Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

Är det inte bara bättre att hålla sig från att hamna i ett register från första början så man slipper mecket?..

Nu skrev han inte vad han/hon är dömd för men alla människor är inte födda på Djursholm i en 20 miljoners villa och har en pappa som drar in 200.000 i månaden. För somliga är livet hårt så jag tycker inte man ska döma folk. Vad för utväg finns det för fattiga personer som blir överkörda av myndigheter osv? Det är lätt att halka in på en kriminell bana om man har inte något att förlora.

Så länge folk sonar för sina brott får de väl göra som de vill? Men... Don't do the crime, if you can't do the time.
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Är det inte näsvist att fråga om det inte vore bättre att undvika alla register? Jaja, naturligtvis skulle det vara bättre, men livet är inte alltid perfekt. Även vi perfekta själar kan hamna illa ut.

Jag själv har fått finska dagsböter för överhastighet (körde 98 km/h precis efter att begränsingen blivit 100 -> 80, var själv tankspridd) och även för att varit med i en bilkrock (jag var för gröngöling ännu då). Ingen av dessa fall synns i det finska straffregistret, eftersom de inte räknas som tillräckligt grova brott. I Finland krävs det åtminstone villkorlig fängelse för att bli belastad. Där emot synns de i körkortsregistret. I mitt fall gäller det absolut att svara nekande till ESTA. I fall jag skulle svara jakande, så skulle mitt uttag från straffregistret vara tomt, eftersom jag inte begått några sådana brott som bl.a. USA är intresserad av.

Utnyttja bondförnuft. I fall ni tror att även p-böter räknas som belastande brott i mån av ESTA, så lyfter jag tummen för er. :)
 

Magnus_K

Medlem
Nu skrev han inte vad han/hon är dömd för men alla människor är inte födda på Djursholm i en 20 miljoners villa och har en pappa som drar in 200.000 i månaden. För somliga är livet hårt så jag tycker inte man ska döma folk. Vad för utväg finns det för fattiga personer som blir överkörda av myndigheter osv? Det är lätt att halka in på en kriminell bana om man har inte något att förlora.

Så länge folk sonar för sina brott får de väl göra som de vill? Men... Don't do the crime, if you can't do the time.
Absolut inte det jag menar men alla har möjlighet att påverka sin framtid.
Jag respekterar och säger inte att alla ska vara likadana.
Dock är det upp till varje individ att ansvara för sin egen outcome.
Kan sticka i ögonen men som sagt min personliga åsikt, tror vi aldrig att alla dra kan jämt på denna topic.
 

thh

Medlem
Absolut inte det jag menar men alla har möjlighet att påverka sin framtid.
Jag respekterar och säger inte att alla ska vara likadana.
Dock är det upp till varje individ att ansvara för sin egen outcome.
Kan sticka i ögonen men som sagt min personliga åsikt, tror vi aldrig att alla dra kan jämt på denna topic.

Även jag håller med om att det måste vara bekvämt att veta att det alltid är någon annans fel när gratis utbildning, studielån, studiebidrag, barnbidrag, socialbidrag, gratis sjukvård, bostadsbidrag och diverse sociala insatser inte räcker för att hålla folk utanför den brottsliga banan som Alladin sysslade med för att få mat. Jag tror vi har kommit lite längre än så idag, men det kanske beror på att det var länge sedan någon faktiskt upplevde fattigdom i Sverige (och nej, relativ fattigdom är inte fattigdom).
 

Magnus_K

Medlem
Även jag håller med om att det måste vara bekvämt att veta att det alltid är någon annans fel när gratis utbildning, studielån, studiebidrag, barnbidrag, socialbidrag, gratis sjukvård, bostadsbidrag och diverse sociala insatser inte räcker för att hålla folk utanför den brottsliga banan som Alladin sysslade med för att få mat. Jag tror vi har kommit lite längre än så idag, men det kanske beror på att det var länge sedan någon faktiskt upplevde fattigdom i Sverige (och nej, relativ fattigdom är inte fattigdom).
Okej.
Far fetch men okej..
Let's ageee to disagree...
 

niklaswik

Medlem
Instämmer men ställer fortf frågan.
Dagsböter får du liksom inte för att gå på gatan..

Tyvärr finns det en hel del poliser som har som näst intill huvuduppgift att haffa ungdomar (mestadels) som har "fel" innehåll i sin cigarett/pipa. Att det dessutom är lagligt i stora delar av USA adderar bara till komiken i att det skulle vara ett hinder för någon att få resa dit. :)
 

thh

Medlem
Tyvärr finns det en hel del poliser som har som näst intill huvuduppgift att haffa ungdomar (mestadels) som har "fel" innehåll i sin cigarett/pipa. Att det dessutom är lagligt i stora delar av USA adderar bara till komiken i att det skulle vara ett hinder för någon att få resa dit. :)

Är du säker på det?

Amerikansk lag fungerar inte som svensk lag och cannabis är i allra högsta grad olagligt på en federal nivå, och det är den federala myndigheten som är ansvarig för visum och kontroller vid flygplatser. Den federala myndigheten kan fortfarande ingripa mot cannabisodlare och -säljare om de så vill, men de tycker inte att det är en prioriterad fråga. Att vissa delstater har valt att avkriminalisera cannabis gör det inte lagligt.
 
Toppen