Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

gneken

Medlem
Kollade DY813 och DY4114 som jag ska åka med om två veckor. Ingen B737 Max vad jag kan se som brukar flyga dessa, men man blir ju alltid lite nojjig när man läser detta.
 

Alf

Medlem
Vad var exakta orsaken till Lion kraschen?

Vad jag vet finns ingen officiell haverirappart ännu.

Nedan är citerat från Wikipeda, trovärdigheten hos Wikipedia får var och en ta ställning till.

On 7 November, the NTSC confirmed that there had been problems with Flight 610's angle of attack (AoA) sensors. The aircraft suffered an airspeed indicator problem for its last four flights, including the flight to Denpasar. Thinking that it would fix the problem, the engineers in Bali then replaced one of the aircraft's AoA sensors, but the problem persisted on the penultimate flight, from Denpasar to Jakarta. Just minutes after takeoff, the aircraft abruptly dived. The crew of that flight, however, had managed to control the aircraft and decided to fly at a lower than normal altitude. They then managed to land the aircraft safely and recorded a twenty-degree difference between the readings of the left AoA sensor and the right sensor.[124] NTSC chief Soerjanto Tjahjono told the press that future reporting or actions, enacted to prevent similar problems on similar aircraft, would be decided by Boeing and US aviation authorities.[125]

On 28 November, Indonesia investigators said the Lion Air jet was not airworthy on the flight before the crash. Several relatives of the crash victims have already filed lawsuits against Boeing.[126]

On 21 January 2019, the NTSC announced that it would not release the CVR transcript until the final report.
 

Flying Finn

Medlem
Tänker inte börja dra förhastade slutsatser i nuläget angående eventuella inkommande flyg med 737-MAX. Har åtminstone en tur med AA i maj på MIA-LAX. I fallet med Lion Air är det sannolikt att säkerhetskulturen har haft betydelse (hur bra checkades planet innan avgång?), men med Ethiopian (ET) - ja, även om vi talar om Etiopien och Afrika, känns det numera mera som att någonting måste ha gått riktigt illa på snäv.

Det här kommer att vara ett illa bakslag för ET, lik bakslagena efter olyckor/attentat har varit för t.ex. MS och MH. Det känns rysligt tragiskt för etiopierna, eftersom de storsatsats på sitt bolag i flera år och har arbetat för att bli ett attraktivt alternativ. Jag har alltid haft stor sympati för vågade framsteg som gjorts av bolag, som härstammar från svåra utgångspunkter. Det är inte lätt att bli etablerad och pålitad.
 

JimmyH

Medlem
32 Kenyans, 18 Canadians, 9 Ethiopians, 8 Italians, 8 Chinese, 8 Americans, 7 British, 7 French, 6 Egyptians, 5 Dutch, 4 Indian, 4 Slovakian, 3 Austrians, 3 Swedes, 3 Russians, 2 Moroccans, 2 Spaniard, 2 Poles, 2 Israelis among those who died in Ethiopian Airlines flight #ET302

Källa
Twitter
 
Nu ska jag inte generalisera men är det inte skillnader på bolag , att bolag som kanske från Indonesien och Afrika kanske tummar på säkerheten än ex aa och andra västerländska bolag som har max modellen ?
 
Toppen