Senaste nytt

Eurobonus "kundtjänst"

Är du nöjd med Eurobonus kundtjänst?


  • Total voters
    38

palmen

Moderator
@Jacob det system de använder är med andra ord inte ett rent "ärendesystem"? Det kanske skulle finnas möjlighet att ta in ett ordentligt ärendesystem som man eventuellt kan lägga upp integrationer med till redan befintligt system (om så önskas).

Nu vet vi alla att SAS inte har ett stort överflöd av cash, men att implementera ett nytt ärendesystem är ändå rätt "billigt" jämfört med mycket annat inom flygbranschen. Personligen tycker jag dock att sas har viktigare saker att fokusera på än att ta in ett nytt system i dagsläget.
 

Dr. Miles

Expert
@Jacob det system de använder är med andra ord inte ett rent "ärendesystem"? Det kanske skulle finnas möjlighet att ta in ett ordentligt ärendesystem som man eventuellt kan lägga upp integrationer med till redan befintligt system (om så önskas).

Nu vet vi alla att SAS inte har ett stort överflöd av cash, men att implementera ett nytt ärendesystem är ändå rätt "billigt" jämfört med mycket annat inom flygbranschen. Personligen tycker jag dock att sas har viktigare saker att fokusera på än att ta in ett nytt system i dagsläget.
Många japanska bankers backend system använder fortfarande COBOL och den är kopplat till andra enheter/tjänster som är skrivna i olika dataspråk (C++, Java osv).

Det är fortfarande få japanska bankers bankomater klarar av utländskt betal-/kreditkort.
Dessutom går det inte använda många av dessa bankomater under natten. Det sägs att det är pga underhåll av systetem.

Banker med bra vinst inte klarar av att uppgradera hela systemet från legacy, kan det vara ännu svårare för SAS att göra det.
En klar fördel för nystartat flygbolag eller LCC som inte har mycket legacy efter sig.
 

Corvette

Medlem
Det jag gjort med olika framgång är att begära att få ärendet eskalerat till någon "chef". Även att dom skall ringa mig.
Ett annat sätt var att använda en person som var ansvarig inom SAS för ärendet jag drev med ARN mot dom. Då stod det ett namn på dom officiella SAS dokumenten. förnamn.efternamn@sas.se Mailade honom och bad om "hjälp".

Försöker att på alla sätt komma igenom deras anonyma sätt att diskutera med oss kunder!!!
Ibland går det - ibland inte...

H/Jörgen
 

Marc

Medlem
Jag blev så trött på att beskriva min historia om och om igen och skrev ett brev med snigelpost, eftersom att de inte har e-post på kundtjänsten för basic/silver. Det var i december och de har ännu inte svarat.
 
En sak som är tråkigt tycker jag, men som är väldigt enkelt att ordna (kostar ingenting) men ger en upplevelse av bättre service är att de kanske inom SAS kan vidarebefordra ärenden direkt till rätt avdelning istället för att be mig som kund att göra det. "Hej, vi på SAS avdelning XXX hanterar inte Eurobonusfrågor, kontakta XXX". De hade kunnat vidarebefordra direkt istället för att be mig. Tar inte lång tid, men jag skulle uppleva det som bättre service.
 

palmen

Moderator
En sak som är tråkigt tycker jag, men som är väldigt enkelt att ordna (kostar ingenting) men ger en upplevelse av bättre service är att de kanske inom SAS kan vidarebefordra ärenden direkt till rätt avdelning istället för att be mig som kund att göra det. "Hej, vi på SAS avdelning XXX hanterar inte Eurobonusfrågor, kontakta XXX". De hade kunnat vidarebefordra direkt istället för att be mig. Tar inte lång tid, men jag skulle uppleva det som bättre service.

Det där håller jag inte riktigt med om, har suttit på support själv där detta var relativt vanligt.
"Jag vet inte till vem jag ska ringa så jag ringer IT-supporten, in kan ju allt"
Detta var inte direkt ovanligt. Till och från fick vi agera telefoniväxel istället för support för att det var lättare att ringa oss än att ta reda på vart man skulle ringa själv.
Om man inte sätter stopp för detta får man en ohållbar situation i slutändan, att hänvisa var de skulle höra av sig men att de själva fick ringa dit är det bästa enligt mig. Då kanske personen lär sig till nästa gång vart man ska höra av sig
 
  • Gilla
Reactions: ekf
D

Deleted member 4971

Guest
Det där håller jag inte riktigt med om, har suttit på support själv där detta var relativt vanligt.
"Jag vet inte till vem jag ska ringa så jag ringer IT-supporten, in kan ju allt"
Detta var inte direkt ovanligt. Till och från fick vi agera telefoniväxel istället för support för att det var lättare att ringa oss än att ta reda på vart man skulle ringa själv.
Om man inte sätter stopp för detta får man en ohållbar situation i slutändan, att hänvisa var de skulle höra av sig men att de själva fick ringa dit är det bästa enligt mig. Då kanske personen lär sig till nästa gång vart man ska höra av sig

Samtidigt gör man det jobbigare än det kanske borde vara om flertalet kunder skickar fel, då borde man styra upp det från början och kolla vad som går snett.
 

palmen

Moderator
Samtidigt gör man det jobbigare än det kanske borde vara om flertalet kunder skickar fel, då borde man styra upp det från början och kolla vad som går snett.
Absolut, det är en helt annan fråga dock.
Blir tokig på hur svårt det kan vara att hitta rätt kontaktvägar till ett företag, inte bara SAS soms kulle kunna göra det enklare utan de flesta större företag som säljer någon form av tjänster.
 

johhenrik

Medlem
Det där håller jag inte riktigt med om, har suttit på support själv där detta var relativt vanligt.
"Jag vet inte till vem jag ska ringa så jag ringer IT-supporten, in kan ju allt"
Detta var inte direkt ovanligt. Till och från fick vi agera telefoniväxel istället för support för att det var lättare att ringa oss än att ta reda på vart man skulle ringa själv.
Om man inte sätter stopp för detta får man en ohållbar situation i slutändan, att hänvisa var de skulle höra av sig men att de själva fick ringa dit är det bästa enligt mig. Då kanske personen lär sig till nästa gång vart man ska höra av sig
Jag förstår vad du säger, men håller inte med i detta specifika fallet. Det är skillnad på IT-support och kundtjänst. Den ena är specifik, den andra är generell. Jag tycker det hörs i namnet på funktionen till och med vad ens uppgift är och då kan de allt ta och skicka vidare uppgifter till rätt funktion. Om SAS har en kundtjänst, varför skulle jag inte kunna kontakta dem om alla frågor som rör mig som kund? Varför ska jag behöva lära mig deras organisation och struktur hur de fördelar ansvar internt? Jag ringer dem en gång per år, så jag ser inte varför det är min uppgift att lära mig detta? Det är ju säkert ändrat nästa gång jag ringer dem iaf. ;)
 
Last edited:
Toppen