Senaste nytt

Eurobonus blir eget bolag från 1 juli

Ricci

Medlem
Intressant är att EB-programet blir ett eget bolag från 1juli..:oops:
Starter livsstilselskap -DN.no


Edit: Frågan är också med avknoppningen om detta nya bolag skall ut på börsen i framtiden dvs kan vara intressant att köpas upp etc?
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Vem vill äga någon annans lojalitetsprogram? Air Canada har försökt, och det blev kanske inte helt lyckat.
Att lägga det i ett eget bolag öppnar upp för andra intressenter och delägare.
Detta bolag kommer väl inte beröras av EUs 50% regel gällande flygbolag?
 

mha321

Medlem
Att lägga det i ett eget bolag öppnar upp för andra intressenter och delägare.
Detta bolag kommer väl inte beröras av EUs 50% regel gällande flygbolag?
Knappast, det är ju inte ett flygbolag.

Blir intressant att se hur en sådan sak slutar. Aeroplan gjorde det ju dessutom i två steg. Tog väl inte många dagar innan man skapde Altitude för att man kom fram till att det var en bra idé att flygbolaget själv och deras aktiviteter styrde vilka som skulle få status. Så man fick status i Altitude och poäng i Aeroplan. Det kan ju bli något liknande här - Eurobonus blir ett rent rabattprogram att samla poäng i, och då kan de ju enklare ta in en massa andra, inklusive andra flygbolag, som partners. Och så startar SAS ett nytt program som bara gäller för status.
 

RobHK

Medlem
Är det denna struktur som förklarar varför Cathay har Marco Polo för statuspoäng och Asia Miles för miles insamling?
 

chrisljo

Medlem
Det åpner også opp for at Eurobonus kan stilles som sikkerhet for lån, noe som kan redusere cost of capital.

Det har vel spekulert på at det irske AOC også kan stille som sikkerhet sammen ned Heathrow slots.
 

Homer

Medlem
Då borde det bli så att om SAS försätts i kk så förlorar man inte poängen, så kanske dags för det då
istället för alla besparingsprogram som ändå aldrig är tillräckliga.
 
Då borde det bli så att om SAS försätts i kk så förlorar man inte poängen, så kanske dags för det då
istället för alla besparingsprogram som ändå aldrig är tillräckliga.
Är inte uppdaterad på strukturen i SAS Group men som jag förstår det så kommer både Eurobonus och de andra bolagen höra till samma moderbolag. Det torde betyda att om flygdelen av SAS Group går i konkurs så kommer så kan SAS Group sälja Eurobonus för att få in kapital till skulderna. Så potentiellt är en lösning att vi resenärer får behålla poängen men att vi blir uppköpta av ett annat flygbolags program.
 
Toppen