Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.

FF#1

Medlem
Undrar hur fördelningen ser ut, om man har 3 miljoner i programmet, 125000 silver, 75000 guld och 2000 Pandion?

Det är alltså 2,5 % guld, och 0,07% Pandion. Undrar vilka poäng som krävs för att passera 1%?
 

A380*G

Medlem
Lista över "högre-än-guld"-nivåer (dvs minst andra nivån med *G) inom *A-bolag med kvalgränser. Lifetimenivåer och invitation only ignoreras:

* Air Canada: Altitude ELite 75k (75000 miles), Super Elite (100000 miles)
* Air China: PhoenixMiles Platinum (160 000km/145 000 requalification, motsv 99419 resp 90098 miles)
* Air New Zealand: Airpoints Gold Elite (1500/1350 status points, motsv 4-5 resor till europa i C)
* ANA: Diamond Service (100000 points, som jag uppfattat det motsvarande eller lättare att samla än gängse miles)
* Asiana: Club Diamond Plus (100000 miles)
* EVA Air: Diamond (120000 miles inom 1 år eller 200000 inom 2 år, osäker på om jag tolkat rätt)
* Lufthansa Group: HON (600 000 HON miles över 2 år)
* SAA: Platinum (100000 miles) Executive Platinum (100000 miles på SAA-metall eller PLatinum i 6 år på raken)
* United: Premier Platinum (75000 miles, $7500 spend) Premier 1K (100000 miles, $10000 spend)
* Turkish Airlines: Elite Plus (80000/40000 miles)
* US Airways: Platinum Preferred (75000 miles) Chairman (100000 miles) fast US säljer alla sina nivåer för ren $
* Singapore Airlines: PPS (S$25000 spend) PPS Solitaire (S$250000 inom 5-årsperiod) 1 SGD = typ 5,30kr.

Så... vad sägs om att tagga ner? Som synes så är medianen för programmen i övriga *A-bolag bra mycket närmre 100K än 200K. Lufthansa HON är en (extrem) outlier i sammanhanget. Folk som gapade över att SAS nya gräns på 50K var för låg jämfört med "andra *A-bolag" när det begav sig gjorde samma skeva jämförelse, i själva verket var det just LH SEN som särskiljde sig. Och en jämförelse med SQ PPS Club är helt irrelevant. Om det finns något som gör 100K-gränsen skev i SAS fall så är det att alla eco-klasser ger 100% intjäning i Eurobonus, men jag misstänker att kritiken hade varit av en helt annan magnitud om den lilla detaljen blir subjekt för "enhancement" igen. Om en ny EB-nivå ska ha en hårdare gräns så vore spend ett mycket bättre kriterium, och 100.000kr vore i princip strängare än alla andra program. Utom M&M HON. Att då sätta, som du föreslog, 250,000kr som spendkriterium skulle göra att den stora majoriteten av de som kvalificerar sig till den nya nivån redan kvalificerar sig för Pandion. Smart drag där.

Tja tjaeng, jag väljer att bortse från det sarkastiska och otrevliga i ditt inlägg och istället hålla mig ON topic
Ska det räcka med mindre än fyra SAS PLUS r/t Asien/Skandinavien för att kvalificera sig till SAS högsta nivå?.
En spend på 100 kSEK? Mindre än fyra C longhaul så är man SAS top customer? Jag anser det är för lågt.
Här har SAS chansen att verkligen profilera sig genom att erbjuda förmåner och customer satisfaction som få andra kan tävla med.
Vad spelar det för roll om en stor del av dagens Pandion blir de de som kvalificerar sig till den nya nivån? Det är ju en officiell nivå med tydliga krav som de flesta har efterfrågat. Däremot har alla chansen att lägga sitt resande på så sätt att man själv kan avgöra när man tar klivet upp.
Den nya nivån bör inte bli nya guld, utan en nivå över guld likställt med dagens Pandion eller som en HON Light.
 
Mindre än fyra C longhaul så är man SAS top customer?

Beror väl på hur många de har som gör detta? De kan säkert ganska enkelt titta på sitt nuvarande program och veta var nivån ska ligga.
 

FF#1

Medlem
Ja det är nog inte så svårt att stoppa in alla EB medlemmar i en tabell och plocka fram vad olika gränser bör innebära. Det svåra är nog att bedöma vad eventuella nivåer får för effekt.

Man får tänka på att även mycket frekventa resenärer kan vara mycket omedvetna. Känner tom. en hel del folk som inte ens har bonuskort trots omfattande globalt resande i jobbet... "Det är ändå ingen ide för jag åker så mycket olika bolag, och det är så komplicerat att hålla reda på... så jag skiter i det."
 

A380*G

Medlem
Mindre än fyra C longhaul så är man SAS top customer?

Beror väl på hur många de har som gör detta? De kan säkert ganska enkelt titta på sitt nuvarande program och veta var nivån ska ligga.

Inte riktigt så enkelt. Ditt resonemang förutsätter att alla behåller nuvarande resemönster och strategi för kreditering. Skulle SAS förbättra sitt program är det mycket möjligt att fler skulle posta poäng till Eurobonus istället för miles till något annat program, eller vice versa.

Jag skulle personligen se att man gör ett riktigt eliterbjudande med grymma perks.

Oavsett hur många som gör det så ska det inte räcka med en longhaul per kvartal för att nå högsta nivån hos SAS vid ev. införande av en ny nivå över Guld.
 
Tycker diskussionen spårat ur rätt rejält, verkar som om manga här drivs av en önskan om att vara valda till en liten klubb där bara de får vara med. Det finns redan och det är Pandion, trots diskussionerna här så har jag bekanta som på ganska godtyckliga grunder är Pandion, de reser rimligt mycket men inte i närheten av det som här nämnts som kriterierna, då blir ju också programmet urvattnat.

Ser man detta ur affärsägarens perspektiv så är nog önskan snarare att ha många lojala kunder som reser mycket, snarare än några tusen som reser mycket och resten semesterfirare?

Tycker också guld har blivit dåligt och håller med om att det finns plats för ett program med mer recognition, dock ska man vara försiktig med att lägga ribban för högt, det finns nog en rätt stor grupp som reser mellan guld och de fantasier som framförts här, den gruppen tillsammans är nog viktigare än ett fåtal individer däröver och man riskerar att sända en signal till hela den gruppen att de ska söka sig någon annanstans.

Sen är ju fördelningen med antalet elitresenärer fånig mellan länderna, de små länderna ska såklart ha en andel som står i förhållande till sin storlek, blir ite löjligt när i stort sett varenda vuxen norrman har ett guldkort... :)
 
Fast den kommentaren kommer mer ur perspektivet att andra inte ska få något.

Det måste vara ganska intressant för SAS att behålla den kundgruppen som gör c:a en europaresa i veckan, tror den är ganska stor och den kan ganska enkelt försvinna till andra bolag, dessa linjer plus norden måste utgöra en stor del av SAS bokningsbara platser per vecka, dessutom finns det ganska stor konkurrens där.

Skulle det slinka med en och annan långlinjeflygare med ett fåtal C-resor så må väl det vara hänt och ingen större skada, de lär ju inte belasta fördelskvoten på de andra linjerna speciellt hårt.

Idag finns inget som riktar sig till "europagruppen", som jag tror är viktig, men däremot manga konkurrenter som drar i den. Där tror jag att det kan behövas ett program.
 

A380*G

Medlem
Fast den kommentaren kommer mer ur perspektivet att andra inte ska få något.

Det måste vara ganska intressant för SAS att behålla den kundgruppen som gör c:a en europaresa i veckan, tror den är ganska stor och den kan ganska enkelt försvinna till andra bolag, dessa linjer plus norden måste utgöra en stor del av SAS bokningsbara platser per vecka, dessutom finns det ganska stor konkurrens där.

Skulle det slinka med en och annan långlinjeflygare med ett fåtal C-resor så må väl det vara hänt och ingen större skada, de lär ju inte belasta fördelskvoten på de andra linjerna speciellt hårt.

Idag finns inget som riktar sig till "europagruppen", som jag tror är viktig, men däremot manga konkurrenter som drar i den. Där tror jag att det kan behövas ett program.

Nej det gör den inte. Du kan ju omöjligt veta var mina kommentarer kommer ifrån ;)

Nya nivån över guld ska inte bli nya guld. Därför krävs extra perks för den nya högre nivån.
Jag förstår inte på vilket sätt dagens EBG inte skulle vara intressant för europaresenären med en resa i veckan. Exklusive semester och andra ledigheter ger ju det minst 80 legs per år.
 

Tjaeng

Medlem
Tja tjaeng, jag väljer att bortse från det sarkastiska och otrevliga i ditt inlägg och istället hålla mig ON topic

Jag var inte den som började använda invektiv i tråden.

Ska det räcka med mindre än fyra SAS PLUS r/t Asien/Skandinavien för att kvalificera sig till SAS högsta nivå?.

Om SAS så vill det. Vad är ditt problem med tilltaget förutom att du inte får känna dig tillräckligt fin? Och jag utgår ifrån att det fortfarande inte är SAS högsta nivå utan att EBP kvarstår.

En spend på 100 kSEK? Mindre än fyra C longhaul så är man SAS top customer? Jag anser det är för lågt.

Så... SQ PPS Club har "löjligt låga" krav på sin spend? UA 1K har för låg spendgräns?

Här har SAS chansen att verkligen profilera sig genom att erbjuda förmåner och customer satisfaction som få andra kan tävla med.

Ja, och det gick ju så himla bra när man försökte sig på det på Carlzons tid. De förmåner, kriterier och nivåer du är ute efter stämmer uppenbarligen inte överens med marknaden i stort.

Vad spelar det för roll om en stor del av dagens Pandion blir de de som kvalificerar sig till den nya nivån? Det är ju en officiell nivå med tydliga krav som de flesta har efterfrågat. Däremot har alla chansen att lägga sitt resande på så sätt att man själv kan avgöra när man tar klivet upp.

Och med det kommer det alltid att finnas spjuvrar som lyckas ta sig till nivån på grunder och med spend som du anser vara för låga. Nu är frågan varför SAS ska ta hänsyn till ditt ego istället för att göra analyser av data som varken du eller jag har tillgång till.

Den nya nivån bör inte bli nya guld, utan en nivå över guld likställt med dagens Pandion eller som en HON Light.

Bör och bör. Se på listan och berätta hur många bolag som framgångsrikt lyckas hålla en över-guld-nivå som dels inte är by-invitation och som dels har krav i samma liga som du förespråkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen