Senaste nytt

ESTA: slarva inte.. kan få stora konsekvenser

Svante

Medlem
Ja, varför har man med den frågan?
Hoppas det löser sig, att kryssa i ja just på den frågan var ju minst sagt otur.
Jag skulle blivit livrädd och tro att det var kört att komma in i USA för evigt, men antagligen räcker en intervju.
Kan de inte bara godkänna ESTA:t på ambassaden, det vore ju bäst.

Det handlar om lagstiftningen. Utför du dådet (och du sedermera lokaliseras), så döms du inte enbart för dådet, utan ÄVEN för att ha ljugit vid din inresa. Således kan de belägga dig med ett mycket längre/värre straff...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Du kan dock förvara dator + mobil i närliggande Engelska kyrkan under ambassad-besöket om man nu måste ha dem med.

Eller lämna med en kompis som väntar utanför.

Men förstår jag det rätt? Avfärd är på lördag och visum söks på fredag? det är ytterst tveksamt om det går. End med godkänd intervju finns det ingen postgång på lördag. Har inte hört talas om någon som får visumet direkt.
 

Senator

Moderator
Eller lämna med en kompis som väntar utanför.

Men förstår jag det rätt? Avfärd är på lördag och visum söks på fredag? det är ytterst tveksamt om det går. End med godkänd intervju finns det ingen postgång på lördag. Har inte hört talas om någon som får visumet direkt.

Ja det är ett långskott, men tyvärr den möjlighet vi har. Utfallet är sannolikt att jag behöver åka iväg ensam och det blir en kostsam läxa: eventet kostar $2.700 och är inte återbetalningsskyldigt vid detta tillfälle. Sen skall Lufthansa ha €410 i avbokning, så det blir troligtvis en dyr läxa. Men vi måste prova lösa det.
 

fcx

Medlem
Ja det är ett långskott, men tyvärr den möjlighet vi har. Utfallet är sannolikt att jag behöver åka iväg ensam och det blir en kostsam läxa: eventet kostar $2.700 och är inte återbetalningsskyldigt vid detta tillfälle. Sen skall Lufthansa ha €410 i avbokning, så det blir troligtvis en dyr läxa. Men vi måste prova lösa det.

OT deluxe, men utan ESTA kan man väl flyga till Kanada och sedan passera landgränsen in i USA om det är extremt affärskritiskt att ta sig dit?
 

mha321

Medlem
OT deluxe, men utan ESTA kan man väl flyga till Kanada och sedan passera landgränsen in i USA om det är extremt affärskritiskt att ta sig dit?
Tveksamt dock om det fungerar om du fått avslag på esta. (och inte bara inte har något) du måste ju fortsatt fylla i motsvarande formulär, och det innehåller väl bland annat en fråga om man någon gång fått avslag... (och de lär kunna se det i sina system också)
 

Senator

Moderator
OT deluxe, men utan ESTA kan man väl flyga till Kanada och sedan passera landgränsen in i USA om det är extremt affärskritiskt att ta sig dit?

Tveksamt dock om det fungerar om du fått avslag på esta. (och inte bara inte har något) du måste ju fortsatt fylla i motsvarande formulär, och det innehåller väl bland annat en fråga om man någon gång fått avslag... (och de lär kunna se det i sina system också)

Med tanke på att min kompis har nära familj i USA så tror jag inte tanken på 5 år med inreseförbud rankar högre. Jag gillar kreativitet, men denna blir lite väl kreativ eftersom de konsekvenser vi nu möjligtvis har blir väldigt basala i förhållanden till ett besök i ett I.C.E Detention Center i Detroit :eek:
 

Tonton

Medlem
Med tanke på att min kompis har nära familj i USA så tror jag inte tanken på 5 år med inreseförbud rankar högre. Jag gillar kreativitet, men denna blir lite väl kreativ eftersom de konsekvenser vi nu möjligtvis har blir väldigt basala i förhållanden till ett besök i ett I.C.E Detention Center i Detroit :eek:

Det finns potential för att bli årets reserapport på BC iaf :D
 

BAM054

Medlem
Tveksamt dock om det fungerar om du fått avslag på esta. (och inte bara inte har något) du måste ju fortsatt fylla i motsvarande formulär, och det innehåller väl bland annat en fråga om man någon gång fått avslag... (och de lär kunna se det i sina system också)


Om man anländer USA landvägen behövs som sagt ingen ESTA. För något år sedan åkte vi Amtrak-tåg från Montreal till New York.
Ombord tåget fick vi fylla i blanketten I-94W. På blanketten ska man ange om man blivit nekad visum. Dock ingen fråga om eventuellt nekande av ESTA.
 
Toppen