Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

NyfikenGrau

Medlem

Vet inte heller, men jag kan inte tänka mig att de utan särskild misstanke mot personen ifråga bara kan kolla registret slentrianmässigt. Enligt en vän som är polis är det tillräckligt krångligt för farbror blå.
Jag vet i alla fall vad jag hade kryssat i om jag vore dömd för "klassiska" mindre brott som misshandel eller rattfylla eller droginnehav och inte var tvungen att resa regelbundet till USA.
Kan säkert finnas grövre brott där registren är mer öppna, vet ej.
 

Crater2

Medlem
Inte för att jag personligen behöver oroa mig men ibland funderar jag på om de inte ser.
Varför skulle grövre brott komma upp men inte andra?
Man undrar om de inte bryr sig helt enkelt om enklare brott, annars måste grova brottslingar kunna åka till USA utan problem tycker man.

Men det är kanske är så med visa waiver att det är det som är risken, vad vet jag.
 

Nemo

Medlem
Usa har inte tillgång till sverigespolisregister så det är inga som helst problem att fylla i att du är ostraffad.
Sveriges offentlighetsprincip ger varje person rätt att få tillgång till det mesta, inklusive (nästan) alla domstolsbeslut etc. Dessutom anonymt och utan att ange orsak. Det vore ett tjänstefel av utländskt underrättelseorgan att inte utnyttja detta.
Jämför med de privata rättsdatabaser som byggts upp i Sverige av mer eller mindre skumrasktyper, du vet vilka databaserna är.
 

Crater2

Medlem
Villkorlig dom, 10 år.
Vanligt även vid ej grova brott också att man får det.

Man är kvar hos polisen livet ut, det är bara det öppna man försvinner ifrån.
Rätta mig om jag har fel.
 

Agö

Medlem
Sveriges offentlighetsprincip ger varje person rätt att få tillgång till det mesta, inklusive (nästan) alla domstolsbeslut etc. Dessutom anonymt och utan att ange orsak. Det vore ett tjänstefel av utländskt underrättelseorgan att inte utnyttja detta.
Jämför med de privata rättsdatabaser som byggts upp i Sverige av mer eller mindre skumrasktyper, du vet vilka databaserna är.
Precis (även om jag inte håller med dig om att privata rättsdatabaser skulle vara något negativt i sig). Det är bara att ringa runt till Sveriges 48 tingsrätter, sex hovrätter och kanske, kanske även Högsta domstolen och fråga om NN med det aktuella personnumret (som ju finns i passet) är dömd för något.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

Crater2

Medlem
Amerikanska myndigheter kommer inte ringa runt, just det behöver man inte oroa sig för tror jag.
Är det så enkelt som att ringa in personnr och får ut dom verkligen?
Oavsett mycket jobb, samtliga tingsrätter+samtliga hovrätter i hela Sverige och HD.

Jag funderade lite, det kan vara gallring också på den amerikanska sidan.
Det är ganska många länder som ingår i visa waiver.

Det vi kan konstatera att hela processen är meningslös antagligen.
En grov brottsling som kryssar i nej, vad händer? Någon som känner sig träffad att svara? ;)
 

Agö

Medlem
Amerikanska myndigheter kommer inte ringa runt, just det behöver man inte oroa sig för tror jag.

Detta är vad du tror. Jag tror också det. Men duger det verkligen att "tro" något?

Är det så enkelt som att ringa in personnr och får ut dom verkligen?

Ja, det är så enkelt. Du får dock i regel betala en liten slant i kopieringskostnad men det är också allt. Offentlig handling.
 

Crater2

Medlem
Nja, de kan ha tillgång till brottsregistet som är i Kiruna, alltså det man får ge till arbetsgivare, så långt kan man kanske sträcka sig.
Men då måste deras säkerhetstjänst ha tillgång eller hackat sig, troligheten för det kan man bara gissa sig till.

Även om man ringer runt så måste man göra det hela tiden och till samtliga länder med visa waiver, dit även Japan tillhör tex, väldigt många miljoner människor som dessutom kan bli dömda från en dag till en annan.

Nåja, släpper det, något måste de ha annars kan de inte kolla upp om man svarat ärligt på ESTA, eller som jag skrev tidigare så är det en smäll som de tar, eller att processen är menningslös.

Det är ju skönt får oss dock, skulle inte vara roligt att söka visum på normalt sett igen.
 

thh

Medlem
Ja, det är så enkelt. Du får dock i regel betala en liten slant i kopieringskostnad men det är också allt. Offentlig handling.

Det verkar som att man ofta kan få domar mailade nu för tiden, och i så fall ibland utan kostnad lite beroende på hur mycket arbete det rör sig om.
 
Toppen