Senaste nytt

EU 261/2004 med Swiss, erfarenheter?

Mikeswe

Medlem
Hade en flygning i fulld betald C hos Swiss Jan 2016:

MAD-ZRH
ZRH-PVG
PVG-ZRH
ZRH-MAD

Hade förrutom detta även separat biljett i C till Sydamerika, med Iberia.

På vägen hem ifrån Shanghai så meddelade kaptenen att planets väderradar hade gått sönder och man var tvungen att reparera denna. Vi blev väntande i 4 timmar på Shanghais flygplats, och pressade Swiss om att de var tvungna att lösa flight så vi kom med vårt andra plan. Till slut bokade dom om oss till Lufthansa (PVG-FRA-MAD), men förseningen blev såpass sen (6+ timmar) att vi blev av både med reserverade hotell och andra flygbiljetter.

Vi har hävdat sedan 2016 att detta faller under EU261/2014, och trots 50 talet mail fram och tillbaka så hävdar Swiss att de inte gjort något fel.

Till slut blandade jag in forsenad.se som också ansåg att detta var en klar EU261/2014. Efter antalet försök som gick obesvarade av Swiss meddelade dom mig att de var tvugna att försöka göra upp med Swiss i domstol i nästa steg.

Dock, enligt dem, eftersom jag bokade biljett MAD-ZRH-PVG-ZRH-MAD så behöver jag göra upp detta i Spanien, där forsenad.se inte har någon representation.

Någon som har tips på var man kan vända sig för att dra det vidare, eller någon som har erfarenheter med biljetter ifrån Spanien och firmor där som kan hjälpa?
 

palmen

Moderator
Swiss är väl generellt väldigt dåliga på att följa 261/2004 om man ska gå på allt annat som rapporterats här på BC.
Har tyvärr inga bra råd att komma med men det verkar som du ska ha rätt till ersättning
 

Mikeswe

Medlem
Ja, @palmen , verkar som de inte har något intresse av att prata EU261/2014 eller erbjuda ens en bit mat till C-passagerare som dom försinkat mer än 6h.

Erfarenheten och feedback ifrån Swiss har varit så otroligt dålig att jag bojkottat dem som flygbolag tills dom åtminstone behagar prata med sina "kunder".

Efter att ha haft med bolaget i fråga att göra, har man lärt sig att verkligen förvänta sig det minsta möjliga.

Men om det finns rekommendation på firmor i Spanien som åttar sig dessa ärenden, vore det tacksamt!
 

jacoph

Medlem
Prova att ta kontakt med Konsument Europa - en EU-myndighet som bara handlägger gränsöverskridande konsumenttvister. Kontakta oss - Konsument Europa

Edit: iof hjälper de inte till med tvister i Schweiz, men de borde kunna hjälpa till med kontakt med spanska motsvarigheten till ARN
 
Last edited:

Mikeswe

Medlem
Jo, på deras inrådan var faktiskt i kontakt med schweiziska motsvarigheten, de sade följande:


Dear Mr xxxxxxxxxxx

The Federal Office of Civil Aviation (FOCA) has received your report. On the basis of this report, FOCA opened an administrative penal procedure against the airline involved.

Based on the investigations of the facts of the case in the context of the penal procedure, FOCA decided to close the administrative penal proceedings in your case.

FOCA cannot order the airline to issue payments to the passengers but can only impose fines if applicable.

Independent of the decision taken by FOCA, you are entitled to address the competent civil court for your individual claims claiming for payment of compensation or claiming for damages under civil law. We would like to inform you that our decision is not binding for Swiss civil courts but they independently take a decision based on their own evaluation and on civil rights principles.
 

Rebel

Medlem
Hej. Jag blev 24 H sen till Sydafrika förra året. Efter att Swiss vägra betala Mina 600 Euro, så skicka jag in det till ARN, som tyckte att Swiss skulle betala mina kostnader. En GT på hotellet och missad hotellnatt + transfer.

Men skicka vidare kompensations delen till ARN motsvarighet i Zürich. Dom skicka det till schweiziska luftfartsverket som kom fram till att Swiss inte hade brutit mot någon säkerhetsföreskrift. Vad det har med EU261 ersättningen var det ingen som kunde svara på.

Då fick jag nog och skicka in till just AirHelp.
21 dagar senare fick jag av dom 450 Euro.
Lite surt att dom tar ca 33% men jag fick min ersättning ganska fort.
 
Toppen