Senaste nytt

Eurobonus award resa med Swiss ombokad till British Airways

kedja

Medlem
Hej,

Hade en Eurobonus award bokning i november med Swiss - Köpenhamn-Zürich-Miami. Planet från Köpenhamn till Zürich blev inställt och ombokning följde med British Airways Köpenhamn-LHR-Miami.
(Försening 3 tim 27 min, claimat till Swiss, får väl se hur det går...:eek: Tippar att jag får blanda in Airhelp efter vad jag kunnat hitta här.)

Nåväl, nu till frågan som slog mig i efterhand.
Finns det någon chans att ha flyt här med att kunna kreditera poäng till endera SAS / Swiss / British Airways?

Nya biljetterna utställda hos British Airways med biljett nummer 724xxxx (Swiss) istället för ursprungliga från SAS med sedvanliga 117xxxx.
Tänker det skulle kunna gå till British Airways men funkar det med tanke på biljettnumret?
(är inte medlem i BAEC)

Är ute å fiskar lite, ingen aning om det är att tänka på i detta fall, men kanske någon som råkat ut för liknande?
Vill ju liksom inte missa några ev. "möjligheter"...;)

tack
kedja
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Rasmus_1

Medlem
För mig låter det som att du absolut ska kunna få poäng med något program i Oneworld på de nya biljetterna. Ange bara ditt bonuskort när du checkar in eller via British Airways hemsida redan nu så ska det nog vara lugnt.
 

niksal

Medlem
Helt 100% säker skulle jag inte vara. Jag blev för några år sedan ombokad från SAS till Finnair. Trots att jag blev ombokad till Business, blev bokningsklassen en non-revenue bokningsklass som gav noll poäng till Finnair Plus. Däremot fick jag poäng av SAS enligt ursprunglig bokningsklass, då detta inte var en award.

Men jag håller fullständigt med att du kanske kan få poäng, det skadar inte att försöka. Du vet inte vilken bokningsklass din BA biljett har?
 

Thornado

Medlem
Om du vill få poäng till BAEC så är det dock läge att inte fundera för länge utan att testa nu på en gång (då du inte redan är medlem). Såvitt jag kan läsa mig till så går det att claima avios/TP för flighter som är gjorda upp till tre månader innan du blev medlem.
 

kedja

Medlem
Tackar för svar! :)Uppskattat, känns skönt att fråga innan man ger sig på "syntax error"... ;)

Helt 100% säker skulle jag inte vara. Jag blev för några år sedan ombokad från SAS till Finnair. Trots att jag blev ombokad till Business, blev bokningsklassen en non-revenue bokningsklass som gav noll poäng till Finnair Plus. Däremot fick jag poäng av SAS enligt ursprunglig bokningsklass, då detta inte var en award.

Men jag håller fullständigt med att du kanske kan få poäng, det skadar inte att försöka. Du vet inte vilken bokningsklass din BA biljett har?

Har för mig jag såg D eller J flasha förbi i SAS appen, men kan inte hitta det nånstans nu. Tips någon?
Men har inte heller stora förhoppningar, men känns ju synd att passa ev. poäng utan att åtminstone försöka, thx BC:)

Om du vill få poäng till BAEC så är det dock läge att inte fundera för länge utan att testa nu på en gång (då du inte redan är medlem). Såvitt jag kan läsa mig till så går det att claima avios/TP för flighter som är gjorda upp till tre månader innan du blev medlem.

Yes, klarar mig med lite lagom marginal om det blir gjort i helgen :)
 

Kricka

Medlem
Jag blev ombokad från Swiss till B.A. (Revenue First Class Ticket) då min
första sträcka blev inställd på väg till Sydafrika. Fick poäng från bägge
bolagen utan frågor.
 
Toppen