Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

AABack2ARN

Medlem
Nja. Jag är dock inte säker på att jag överhuvudtaget skulle våga besöka något av de länder de radade upp där

Fast sedan läser jag Förenade Arabemiraten och inser att även jag är torsk...
 

Fredrik

Medlem
I och för sig är nog det är en kvalificerad gissning från mig vilka länder som skulle räknas men jag är övertygad om att åtminstone något land som betraktas som "normalt" att besöka kommer att finnas på listan.

Poängen är dock mestadels att om man inte vågar ljuga om att man är ostraffad så tror jag det blir svårt att ljuga om att man varit på besök i "fel land".
 

SFC

Medlem
..."Har du, med hjälp av något pass, besökt Förenade arabemiraten, Saudiarabien, Jemen, Nordkorea, Pakistan, Syrien eller Afghanistan?"...

Ja, ja, nej, nej, ja, ja och ja.

Kan bli jobbigt i framtiden med USA-resorna om någon sådan fråga skulle införas...
 

trskial

Medlem
Då kör vi min fråga här :)

Dömd för hets mot folkgrupp för 8 år sedan. Villkorlig dom då jag tog ett strafföreläggande. Inga böter och inget skaka galler. Pricken försvinner om 2 år.

Bör jag söka visum eller fyller jag i en vanlig ESTA?
 

AABack2ARN

Medlem

Och Tommy Körberg är inte bitter...

Men får man verkligen åka till USA och uppträda som artist utan någon form av officell inbjudan? På samma sätt som du inte får åka till USA och arbeta som journalist (eller spela in tv-serier för den delen) utan ackreditering?

Så frågan är om det inte finns någon del av historien som inte kommit fram..?
 

011430121

Medlem
Och Tommy Körberg är inte bitter...

Men får man verkligen åka till USA och uppträda som artist utan någon form av officell inbjudan? På samma sätt som du inte får åka till USA och arbeta som journalist (eller spela in tv-serier för den delen) utan ackreditering?

Så frågan är om det inte finns någon del av historien som inte kommit fram..?
Håkan Hellström uppträdde på en klubb i New York för ett par veckor sedan, han hade nog ingen officiell inbjudan.
 

AABack2ARN

Medlem
Det hade han nog inte. Vilket kanske kan leda till problem för honom (och klubben) om det blir påkommet...

Men jag tror inte svenska handelskammaren har lust att ta dit svenska (välkända) artister under falska förespeglingar.
 

Pho

Medlem
Det hade han nog inte. Vilket kanske kan leda till problem för honom (och klubben) om det blir påkommet...

Men jag tror inte svenska handelskammaren har lust att ta dit svenska (välkända) artister under falska förespeglingar.

Någon speciell anledning till att anta att Håkan inte skulle haft korrekta papper för sitt uppträdande?!
 

AABack2ARN

Medlem
Last edited:
Toppen