Senaste nytt

Ersättning vid inställd Stockholm-New York UA069 10.01.15?

Senator

Moderator
Några tankar slår mig när jag läser detta. Jag trodde först att kanske hade inkommande flyg UA68 blivit inställd från Newark, men det landade i tid i morse. Sedan tänkte jag kanske det var vädret på USAs Östkust som ställde till problem, men kanske det inte var det.

Jag tror att i situationer som detta agerar en handling agent som Menzies enbart på de direktiv som antigen Uniteds Station Manager på Arlanda ger, eller Uniteds Operations Center i Chicago ger. Jag är ganska övertygad om att Menzies har väldigt begränsade befogenheter vad de får göra.

Fördelen med United till Nordamerika är deras deltagande i Joint Venture. Per definition spelar det ingen roll om man flyger med United, Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels eller Air Canada. Alla intäkter och kostnader är redan bestämda. Så det logiska i detta avseende hade varit att ta fram ett alternativ via någon av ovan partners. Det kan visa sig att det inte fanns, och då bestämmer man sig för att inte skjuta problemet vidare i systemen, med andra ord fastna i Frankfurt, Newark eller Chicago.

Vad jag uppfattar är att om man bokar över på ett annat bolag utanför dessa, inklusive SAS måste man köpa plats till det pris som finns för tillfälle. Jag krävde detta av SAS i 2013 då de fick köpa plats på Lufthansa mellan BGO-FRA-ARN då SAS inte hade meddelat att flighten var inställt två dagar innan. Så alternativet att flytta till BA eller IcelandAir som föreslogs är nog sista utväg.

Jag tror också denna utväg och detta alternativ beror helt på resenärers status, bokningsklass och kabinklass. Man köper kanske inte en fullprisbiljett till en strandsatt EBB i ekonomiklass på en billig biljett (vet inte alls om detta är fallet i detta case, men använder det som exempel).

Jag har fått uppleva den positive effekten av Joint Venture vid IrrOPS under mellandagarnas storm 2010 då vi flyttade en del resenärer över på de flighter som faktisk gick...

Däremot låter detta spontant som ett EU261 ärende. Och, det kan visa sig vara det billigaste alternativet för United...
 

Bryant

Medlem
OT: har en bekant som sitter i Chicago och ska flyga med UA till HNL och verkar ha samma problem.. Nåja, nästan iallafall :)

Massive delays due to a frozen fuel pump switch...but (aside from a sick dog at home) I got nowhere to be, free Bloody Marys, and Netflix. So I'm doing alright!
 
Jag tror att i situationer som detta agerar en handling agent som Menzies enbart på de direktiv som antigen Uniteds Station Manager på Arlanda ger, eller Uniteds Operations Center i Chicago ger. Jag är ganska övertygad om att Menzies har väldigt begränsade befogenheter vad de får göra.
Jeg tror du har helt ret. Agenterne KAN i teorien booke om, men i praksis MÅ de nok ikke.

Fördelen med United till Nordamerika är deras deltagande i Joint Venture. Per definition spelar det ingen roll om man flyger med United, Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels eller Air Canada. Alla intäkter och kostnader är redan bestämda. Så det logiska i detta avseende hade varit att ta fram ett alternativ via någon av ovan partners.

Vad jag uppfattar är att om man bokar över på ett annat bolag utanför dessa, inklusive SAS måste man köpa plats till det pris som finns för tillfälle. Jag krävde detta av SAS i 2013 då de fick köpa plats på Lufthansa mellan BGO-FRA-ARN då SAS inte hade meddelat att flighten var inställt två dagar innan. Så alternativet att flytta till BA eller IcelandAir som föreslogs är nog sista utväg.

Jag tror också denna utväg och detta alternativ beror helt på resenärers status, bokningsklass och kabinklass. Man köper kanske inte en fullprisbiljett till en strandsatt EBB i ekonomiklass på en billig biljett (vet inte alls om detta är fallet i detta case, men använder det som exempel).

Jag har fått uppleva den positive effekten av Joint Venture vid IrrOPS under mellandagarnas storm 2010 då vi flyttade en del resenärer över på de flighter som faktisk gick...
Ikke helt korrekt. Star Alliance-flyselskaberne har en "EWA" - Endorsement Waiver Agreement. Man kan altså booke om til alle andre Star Alliance flyselskaber som så overtager kuponen og dermed også (del)betalingen for den pågældende sektor. Tidligere er dette blevet clearet gennem IATAs clearing center, jeg er dog usikker på hvordan det foregår i dag.

MEN, hvis et Star Alliance-flyselskab skal ombooke til et flyselskab udenfor alliancen som de ikke har en aftale med, så er det som du rigtigt nok skriver til fuld pris, dvs F/C/Y. Det er nok her man finder årsagen til at selskaber som DY/FR mfl. aldrig ombooker til andre selskaber, da det bliver uforholdsmæssigt dyrt når man ikke er med i en alliance.
 
  • Gilla
Reactions: Alx

AABack2ARN

Medlem
När jag kollade en timme senare var SK943 fullt till bristningsgränsen enligt ExpertFlyer så jag tror det var en av anledningarna till att det inte var ett alternativ.

Tittar man på united.com idag så är det två planerade avgångar EWR-ARN (UA069 och UA2064) men enligt samma sida är UA2064 inställt, så nu får nog agenterna bita i det sura äpplet och boka om folk till vad tusan som flyger annars kommer de få en hel del sura miner.

Skall bli intressant att höra hur trådskaparens kompis hanteras. Förhoppningsvis löser sig det mesta hyggligt bra och hhen kommer till Las Vegas.
 
När jag kollade en timme senare var SK943 fullt till bristningsgränsen enligt ExpertFlyer så jag tror det var en av anledningarna till att det inte var ett alternativ.

Tittar man på united.com idag så är det två planerade avgångar EWR-ARN (UA069 och UA2064) men enligt samma sida är UA2064 inställt, så nu får nog agenterna bita i det sura äpplet och boka om folk till vad tusan som flyger annars kommer de få en hel del sura miner.

Skall bli intressant att höra hur trådskaparens kompis hanteras. Förhoppningsvis löser sig det mesta hyggligt bra och hhen kommer till Las Vegas.

Har inte hört något från honom men skickade ett sms som inte har levererats ännu så jag antar att han är i luften. Troligtvis kanske på dagens UA069?
 

AABack2ARN

Medlem
Och om han inte fick komma med UA069 så fanns det för två timmar sedan plats på alla tre SAS-planen till Newark liksom SK945 till Chiacgo så det borde lösa sig enklare idag. Vet inte riktigt varför det var så hög beläggning på Atlantflygen just igår - de flesta lov är väl över nu?
 

Carl

Medlem
SAS hade en kampanj i höstas om 2995kr tor till både Chicago och New york nu i januari. Dom har nog sålt en hel del biljetter skulle jag tro.
 

AABack2ARN

Medlem
Det verkar som om detta flygplan står kvar i Stockholm. I alla fall om man ska tro flightradar24. Det finns ingen notering om att planet (N17122) varit uppe och flugit efter att de landade på Arlanda den 10JAN. Ni som varit ute på Arlanda; har ni sett det? Eller har det smitit utan att ge avtryck på flightradar?
 
Toppen