Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Diskussion i 'Star Alliance' startad av pswe, 10 Mars 2019.

  1. Flyer722

    Flyer722 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det där är att generalisera till MAX
     
  2. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du vet väl att vad som står innan ett "men" ska man alltid invertera betydelsen av :)
     
    Abbs och Nemo gillar detta.
  3. Atom

    Atom Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kloka åsikter i tråden, man får vila på hanen. Förstår dock folk som tar det säkra före det osäkra. Vad hände med Norwegians flyg som fick problem och nu står i Iran? Finns det något samband?

    Hursomhelst, mina tankar går till de drabbade och de anhöriga. :(
     
  4. Abbs

    Abbs Medlem

    Ort:
    Singapore
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vet mycket väl om det men det betyder inte att det är så ;) Fick förövrigt infon om krånglande stabiliseringstrim av vad jag antar är en fd bransch kollega till dig :)
     
  5. lucasd

    lucasd Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det som hände med LN-BKE var inte samma sak. Det var ett motorproblem, oljeproblem om jag inte missminner mig.
     
  6. Flyer722

    Flyer722 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Lion kraschade 13 min efter start.
    Norwegian fick nödlanda ~20 min efter start.
    Ethiopian efter bara några minuter efter start.
    Både ethiopian och lion hade fartinstabilitet.
    Tydligt mönster, får hoppas på att planet blir haveribenägen.
     
    Daniel Larsson och pep gillar detta.
  7. Grahnen

    Grahnen Medlem

    Ort:
    Trollhättan
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som vet lite med Boeing och Airbus statistik kring olyckor? Något som är mer drabbat än andra? Känns ju verkligen att detta är ett fel från boeings sida då fler fall har hänt
     
    McClane gillar detta.
  8. mha321

    mha321 Medlem

    Du kan se det per modell på tex Plane crash rates by model

    Överlag är väl Boeing och airbus ungefär likvärdiga.

    De bryter dock inte ut 737MAX som en egen siffra. Men med dessa två olyckor läste jag att just den typen nu är den i särklass "farligaste" typen i drift av alla nu använda flygplan.

    Men det blir lätt så väldigt snabbt innan det finns så många flighter. Som exempel gick concorde direkt från första till sista plats procentuellt med en enda olycka, eftersom det fanns så få flighter. MAX är väl i liknande situation.
     
    pep gillar detta.
  9. M.K

    M.K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Alla gör som de vill men knappast noll i risk.

    Att 2 av 200 flyg redan kraschat efter kort tid i bruk, med samtliga ombord dödade, är för stor risk för min del. Inte bästa källan över antalet flyg men möjligen korrekt.

    Flygkraschen i Etiopien: Samma flygplanstyp störtade nyligen
     
    Last edited: 10 Mars 2019
    Lounge Lizard och Canadien gillar detta.
  10. Grahnen

    Grahnen Medlem

    Ort:
    Trollhättan
    Land:
    Sverige Sverige
    Mp
    De har levererat 330st och 2st har redan kraschat med 300+ omkomna så har de la inte varit jättelyckat. Har inte norwegian haft några nödlandningar med dessa också?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×