Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Alf

Medlem
Flygledningen använder sig av verifierade/validerade och cerfifierade system för att navigera plan. Vid en flygolycka använder man sig av allt data man kommer över. Just ADS-B data har precis presenterats i preliminära rapporterna för både flight JT610 (Indonesien) och Atlas Air Flight 3591 (USA).

I båda fallen stämmer FR24's data helt överens med det som presenterats i rapporterna. I fallet JT610 har FR24 en datapunkt mer än vad som finns i preliminära rapporten.

Varför skulle man använda sej av ADS-B data från FR24 när dessa data finns i de flygledningssystem som finns i länderna? Jag kan förstå att man kan studera data från FR24 om det inte skulle finnas några data från flygledningssystemet eller något militärt system i landet. I exv USA har man ju fullständig radartäckning i hela landet som då inkluderar ADS-B data. Du får gärna länka till de båda rapporterna du nämner.
 

gjohansson

Medlem
Varför skulle man använda sej av ADS-B data från FR24 när dessa data finns i de flygledningssystem som finns i länderna? Jag kan förstå att man kan studera data från FR24 om det inte skulle finnas några data från flygledningssystemet eller något militärt system i landet. I exv USA har man ju fullständig radartäckning i hela landet som då inkluderar ADS-B data. Du får gärna länka till de båda rapporterna du nämner.
Han skrev att de stämde överens, inte att de hämtade från just FR24
 

fly4fun

Medlem
Varför skulle man använda sej av ADS-B data från FR24 när dessa data finns i de flygledningssystem som finns i länderna? Jag kan förstå att man kan studera data från FR24 om det inte skulle finnas några data från flygledningssystemet eller något militärt system i landet. I exv USA har man ju fullständig radartäckning i hela landet som då inkluderar ADS-B data. Du får gärna länka till de båda rapporterna du nämner.

Jag har inte sagt att dom använt FR24 data. Jag har sagt att dom använder ADS-B data i haveriutredningar. Jag vill även visa att bara för att det inte är certifierat betyder inte att det är sämre. I en digital radiosignal så är en nolla en nolla och en etta är en etta oavsett om systemet som fångar upp signalen är certifierat inte. Certifieringen handlar främst om hög tillgänglighet. Jag bryr mig inte om myndigheterna använder FR24's data eller inte. Men när man gör en utredning (oavsett om det gäller flygolycka eller bussolycka eller rån) så brukar man ta in så mycket data/bevis som möjligt (oavsett om källan är certifierad eller inte). I fallet med Germanwings kraschen så fick FR24 en förfrågan från BEA (franska myndigheterna) att bistå med ADS-B data 20 minuter efter kraschen.

Som du ser nedanför så skiljer sig inte FR24 data på nått sätt från myndigheternas data, eftersom som sagt, i en digital signal så är en etta är en etta och en nolla är en nolla oavsett vem som tar emot signalen.

Nått som däremot kan vara ett problem med ADS-B, är att det blir kollisioner i radiosignalen när 2 eller flera plan skickar ADS-B data samtidigt (alla flygplan skickar ut ADS-B 2 gånger per sekund så kollisioner inträffar hela tiden). Och då kan en enskild mottagare ha svårt att skilja på data från dessa 2 plan och man missar en datapunkt. Problemet kan delvis lösas genom att ha mottagare på olika ställen som förhoppningsvis kan fånga upp kompletterande data. I fallet JT610 så verkar FR24 ha missat signalen från 950 fot och myndigheterna har missat signalen från 425 fot. Så fler källor är som sagt bra.

JT610 @FR24
Flightradar24 Data Regarding Lion Air Flight JT610 | Flightradar24 Blog

upload_2019-3-13_1-29-7.png

upload_2019-3-13_1-42-57.png


Last record 23:31:56 UTC - Altitude 425 foot


JT610
https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

upload_2019-3-13_1-21-52.png

upload_2019-3-13_1-22-12.png

upload_2019-3-13_1-22-29.png


Atlas
DCA19MA086
upload_2019-3-13_1-23-50.png
 
Last edited:

Abbs

Medlem
Toppen