Senaste nytt

Estonian Air, inställd flygning och erbjudet alternativ

erc

Medlem
Så har då Estonian Air hört av sig igen. Den här gången tog det tio dagar att få svar. Det har gått över en månad sedan jag först uppmärksammades på att flighten TLL-TBS ställts in.

Nu är det företagets chef för Customer Relations jag hänvisas till och att denne kommer kontakta mig. Kommer inte förvånas om det tar ytterligare en vecka innan nästa drag presenteras...

I en blogg formulerar sig CR-chefen såhär:

Inställda flygningar erbjuda resenärerna att välja mellan tre alternativ:

• ersättning för biljetten,
• fri flygning datum förändring (i mån av tillgång på det datum du vill)
• alternativa transporter för att nå destinationen på samma dag (även i händelse av inställd på grund av vädret).


Översättningen från estniska är gjord av Google Translate. Originalet finns här: Kompensatsioonidest : : Estonian Air | Lennukad mõtted

Nu föreligger naturligtvis en risk för översättningsförluster i den språkliga innebörden. Men nog verkar det skilja sig lite mot Konsumentverkets tolkning av EG261/2004-reglerna:

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig följande tre alternativ.

Du får tillbaka kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja.
Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt.
Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.


Estonian vill göra gällande att de inte kan låta mig flyga med BT OSL-RIX-TBS. De vill bestämt flyga mig till Tallinn först för att senare (mycket senare) sätta mig på en BT-rutt TLL-RIX-TBS. För hemresan gäller det omvända.

Just detta med "att komma fram så fort som möjligt" är ju ytterst relativt.

Avvaktar med åtgärder tills denna CR-chef hör av sig. Fortsätter den pinsamt låga nivån på service kommer jag kräva en resa till och från Tbilisi på något riktigt, riktigt krångligt datum. Typ julafton. :)
 

erc

Medlem
...och där konstaterar jag att det gått ännu en vecka utan att Estonian Air behagat återkomma. Det har nu gått sju veckor sedan jag fick reda på att TLL-TBS ställs in.

Följer bolaget sitt tidigare mönster kommer de återkomma om någon dag med ytterliga undanflykter. Riktigt, riktigt uselt hanterat av flygbolaget.
 

erc

Medlem
Parodin fortsätter.

Den 5 september fick jag, och många fler, ett e-postmeddelande där det framgick att servicenivån ECO förändrats. Sammanfattat ingår det inte längre snacks. Min bokning är i ECO. Vill man ha en påse nötter i framtiden för man boka den nya produkten, ECO Plus.

Dagen efter fick jag återigen ett tafatt mail från Estonian Airs kundtjänst. De vidhåller sib galna reroute som kostar mig och kompisen fyra arbetsdagar. Men nu kommer det riktigt lustiga - vi erbjuds uppgradering till ECO Plus på sträckorna OSL-TLL och TLL-OSL. Vi erbjuds alltså de där nötterna vi redan varit berättigade till. Skrattretande.

Vi har sammanfattat vårt case, som nu pågått i åtta veckor. Får vi ingen seriös respons kommer vi välja alternativet "full refund" och aldrig någonsin mer befatta oss med Estonian Air.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Parodin fortsätter.

Den 5 september fick jag, och många fler, ett e-postmeddelande där det framgick att servicenivån ECO förändrats. Sammanfattat ingår det inte längre snacks. Min bokning är i ECO. Vill man ha en påse nötter i framtiden för man boka den nya produkten, ECO Plus.

Dagen efter fick jag återigen ett tafatt mail från Estonian Airs kundtjänst. De vidhåller sib galna reroute som kostar mig och kompisen fyra arbetsdagar. Men nu kommer det riktigt lustiga - vi erbjuds uppgradering till ECO Plus på sträckorna OSL-TLL och TLL-OSL. Vi erbjuds alltså de där nötterna vi redan varit berättigade till. Skrattretande.

Vi har sammanfattat vårt case, som nu pågått i åtta veckor. Får vi ingen seriös respons kommer vi välja alternativet "full refund" och aldrig någonsin mer befatta oss med Estonian Air.

Intressant, men tragiskt... Jag läste faktiskt om de nya kabinklasserna förra veckan, och tänkte direkt på din bokning. I meddelandet stod bara att de skulle "kontakta berörda resenärer". Naivt nog trodde jag att det skulle innebära att alla i ekonomi skulle uppgraderas till Eco Plus (allt annat vore ju skandal).

Dock så har jag genom din tråd fått erfara att bolaget bara verkar vara en lång serie skandaler, och ditt senaste meddelande förändrar inte direkt den uppfattningen.

Under de senaste månaderna har jag sett en total reformering av Estonian Airs flygprodukt, men inget verkar bita på den sviktande ekonomin. De skulle kanske fundera på att höja priserna 10% , tror inte många resenärer skulle byta bolag efter en sådan modest höjning.

Vad jag förstått tar pengarna totalt slut i Oktober, och staten går inte in med mer... Konkurs innan årslutet är att vänta. Det enda alternativet som presenterats ,som skulle kunna rädda bolaget, är ett sammangående med Air Baltic... Jag tror faktiskt att det skulle vara en bra lösning...

Om jag var SAS/Eurobonus skulle jag ta mig en funderare på om samarbetet med Estonian bör avslutas...
 

ulagun

Medlem
Pengarna slut och kanske i konkurs vid årsskiftet.
Illa, då vi är fyra stycken som efter mycket strul har bokat Tbilisi i början av april nästa år.

Säkert någon av er som vet vad som gäller när ett flygbolag går i KK?
Är det bara att känna sig blåst på biljetterna?
Om BT tar över Estonian tar de då även över ansvaret för sålda biljetter?
 

agehall

Medlem
Trist Ulagun. Vid konkurser vet man aldrig säkert vad som händer. Det är möjligt att den/de som tar över verksamheten (om någon gör det) tar på sig ansvaret för sålda biljetter, men detta sker mer av goodwill isåfall.

Om det blir konkurs så är det med största sannolikhet din försäkring som får täcka det hela. Som vanligt är det bra att se till att man har en vettig reseförsäkring, om inte annat via kreditkortet man betalar med.

Men, nu ska vi kanske inte förhasta oss. Innan de meddelar en konkurs så är det ju ingen fara.
 

erc

Medlem
Försöker klura ut effekten av inställda betalningar. Om jag accepterar en omruttning där delar flygs av tredje part - kommer biljetterna vara giltiga? Något säger mig att flygbolagen inte förskottsbetalar sinsemellan. Riskerar man att stå där i Tbilisi med ogiltiga OV-utfärdade biljetter?

Ja, det är domedagsprofetior. Men man blir ju nyfiken...
 
Toppen