Senaste nytt

ESTA när man åker till USA via Kanada?

Pho

Medlem
Hej!

skall på möta i Buffalo, och åker via Toronto. har sökt runt på diverse ställen, och får lite olika svar.

På ESTA-sidan (.gov) står ju något om "if you come to america by air or sea..." så ska man ha ESTA.

Resebyrån svarade att man skall ha ESTA.

Någon som vet? Jag tänkte åka Taxi från Toronto till Buffalo. Några tips på detta, eller i övrigt?

:)

Så vitt jag vet skall det inte behövas...
ESTA - Traveling to U.S. by land

Dock så kan det väl vara lika bra att skaffa ett ESTA ändå, det är ju inte dyrt och gäller i två år (om passet gäller så länge)
 

YYZ

Medlem
Du kommer att behöva gå in på gränsstationen för att ett pappersvisum utskrivet och inhäftat i passet. ESTA är inget krav men det går lite snabbare eftersom informationen redan finns i systemet och att du därför inte behöver fylla i en massa papper. Är det ingen kö inne på kontoret är det överstökat på 10 min. Taxi mellan Pearson och Buffalo kostar 250 CAD + dricks enkel väg så beroende på hur länge du ska vara borta så finns det en god chans att det är billigare att hyra bil. Om du ändå väljer taxilösning skulle jag ta en limo/town car istället. Kostar 20 CAD mer men är bra mycket bekvämare.
 

AABack2ARN

Medlem
Men även taxichauffören måste väl passera passkontrollen så det vill till att man får en chaufför som enkelt kan passera gränsen? Det vore snopet om man själv passerar på 10 minuter och sedan sitter föraren fast...

För CAD300 känns det som om hyrbil är ett alternativ.
 

YYZ

Medlem
Har bara åkt towncar över gränsen en gång men då var det inga problem. Föraren måste följa med in han också men så länge han har kanadensiskt pass eller ett pass från ett land som inte behöver ansöka om visum för att komma in i USA ska inte det ställa till några problem. Fråga chaffisen innan ni lämnar Toronto om du är osäker. Men som sagt, hyra bil är nog billigare och då kan du om du har tid även ta en avstickare till Niagarafallen samt besöka ett par vingårdar på vägen tillbaka till Toronto. Se bara till att hyrbilsförsäkringen gäller även i USA.
 

Brinkmann

Medlem
Stort tack för tips! Ska nog ringa taxibolag och kolla med dem också. Longhaul med en eller två nätter på försöker jag undvika att köra bil faktiskt, man vet aldrig hur bra man lyckas sova på flyget =)
 

Tostarp

Medlem
Körde för något år sedan i hyrbil mellan EWR och ett mote i Ottawa via en ganska liten gränsövergång. I princip kollade tjänstemannen bara mitt pass väldigt ytligt och jag som är van vid den vanliga långa tiden undrade lite varför det gick så snabbt. Passpolisen var väldigt snacksalig och det var ingen annan där så han berättade följande:
Alla individer som reser in till den Nordamerikanska kontinenten (Dvs även om du bara åker till Kanada) blir samtliga kontrollerade av US-immigration.

USA och Kanada (Vet inte om detta gäller Mexico också???) har en sorts 'pass-union' vilket gör att landgränsen mellan de båda länderna mest är symbolisk.

Vi har ju samma sak inom Schengen´, dvs alla passagerare som åker in till tex Norge eller Schweiz inträder defacto i Schengen och blir kontrollerade som sådana.

Som jag förstod på passpolisen på plats så är landgränsen mellan US och Kanada den enda gränsen där man kan 'slira lite' med kontrollen och tex göra en bedömning om någon ska få passera eller inte (typ glömt passet och bara har körkort på sig).

Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket...
 
Toppen