Några tankar slår mig när jag läser detta. Jag trodde först att kanske hade inkommande flyg UA68 blivit inställd från Newark, men det landade i tid i morse. Sedan tänkte jag kanske det var vädret på USAs Östkust som ställde till problem, men kanske det inte var det.
Jag tror att i situationer som detta agerar en handling agent som Menzies enbart på de direktiv som antigen Uniteds Station Manager på Arlanda ger, eller Uniteds Operations Center i Chicago ger. Jag är ganska övertygad om att Menzies har väldigt begränsade befogenheter vad de får göra.
Fördelen med United till Nordamerika är deras deltagande i Joint Venture. Per definition spelar det ingen roll om man flyger med United, Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels eller Air Canada. Alla intäkter och kostnader är redan bestämda. Så det logiska i detta avseende hade varit att ta fram ett alternativ via någon av ovan partners. Det kan visa sig att det inte fanns, och då bestämmer man sig för att inte skjuta problemet vidare i systemen, med andra ord fastna i Frankfurt, Newark eller Chicago.
Vad jag uppfattar är att om man bokar över på ett annat bolag utanför dessa, inklusive SAS måste man köpa plats till det pris som finns för tillfälle. Jag krävde detta av SAS i 2013 då de fick köpa plats på Lufthansa mellan BGO-FRA-ARN då SAS inte hade meddelat att flighten var inställt två dagar innan. Så alternativet att flytta till BA eller IcelandAir som föreslogs är nog sista utväg.
Jag tror också denna utväg och detta alternativ beror helt på resenärers status, bokningsklass och kabinklass. Man köper kanske inte en fullprisbiljett till en strandsatt EBB i ekonomiklass på en billig biljett (vet inte alls om detta är fallet i detta case, men använder det som exempel).
Jag har fått uppleva den positive effekten av Joint Venture vid IrrOPS under mellandagarnas storm 2010 då vi flyttade en del resenärer över på de flighter som faktisk gick...
Däremot låter detta spontant som ett EU261 ärende. Och, det kan visa sig vara det billigaste alternativet för United...