Ersättningsboende från mellanhand - erfarenheter?

Diskussion i 'Hotell' startad av NyfikenGrau, 28 Juli 2019.

  1. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Eller så kan man lägga det under "skyll dig själv-paragrafen" ;)
    Troligtvis har man läst igenom det finstillta i avtalet och är fullständigt införstådd med vad som gäller innan man ritar på.

    Frågan är väl bara om dessa siter ger ett ekonomiskt mervärde totalt sätt. Då kanske det är värt att ta lite skit då och då :)
     
    NyfikenGrau gillar detta.
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Mervärdesskatt är väl att resenärerna hitta hotellen över huvud taget. Hur många googla hotell och resmål och råkat hamna på något litet hotells hemsida och bokar där? Försvinnande få och nästan allt går genom de stora kanalerna i dagsläget. Finns man inte med där kommer konkurrenterna få kunderna och man är snart out of business.
     
    NyfikenGrau gillar detta.
  3. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Sålunda. Man får stå ut med obehaget att bli behandlad "illa" av de profithungrande bokningssiterna för det är genom dem som man klarar av att få lön. Saken är klar :D
     
    NyfikenGrau gillar detta.
  4. Ja, om stället sköts av amatörer som inte har ordning på bokningarna. Irriterande att få kortet belastat med 3000 € utan att få något för det.

    Annars tycker jag också att det är bra, om det sköts bra!

    Kan du se hur man kan tolka din egen argumentation här som snyftande? Om booking och hotels mfl är så dumma är det väl bara att inte utnyttja dem, eller? Det är ju inte så att hotell tvingas in (vad jag vet). Jag hr själv de senaste åren bott på en del ställen som inte är med på någon (provisions-)site. Visst, det kräver mer energi och att man etablerar sin egen kundkrets och skaffar sig gott rykte, men de jag pratat med på sådana ställen (är ju till sin natur ofta mindre ställen men inte alltid) känner sig väldigt nöjda med sitt val att stå utanför "cirkusen".

    Betala ja, hitta eller leta alternativ, nej. Så var det i alla fall gällande vår bokning igår. Jag hade sporadisk kontakt med ägaren samtidigt som hotels.com letade alternativ, han var väldigt nyfiken på om jag hört något från dem men hade ingen susning om vilka alternativboenden som var aktuella och kände inte igen det jag erbjöds.

    Som sagt, det var personalen på hotels.com, nånstans i USA, som tog fram alternativ till mig, detta baserat på vad jag själv tyckte var viktigt.

    Dock ledde inte ersättningsboendet nån vart, var visserligen 600 euro dyrare men saknade pool så jag avbokade till slut. Fick tröstvoucher.

    Ägaren bad mig upprepade gånger att avboka, ingen aning om/hur hotels.com straffar honom.

    Igen, om du inte gillar nasarföretagen är det väl ingen som tvingar dig som hotellägare att deala med dem?
    Finns liknande portaler och förmedlingssidor i min bransch som anser sig själva helt oumbärliga, jag klarar mig gott utan dem.

    Hela detta forum businessclass är ju för övrigt ett ställe för att diskutera poängsamlande, vilket obönhörligen slår mot små enskilda näringsidkare - små flygbolag, hotell som inte tillhör kedjor, lokala biluthyrningar som ofta har mycket bättre service än kedjorna etc.
     
    Golfkillen gillar detta.
  5. LSH

    LSH Medlem

    Ort:
    Kalmar
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade en liknande episod med booking.com. Hade bokat ett litet boutique-hotell i Peking. När vi kom dit sent på kvällen sa de att den rumstypen vi bokat inte funnits på flera månader och att de hade fullt. De erbjöd oss förvisso alternativ men dessa var sämre både läges- och standardmässigt. Vi rotade därför upp ett annat hotell i samma prisklass.

    Dagen efter fick jag ett mail från bookings där noterat att jag inte checkat in och frågade varför. När jag förklarat bad de om ursäkt och frågade om jag hade haft några extrautgifter. Nu hade jag inte det, men de verkar också vara beredda att ta extrakostnader trots att det andra boendet inte var bokat genom dem. Det kan man kanske heller inte begära sent en kväll i ett internet-u-land.
     
    NyfikenGrau gillar detta.
  6. WarrenBuffett

    WarrenBuffett Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Råkat ut för samma sak två gånger genom Hotels.com, senast på en resa till Miami.

    Tyckte Hotels.com skötte det riktigt snyggt faktiskt, de erbjöd mig ett finare/dyrare hotell i utbyte - jag kontrade med ett ännu finare/dyrare hotell med motiveringen att det låg lika nära stranden/city/whatever som det förra, och utan någon större övertalning så gick de med på detta. Blev bra, och fick dessutom någon voucher för besväret.
     
    Brandforce och NyfikenGrau gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×