Senaste nytt

Eurobonus Everyday lanserat

Delayed

Medlem
cards issued by some banks, f.ex Ica, Swedbank and DnB are not eligible as of today.
Jag kopplade precis ett Mastercard kreditkort från Swedbank/Entercard. Det fungerade inte för en knapp vecka sedan men verkade fungerar alldeles nyss.

Betyder detta att det verkligen fungerar eller bara att det verkar fungera?
 

MaLund13

Medlem
Nej, står ju ovan att det ska fungera. Ska således inte krävas något av oss konsumenter.

Hur det fungerar praktiken är ju en annan sak. Vi får testa oss framåt.
Samsung, Google samt Apple Pay använder virtuella kortnummer, terminalen kommer alltså inte läsa av samma kortnummer som står på det kort man lagt in. Så högst sannolikt kommer det inte fungera med dessa tjänster.
 

mha321

Medlem
Samsung, Google samt Apple Pay använder virtuella kortnummer, terminalen kommer alltså inte läsa av samma kortnummer som står på det kort man lagt in. Så högst sannolikt kommer det inte fungera med dessa tjänster.
Nej de använder inte virtuella kortnummer, de använder tokenisering vid transaktionen. Virtuella kort är något helt annat, som oftast används vid online transaktioner (och används tex av revolut).

Terminalen kan inte läsa av kortnummer vid tokenisering det är däremot korrekt. Men loyalty solutions integrerar inte mot terminalen utan längre bak i systemet. Och där finns kopplingen till kortet kvar (såklart).

Huruvida loyalty solutions integrerar på en punkt där numret ses är en separat fråga. Men eftersom de hävdar att dessa mobila betallösningar ska fungera så kan man gissa att de gör det tillräckligt långt bak i kedjan...
 

MaLund13

Medlem
Nej de använder inte virtuella kortnummer, de använder tokenisering vid transaktionen. Virtuella kort är något helt annat, som oftast används vid online transaktioner (och används tex av revolut).

Terminalen kan inte läsa av kortnummer vid tokenisering det är däremot korrekt. Men loyalty solutions integrerar inte mot terminalen utan längre bak i systemet. Och där finns kopplingen till kortet kvar (såklart).

Huruvida loyalty solutions integrerar på en punkt där numret ses är en separat fråga. Men eftersom de hävdar att dessa mobila betallösningar ska fungera så kan man gissa att de gör det tillräckligt långt bak i kedjan...

En token är ju i detta fall ett kortnummer som är virtuellt.

Hur som helst, hela vitsen med tokens är ju att förbättra säkerheten genom att man inte kan få reda på det riktiga kortnumret. Skriver man in sitt riktiga kortnummer i LoyalSolutions och sen betalar med Google Pay exempelvis så bör det inte gå att se någon koppling till det riktiga kortet, oavsett vart i systemet kopplingen till LoyalSolutions sker.

Kan ta som exempel att Willys Plus inte fungerar när man betalar med kopplat kort via Google Play. Eventuellt kan det i det exemplet gå att koppla sitt token-nummer till Willys Plus (har inte testat).
 

LinuxSam

Medlem
Att registera mitt SAS MC gick fint. Men när jag försöker regoistrera mitt SAS AMEX (3793) får jag något felmeddelande om att det inte gick. Någon mer som det krånglat för?

/LinuxSam
 

M.K

Medlem
Exakt, men spännande väntan nu! Jag testade ju både Curve och Amex på en restaurang i går där jag tidigare alltid fått poäng utan efterregistrering.

Enorm förbättring bara detta fungerar framöver nu med Everyday. Jag tyckte swipandet var både jobbigt och ibland pinsamt. Förklaringar, konstiga blickar från personal, terminalbyte och ofta glömska från min sida är saker som blir sköna att slippa. :cool:
 
Toppen