Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

R

rstenelo

Guest
Har en kollega som måste söka visum pga något som hände på 60-talet. I år tog det 7 månader att få visumet - så tänker din vän åka snart så tänk på att få ett visa kan ta tid! Senast hon sökte (5 år sedan) tog det 3 veckor... Hon måste söka vart 5:e år och varje gång hon reser till USA så tas hon åt sidan för en timmas intervju...
 

Crater2

Medlem
Faran är nog inte att de kollar upp dig innan din ESTA beviljas. Men om de av någon anledning kollar dig senare, tex. på flygplatsen blir utvald för secondary eller händer något när du är i USA så att de väljer att kolla dig så är det mindre lyckat att bli påkommen med att ha ljugit när man sökte ESTA.

Alltså det går säker bra i flertalet fall, men när det inte gör det så riskerar man att skapa sig ett mycket större problem.

Jag skulle egentligen släppa den här tråden och eftersom TS verkar nöjd med svaren , men vad ska hända mer än att du blir utvisad?

Det stod på någon sida att de kan godkänna vissa typer av brott som inte ingår i moral turtoid.
Då lönar det sig att vara ärlig och söka visum, inte annars.

Jag har 30+ inreser i USA och har aldrig fått sådan secondary screening, men jag är inte dömd iof.

Disclaimer: jag är ingen expert och mitt råd till TS är att kontakta ambassaden.
 
Jag skulle egentligen släppa den här tråden och eftersom TS verkar nöjd med svaren , men vad ska hända mer än att du blir utvisad?

Det stod på någon sida att de kan godkänna vissa typer av brott som inte ingår i moral turtoid.
Då lönar det sig att vara ärlig och söka visum, inte annars.

Jag har 30+ inreser i USA och har aldrig fått sådan secondary screening, men jag är inte dömd iof.

Disclaimer: jag är ingen expert och mitt råd till TS är att kontakta ambassaden.

Folk tror att man ska bli kastad i en kall cell som man får dela med en stor mörk kille på 150kg som vill ha det lite mysigt.. ;)

Att söka visum kommer bara göra det drygt för Maginos kompis i framtiden. Fatta att behöva söka visum för varenda USA resa framöver resten av sitt liv, vilken pers. Chansen till spontanresor försvinner helt och hållet.

Nej, kryssa bara nej och se glad och trevlig ut i immigration så tror jag knappast han/hon får några problem.
 
Last edited:
Skal vi ikke vende tilbage på sporet...

På ESTA-hjemmesiden står følgende:
"You are eligible to apply for admission under the Visa Waiver Program (VWP) if you:
  • Intend to enter the United States for 90 days or less for business, pleasure or transit
  • Have a valid passport lawfully issued to you by a Visa Waiver Program country
  • Arrive via a Visa Waiver Program signatory carrier
  • Have a return or onward ticket
  • Travel does not terminate in contiguous territory or adjacent islands unless the traveler is a resident of one of those areas
  • Are a citizen or national of one of the Visa Waiver Program countries listed below
  • Establish to the satisfaction of the inspecting United States Customs and Border Protection officer that you are entitled to be admitted under the Visa Waiver Program and that you are not inadmissible under the Immigration and Nationality Act.
  • Waive any rights to review or appeal of the admissibility determination of the United States Customs and Border Protection officer, or contest, other than on the basis of an application for asylum, any removal action arising from an application for admission under the Visa Waiver Program.
  • Reaffirm, through the submission of biometric identifiers (including fingerprints and photographs) during processing upon arrival in the United States, your waiver of any rights to review or appeal of the admissibility determination of the United States Customs and Border Protection officer, or contest, other than on the basis of an application for asylum, any removal action arising from an application for admission under the Visa Waiver Program.
  • Not pose a threat to the welfare, health, safety, or security of the United States.
  • Have complied with all conditions of any previous admission under the Visa Waiver Program." Link: Home | Official ESTA Application Website, U.S. Customs and Border Protection
I ansøgningen svarer man på følgende spørgsmål som evt. kan være relevant:
"B) Have you ever been arrested or convicted for an oense or crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority; or ever violated any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs?" Link: http://thetravelvisacompany.co.uk/america/american_esta.pdf

Af CBPs website følger det tillige at: "Some crimes will require you to additionally apply for a Waiver of Inadmissibility" Link: Entry into the U.S. – Criminal Record or Overstay

IMO bør @Magino ven altså udfylde en ESTA-ansøgning, hvor han/hun naturligvis svarer sandfærdigt, hvis man ikke er dømt for noget som hører under det som nævnes i spørgsmålene. Er man dømt for noget som kunne falde ind under ovenstående bør man istedet søge visum.
 

Creades

Medlem
Det görs inga sådana sökningar i några register. För det finns inga sådana register som är tillgängliga för varesig border control eller ambassaden. De kan inte bry sig mindre om personer som vill komma in i USA innehavande svenskt medborgarskap och råkar ha en liten dagsböter on the side. Eller för den delen en misshandel. En kriminell mer eller mindre i US är inte ett problem. Man har heller inge illusion att stoppa tung brottslighet genom visumansökningarna.
 

Treo

Medlem
Själv tycker jag att det är ett märkligt resonemang att likställa arrested och convicted. För några år sedan var det ju exv en man som greps, anhölls och häktades för sin frus död -- orsakad av en älg.
 

Fredrik

Medlem
Du tror inte de kommer att stänga det kryphålet? Jag är övertygad om att information om såna saker kommer att krävas.

"Har du, med hjälp av något pass, besökt Förenade arabemiraten, Saudiarabien, Jemen, Nordkorea, Pakistan, Syrien eller Afghanistan?"

Med tanke på nervositeten inför frågorna i trådstarten här skulle jag vilja se den som vågar svara Nej när svaret är Ja.
 
Toppen