Senaste nytt

Ethiopian Airlines flyger one-stop Stockholm-Addis Abeba

Igorius

Medlem
Nöjet varade inte så länge! :(
Skall till Seychellerna med Ethiopian å tänkte att man skulle få en skön natts sömn, men icke san icke...
Fick följande av Ethiopian kontoret i STO



Ni kan ju gissa hur glad man blev av det... :mad:

Fick du det där idag? Jag bokade och betalade samma rutt (för dec-jan) på Ethiopians STO-kontor i måndags, inte ett ord om Cairo. Hur påverkar det amkomsttiderna (50 min senare helt enkelt)?
 

Jacob

Medlem
Det verkar stämma tyvärr. Allt upplagt i systemet.

Planet lyfter från Arlanda 21.00 och landar i Cairo 01.40, fortsätter 02.30 och landar i Addis Abeba 07.25.
Returen går från Addis Abeba 23.00, ankomst till Cairo 01.30. Planet fortsätter igen 02.20 och landar i Stockholm 07.00.

Uppriktigt sagt är detta nog en försämring. Fördelen med mellanlandningen i Rom var att det åtminstone blev en längre sammanhängande flygning mellan Rom och Addis Abeba. Nu sker stoppet precis mitt i flygningen, varje del blir ungefär fyra timmar.
 

Igorius

Medlem
Tack för info Jacob. Inte direkt glädjande, hoppas att det inte blir alltför mycket spring i kabinen under mellanlandningen.
 

Jonas C

Medlem
Varför kan man inte bara uppgradera rutten till 767 och skippa stoppen helt... Att flyga en 757 non-stop med maxrange var bevisligen inte ekonomiskt till att börja med.
 

Jacob

Medlem
Går det att boka ARN-CAI?
Verkar inte gå att flyga Stockholm-Cairo enbart, däremot verkar det gå att flyga Cairo-Addis Abeba med samma flyg. Fast det kanske kommer, bara att tidtabellen och biljettpriserna inte hunnit läggas in än. Vore förstås kul med ytterligare en destination från Arlanda, i Cairo finns dessutom bra bytesmöjligheter med Star Alliance och en rad andra bolag.

Undrar varför stoppet kom till. Bara i början på sommaren hade de en annonskampanj i bl.a. Metro där de tryckte på direktflyget till Afrika.
 

Magino

Medlem
Bara i början på sommaren hade de en annonskampanj i bl.a. Metro där de tryckte på direktflyget till Afrika.

Fortfarande direkt flyg till Afrika ;)

Nej men detta stoppet var ju riktigt dåligt planerat. Ogillar dessa stopp mitt i en resa, hellre en lång plus en kort flight än två halvlånga. Sedan att man lägger stoppen så härligt mitt i natten gör det hela bara ännu värre.
 

Igorius

Medlem
Jag blev lite förvånad att Ethiopian inte hade informerat mig om Cairo-stoppet, så jag mailade och frågade och fick nyss följande svar:

"Din resa är inte påverkad. Det är fortfarande ett non-stop flyg som gäller mellan Stockholm och Addis, den 25 december och 02 januari 2013. Vi kommer att kontakta dig om din resa ändras."

Intressant!
 

Xilan

Medlem
Jag blev lite förvånad att Ethiopian inte hade informerat mig om Cairo-stoppet, så jag mailade och frågade och fick nyss följande svar:

"Din resa är inte påverkad. Det är fortfarande ett non-stop flyg som gäller mellan Stockholm och Addis, den 25 december och 02 januari 2013. Vi kommer att kontakta dig om din resa ändras."

Intressant!

Antingen är det de facto direktflyg på dina respektive datum, eller så definierar de non-stop annorlunda än de flesta andra. Är de så att de räknar ett flyg med mellanlandning som non-stop tycker jag att det är extremt dåligt. Det blir en klart sämre produkt, i synnerhet när stoppet är mitt i natten, som många andra varit inne på.
 

Jacob

Medlem
"Din resa är inte påverkad. Det är fortfarande ett non-stop flyg som gäller mellan Stockholm och Addis, den 25 december och 02 januari 2013. Vi kommer att kontakta dig om din resa ändras."
ARN-ADD den 25 december och ADD-ARN den 2 januari är båda nonstop, dvs utan stopp i Cairo.

Fortfarande direkt flyg till Afrika ;)
Hahaha!! :) När jag tänker efter stod det nog faktiskt nonstop i annonsen ;)
 
Toppen