Senaste nytt

Ett flygbolags förfall

trekker

Medlem
Om det viktigaste är mat och dryck måste ju bästa valet i ekonomi mellan MAN-ARN vara Air France,
förmodligen i Business också och inte dyrare än BA.
Det handlar ju inte om mat och dryck, hela konceptet har falerat efter M&S introduktionen. Jag har alltid haft en bra "feeling" med BA i både i business och economy, mat och dryck intas oftast i loungen. Nu sedan introduktionen av BoB så känns det EasyJet över det hela. Jag kan betala för min mat och dryck, dock tycker jag vatten och kaffe borde vara gratis - det som stör mig mest är dock att nu tar folk med sig all möjlig mat ombord vilket medför diverse lukter. Jag hade en mycket otrevlig flygning med SAS för ett par år sedan då en passagerare hade med sig en påse från Burger King in på planet - det luktade lagom - jag hade hoppats slippa liknande på BA.

Jag kommer ge BA chanson att reparera sig, men kan inte säga att jag är optimistisk. Dock finns det ju inte manga alternative och att byta på CDG känns inte aktuellt.
 

khybner

Medlem
Innan jag kommer min åsikt skulle jag gärna vilja veta vad de av våra medlemmar som har längst erfarenhet av "London Airways" tänker. Hoppas @Tommy och @IPC_Mataveri kan ge sina reflektioner..

Jag har flugit relativt mycket med BA varje år sedan 1996, har guldkort sedan 1999 och GGL sedan det infördes. Tycker att mycket har blivit sämre de senaste åren och överväger att flytta min lojalitet. Det som irriterar mig mest är den ojämna servicen. Har som någon annan skrev haft allt från mycket bra till mycket dåliga flygningar (flyger uteslutande Club World och First) på långflygningar).

Deras First är som business class hos många bolag, åtminstone de från Asien och mellanöstern. Deras business class på långflyg är OK om du vill gå ombord och sova på en nattflygning men för service, mat och dryck så finns det många bättre alternativ.
 

Senator

Moderator
Jag har varit kund hos "London Airways" sedan 2009 med Guld eller Silver. Självklart ser jag stora ändringar inom produkten: särskilt inom Europa. För mig var det ombyggnationen bort från "gamla" Club Europe till den nya flexibla kabinen som gjorde störst skillnad. Det är himla trångt om jag inte sitter på rad 1.

Gällande EuroTraveller är jag förvånad att det tog så lång tid innan "BOB" eller "Buy on Board" kom. Sedan att detta har inkörningsproblem borde inte komma som en överraskning. Det har vi sätt på SAS också. Vi skall komma ihåg att RyanAir fraktade 117m passagerare förra året i Europa. BA låg väl någon stans runt 40m, men hade 60m runt 2000. Med andra ord, så har British Airways övergivet Europa för sitt interkontinentala nätverk.

Som affärsintresserad tittar jag på deras planer:
http://phx.corporate-ir.net/Externa...WxkSUQ9LTF8VHlwZT0z&t=1&cb=636138423067231682

CUSTOMER: Invest & Innovate where customers value it most

Jag hade tagit 15min och läst genom bilderna och dra slutsatser från detta.

Jag upplever som de andra skillnader på servicen ombord. Dock svänger det inte lika mycket som andra upplever, men det är inte konsekvent.

Det jag tror är att vi står framför en sista, stor konsolidering inom Europa. Det kommer bara finnas IAG, Lufthansa Group, Air France/KLM group, RyanAir, EasyJet och Norwegian kvar. Jag tror inte Lufthansa Group och Air France/KLM group kommer ha kvar sina erbjudanden länge, och detta kommer likna mer British Airways.

Jag tycker inte man dra slutsats på en sample size på 4 flighter. Det vi nog kan säga är att flyget inom Europa är på dekis, och ironiskt nog är det amerikanska bolag som är rekordlönsamma och som investerar i produkten. Det visar hur cyklisk branschen är. Även vissa Asiatiska bolag verkar snåla lite.

Den största frågan är vad skulle alternativet vara till British Airways för mig: SAS Plus (konsekvent inkonsekvent), Lufthansa (gäsp), Swiss (begränsat linjenät), Air France (herregud, Charles De Gaulle).

För tillfälle funkar British Airways för mig helt ok tills dess jag hittar ett mycket bättre alternativ.
 

mha321

Medlem
Affärsmässigt pekar ju rätt mycket på det.

Vilket talar för att felet ligger i "våra" förväntningar. Det är inte affärsmässigt bra att hålla en för hög nivå - kostnaderna drar iväg och kunderna är inte villiga att betala.

Men det vore ju trevligt om det fanns en mellannivå innan alla faller ner på Ryan-nivån som det fortfarande går att tjäna pengar på.
 

hg1980

Medlem
Affärsmässigt pekar ju rätt mycket på det.

Vilket talar för att felet ligger i "våra" förväntningar. Det är inte affärsmässigt bra att hålla en för hög nivå - kostnaderna drar iväg och kunderna är inte villiga att betala.

Men det vore ju trevligt om det fanns en mellannivå innan alla faller ner på Ryan-nivån som det fortfarande går att tjäna pengar på.
Absolut, håller med dig. Men Club Europe, Club World eller First hos British Airways kommer nog alltid vara rejält mycket bättre än Ryan. Men visst är det ett tragiskt förfall där alla "fina" flygbolag går mot "Ryan-Air Style" på Ekonomi.
 

mha321

Medlem
Absolut, håller med dig. Men Club Europe, Club World eller First hos British Airways kommer nog alltid vara rejält mycket bättre än Ryan. Men visst är det ett tragiskt förfall där alla "fina" flygbolag går mot "Ryan-Air Style" på Ekonomi.
På short haul skulle det inte förvåna mig om Club Europe kommer försvinna inom ett par år.
 

hg1980

Medlem
På short haul skulle det inte förvåna mig om Club Europe kommer försvinna inom ett par år.
Kan vara så, men jag tror inte det. I o m att British Airways är såpass stora på long-haul till framförallt USA, och har en erkänd "feeding struktur", tror jag de värderar sina Club World och First kunder såpass högt att Club Europe har sin plats för de som feedas in så att säga.

Som nybliven SAS-resenär så tycker jag det känns trist att behöva flyga "short-haul Plus" till CPH eller ARN när jag skall flyga Business till USA. Det förtar helhetskänslan lite tycker jag. Snacka om I-landsproblem :oops:
 

mha321

Medlem
Kan vara så, men jag tror inte det. I o m att British Airways är såpass stora på long-haul till framförallt USA, och har en erkänd "feeding struktur", tror jag de värderar sina Club World och First kunder såpass högt att Club Europe har sin plats för de som feedas in så att säga.

Som nybliven SAS-resenär så tycker jag det känns trist att behöva flyga "short-haul Plus" till CPH eller ARN när jag skall flyga Business till USA. Det förtar helhetskänslan lite tycker jag. Snacka om I-landsproblem :oops:

Jag håller med på alla punkter. Men jag misstänker att kostnaden att hålla Club Europe uppe bara för anslutningar inte kommer löna sig.

Egentligen tror jag på en lösning som sas plus. Det enda de behöver fixa är middle seat free, så tror jag resten står sig alldeles utmärkt för feeders.

Men jag hoppas jag har fel :)
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant. Ser en del "enhancements" på gång :( Tätare seating kommer uppenbarligen nu på B777 samt A320 och A321 (sid 20).

P.S. Ser nu att jag kommenterade detta den 7 november i en annan tråd. Likväl tråkigt!
 
Toppen