Senaste nytt

Ersättning vid försenat inrikesflyg

Alx

Medlem
Stå på dig Telelina. Indirekt så erkänner de ju att din försening berott på omständigheter som faller under EC 261/2004. Enda anledningen de anger till att inte ersätta dig är att förseningen inte var tillräckligt stor enligt deras felaktiga information. Därmed torde ju saken nu vara avgjord även för Gotlandsflyg nu när du kan påvisa att de är "felinformerade" om hur stor förseningen måste vara. Allt annat vore ju direkt pinsamt för Gotlandsflyg i det här läget! :D
 

olsson

Medlem
Så jag förstår det så är det vid 2h du har rätt till mat, ett telefonsamtal och så. 250 EUR är vid 3h?

Furthermore, in the joined cases of Sturgeon v Condor, and Bock v Air France (C-402/07 and C-432/07),[3] the Fourth Chamber of the European Court of Justice held on 19 November 2009 that despite no express provision in the Regulation to compensate passengers for delay, passengers are now entitled to the compensation as set out in Article 8 for any delay in excess of three hours providing the air carrier cannot raise a defence of "extraordinary circumstances".


"Articles 5, 6 and 7 of Regulation EC 261/2004 must be interpreted as meaning that passengers whose flights are delayed may be treated, for the purposes of the application of the right to compensation, as passengers whose flights are cancelled and they may thus rely on the right to compensation laid down in Article 7 of the regulation where they suffer, on account of a flight delay, a loss of time equal to or in excess of three hours, that is, where they reach their final destination three hours or more after the arrival time originally scheduled by the air carrier."[4]
Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia
 

telelina

Medlem
Hej igen!

Jag fick nytt mil från Gotlandsflyg med samma svar (de resonerar på samma sätt som olsson):

Här kommer förklaring ang. reglerna för kompensation vid förseningar.
Enligt EUs direktiv 261/2004, artikel 6, ska flygbolag erbjuda assistans
(förfriskningar, måltider och i vissa fall logi) till passagerare vid flygningar som
är mer än två timmar försenade. Reglerna om assistans finns i artikel 9.1 och 9.2 i
samma förordning.
Förordningens art 5 ger även rätt till ekonomisk kompensation vid inställda flyg
(artikel7) i vissa fall.
EUs domstol har fastställt att samma ersättning som vid inställt flyg kan utgå om en
försening är mer än tre timmar. Det finner man alltså inte i direktivet utan i
rättspraxis från EUs domstol.
Rätten till kompensation kan komma i fråga under vissa förutsättningar och aldrig
vid extraordinära omständigheter.

Du kan läsa mer på KOs hemsida.
 
Tar upp en gammal tråd med ett liknande problem. Sitter i skrivande stund på AGH och skulle varit med Kullafllyg med avgång 19.30. Just nu är avgång beräknad till 21.00. Men då BMA stänger 22.00 bli slutdestination istället ARN. Enligt incheckningspersonalen får vi kompensation med flygbuss eller ArnExpress, taxi till "city "eller BMA om man samåker. Så dilemmat är, jag kommer ju vara gott och väl 2h sen in till city, så vågar jag chansa på att ta en egen taxi hem (bor mellan centralen och BMA). , eller bör jag ta set "säkra" kortet med ArnExpress?
 

henke12

Medlem
Tar upp en gammal tråd med ett liknande problem. Sitter i skrivande stund på AGH och skulle varit med Kullafllyg med avgång 19.30. Just nu är avgång beräknad till 21.00. Men då BMA stänger 22.00 bli slutdestination istället ARN. Enligt incheckningspersonalen får vi kompensation med flygbuss eller ArnExpress, taxi till "city "eller BMA om man samåker. Så dilemmat är, jag kommer ju vara gott och väl 2h sen in till city, så vågar jag chansa på att ta en egen taxi hem (bor mellan centralen och BMA). , eller bör jag ta set "säkra" kortet med ArnExpress?

Jag skulle inte vara 100% säker. Men troligast får du ersättning.
Flygbolaget är skyldig att ta dig från A-B(eller C). I ditt fall är A= AGH och B=BMA.
Men BMA = Stockholm. Vilket även ARN innefattas (jmf STO = BMA/ARN/NYO/VST)
Så trots förseningen har flygbolaget gjort sitt jobb!

Detta är jag inte heller 100% säker på :)
 
Lite skamsen att mitt svar kommer sent, men varit helt bortkopplad från världen sedan flighten...

Tackar ödmjukast för svaret @henke12, dina insikter gjorde det lite lättare att ta beslutet att hålla mig till Arlanda Express, då det var det som flygbolaget gav ersättning för. Som du skriver har de tagit mig till Stockholm och har på så sätt avslutat sitt uppdrag. Sedan kan man ju argumentera huruvida man kunde fått taxi hela vägen hem som kompensation för förseningen (som totalt blev lite över 3h till slutdestination, ca 2,5 h till vi landade på ARN).

Kvitton inskickade och väntar på ersättning för utlägget.
 
Toppen