Senaste nytt

Ersättning pga dimma?

erixon

Medlem
Hej!

Flög igår med Ryan till Gdansk men pga dimma kunde vi inte landa, efter 2 försök så hamnade vi på warzawa modlin. Efter väldigt sparsamt med info och allmänt rörigt så satt vi ca 2 timmar efter landning på bussen som skulle ta oss till Gdansk. Lagom kul när vi bara skulle vara borta två nätter :)

Kan man förvänta sig någon ersättning? Vi lyfte strax efter 07 och var på Gdansk flygplats ca kl 15.15

Antar att Ryan kommer försöka friskriva ?
Tack
 
Kan man förvänta sig någon ersättning?
Om du betalade med kort så kolla om det finns något att hämta där. För några år sedan blev mitt flyg inställt pga dimma och jag fick då en tusenlapp i ersättning av Ica-banken eftersom jag hade köpt biljetten med Ica Mastercard. Kolla även din hemförsäkring, det brukar ingå en mindre reseförsäkring i den.
 

erixon

Medlem
Ok, så EU 261 regeln är inte aktuell pga det var dimma? Det går under "extra ordinärt"? Får man anta att man fått info från Gdansk flygplats innan flygningen började att det går att landa?

Har skapat ett ärende hos min kortutgivare
Är det ersättning antingen genom EU261 eller kortutgivare? Kan man begära från båda? Funderade på att anlita något företag för att testa EU261, typ går det så går det.
 

taxvalp

Medlem
Ok, så EU 261 regeln är inte aktuell pga det var dimma? Det går under "extra ordinärt"? Får man anta att man fått info från Gdansk flygplats innan flygningen började att det går att landa?

Har skapat ett ärende hos min kortutgivare
Är det ersättning antingen genom EU261 eller kortutgivare? Kan man begära från båda? Funderade på att anlita något företag för att testa EU261, typ går det så går det.

Du kan få ersättning från kortförsäkring/hemförsäkring för dina utgifter (ibland schablonbelopp). Det brukar gå snabbare att skicka kvitton för utlägg dit än till flygbolaget men du kan inte skicka samma kvitto till flera. Glöm EU261/2004 i detta fall precis som @agehall säger - bortkastad tid för alla.
 

erixon

Medlem
Tänkte mest om man kollar med destination om hur vädret är? Typ det är dimma nu, ingen idé att ni lämnar Stockholm innan den lättat något

Jag tackar för svaren, fick ju mycket resa för pengarna ;)
 
Toppen