 45000 baspoäng för din nuvarande intjäningsperiod
Det blir då med dagens räkning ditt 9:e kvalificeande år för ett LTG kort.

---
SAS EuroBonus har nu aviserat förändringar med LTG. Texten nedan finns nu utlagd på SAS hemsida.

Fr o m hösten 2016 inför EuroBonus ännu ett bevis på att långvarig lojalitet är det viktigaste man kan få från sina medlemmar. Därför erbjuds alla som varit, eller i framtiden blir Guld- och Diamantmedlemmar i minst 10 år, i oavbruten följd, ett livslångt guldmedlemskap. De medlemmar som uppnått 10 sammanhängande år, från januari 2016 och framåt, kommer kvalificera sig. Guldmedlemskap som getts bort av en Diamant-medlem räknas inte som kvalificerande. Fler detaljer kommer inför lanseringen och de medlemmar som berörs kommer att kontaktas personligen.

Ha en bra dag

Med vänlig hälsning

Sales Support Consultant
Direct Sales and Customer Support
 

khybner

Medlem
Uppföljning av mina två tidigare inlägg i denna tråd.
Kopierar in de senaste mejlen som bör vara slutgiltigt svar angående LTG. (läs nedifrån och upp)
Har alltså uppnått guld genom intjänande baspoäng, inte antal segment eller Diamondgåva.
Återstår då bara att se om/när systemet "triggat" mig.

Hej Gunnar
Det stämmer att du nått 46 300 och därmed kvalificerat för lifetime gold.

Jag ser att systemet för lifetime gold inte har uppdaterats än med dina 2 sista resor och så fort det uppdaterats så kommer systemet per automatik trigga dig som lifetime gold.

Följande resor som inte har uppdaterats än, men kommer ske per automatik.
170117 LH 0779 N Singapore - Frankfurt BP 6400
170118 LH 0824 Y Frankfurt - Copenhagen BP 1250

Välkommen åter.
Med vänliga hälsningar

SAS Sales and Service
SAS Scandinavian Airlines System

Original Message Follows: ------------------------
From:
To: "diamond.se@sas.se" <diamond.se@sas.se>
Subject: Re: Gold for ever
Date: January 22, 2017 3:38:18 PM CET


Hej,
Refererar till ert svar nedan från 17/8 2016.
Som sagt så nådde jag 45.000 poäng med råge för mitt 9.e intjänanandeår.
Nu Inne på mitt 10.e år har jag till dags datum nått 46.300 poäng.
Så enligt ert mejl ska jag väl nu (äntligen) ha uppfyllt kraven för lifetime Gold.
Vänl Hälsn
Gunnar

17 aug. 2016 kl. 15:43 skrev "diamond.se@sas.se" <diamond.se@sas.se>:

Hej Gunnar
Tack för ditt mail

Jag ser att du gott och väl kommer att nå över 45000 baspoäng för din nuvarande intjäningsperiod
Det blir då med dagens räkning ditt 9:e kvalificeande år för ett LTG kort.

---
SAS EuroBonus har nu aviserat förändringar med LTG. Texten nedan finns nu utlagd på SAS hemsida.

Fr o m hösten 2016 inför EuroBonus ännu ett bevis på att långvarig lojalitet är det viktigaste man kan få från sina medlemmar. Därför erbjuds alla som varit, eller i framtiden blir Guld- och Diamantmedlemmar i minst 10 år, i oavbruten följd, ett livslångt guldmedlemskap. De medlemmar som uppnått 10 sammanhängande år, från januari 2016 och framåt, kommer kvalificera sig. Guldmedlemskap som getts bort av en Diamant-medlem räknas inte som kvalificerande. Fler detaljer kommer inför lanseringen och de medlemmar som berörs kommer att kontaktas personligen.

Ha en bra dag

Med vänlig hälsning

Sales Support Consultant
Direct Sales and Customer Support

Tack för inspelet.

Jag vet med säkerthet att jag haft EBG sedan 2004 men när jag mailade SAS så säger de att jag under 2010/2011/2012 inte kom upp i EBG.
Tyvärr har jag inte kvar mina kort så hur kan jag se min status för dessa är?

Kan ju se mina poäng på sas.se men är det någon som har kvar kvalificeringskraven för EBG för dessa år?
 

Alf

Medlem
Tack för inspelet.

Jag vet med säkerthet att jag haft EBG sedan 2004 men när jag mailade SAS så säger de att jag under 2010/2011/2012 inte kom upp i EBG.
Tyvärr har jag inte kvar mina kort så hur kan jag se min status för dessa är?

Kan ju se mina poäng på sas.se men är det någon som har kvar kvalificeringskraven för EBG för dessa år?

Jag fick ungefär samma svar av SAS på min förfrågan. I mitt fall var det då att jag inte kvalificerat mej för EBG med poäng utan fått detta på andra meriter såsom dubbla poäng eller räknat på antal segment. I verkligheten hade jag ändå ett EGB kort och det är just av den anledningen jag inte erhållit Lifetime Guld. Jag fick lite tröstande ord med att med de nya reglerna (som ännu inte är slutligt fasställda) skulle jag troligtvis få Lifetime Guld. Vi får se om det kommer innan man blir för gammal att resa.
 

aldrighemma

Medlem
Kan ju se mina poäng på sas.se men är det någon som har kvar kvalificeringskraven för EBG för dessa år?

Det här är vad jag har antecknat:

1996-2001 100.000p

2006-2011 70.000p
2012 50.000p
2013 50.000p
2014-> 45.000p

Uppgifterna är inte 100% säkra, då min kvalperiod är Mar-Feb, och jag vet inte exakt när på året kravet ändrades.
Om någon annan har historiska data på kvalificeringskrav så kanske vi kan skapa en mer komplett bild tillsammans?
 

khybner

Medlem
Det här är vad jag har antecknat:

1996-2001 100.000p

2006-2011 70.000p
2012 50.000p
2013 50.000p
2014-> 45.000p

Uppgifterna är inte 100% säkra, då min kvalperiod är Mar-Feb, och jag vet inte exakt när på året kravet ändrades.
Om någon annan har historiska data på kvalificeringskrav så kanske vi kan skapa en mer komplett bild tillsammans?
Tack det hjälper ett år (kanske). 201110-201209 hade jag 56000 poäng så om dina uppgifter stämmer så skulle jag varit EBG då.

Återstår 201010-201109.

Kanske kommer ihår fel men har inget minne av att jag inte kunnat gå in i en SAS lounge de senaste 10 åren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen