Senaste nytt

ESTA: slarva inte.. kan få stora konsekvenser

mha321

Medlem
Där fanns gatekeepers. Men en vänlig själ i växeln gav oss en emailadress. Två timmar till upphämtning hemma. Under 1% chans.
Tyvärr kommer ni nog inte undan med att göra som SAS med presskonferensen -- hävda en tid och dyka upp ett par timmar senare :/
 

Valley

Medlem
Land of the free and home of the brave......
En kollegas brorsa gjorde liknande misstag. Som i detta fall var det inte precis bara en gång om året han bl a besökt staterna. Väldigt frekvent resande dit.
Så skall det bara förnyas för sig självt och fixas till resten av familjen. Och så var den semesterresan körd. Att diskutera med ambassaden var som att slå huvudet i en stenvägg. De ville att han personligen skulle komma till ambassaden (boende i Asien) i Stockholm för förhör.

Men, för länge sedan när jag rotade på allvar med transporter till vissa intressanta länder så anlitade jag några ombud som sköte allt vad gäller visum- och viss annan dokumenthantering för olika länder.
Kunde jag bara få över passen och formulären innan ambassaderna öppnade på morgonen, var allt klart en 2-3 timmar senare. Expresshanteringen var svindyr men värd varenda krona.
Borde väl finnas dylikt även idag. ?
 

Senator

Moderator
Det slutade tyvärr inte bra. Vi var inte direkt först med namntricket. Men den trevliga kvinnan i växeln delade som sagt ut en emailadress. Kl 12.45 fick vi svar att dom förstod läget men tyvärr ingen Concular Officer tillgänglig idag.

Så polaren sitter på tåget till Skåne och jag ensam ombord en BMW 740 på väg till Arlanda. Ringde Lufthansa och bokade av hans biljett.

Funderade på att åka i morgon istället men med tanke på Lufthansas osmidighet så blir det Swiss till Zürich nu.
 
Om man anländer USA landvägen behövs som sagt ingen ESTA. För något år sedan åkte vi Amtrak-tåg från Montreal till New York.
Ombord tåget fick vi fylla i blanketten I-94W. På blanketten ska man ange om man blivit nekad visum. Dock ingen fråga om eventuellt nekande av ESTA.
Var det här inte aktuellt? Som jag tolkar det så riskerar man då inte inreseförbud i 5 år..?
 

Mr Basic

Medlem
Det slutade tyvärr inte bra. Vi var inte direkt först med namntricket. Men den trevliga kvinnan i växeln delade som sagt ut en emailadress. Kl 12.45 fick vi svar att dom förstod läget men tyvärr ingen Concular Officer tillgänglig idag.

Så polaren sitter på tåget till Skåne och jag ensam ombord en BMW 740 på väg till Arlanda. Ringde Lufthansa och bokade av hans biljett.

Funderade på att åka i morgon istället men med tanke på Lufthansas osmidighet så blir det Swiss till Zürich nu.
Trist :(
 

squeezen

Medlem
Det slutade tyvärr inte bra. Vi var inte direkt först med namntricket. Men den trevliga kvinnan i växeln delade som sagt ut en emailadress. Kl 12.45 fick vi svar att dom förstod läget men tyvärr ingen Concular Officer tillgänglig idag.

Så polaren sitter på tåget till Skåne och jag ensam ombord en BMW 740 på väg till Arlanda. Ringde Lufthansa och bokade av hans biljett.

Funderade på att åka i morgon istället men med tanke på Lufthansas osmidighet så blir det Swiss till Zürich nu.
Fy fan, påminner om när farsans pass kom bort i porschen från FCT till planet och inte fick komma in i kina. Riktigt surt är det. Usch. Lider med er
 
Toppen