Senaste nytt

Ersättning för inställda och försenade flyg, hur skall jag göra

gdaily

Medlem
Hej,

Skulle flyga Malta-Frankfurt-Stockholm i måndags, för att sedan tisdag morgon flyga Stockholm-Helsingfors-Riga. Den första på Lufthansabiljett (köpt via flygstolen), den andra på Finnairbiljett (via Finnair.com).

Lång historia kort, LH-flyget Malta-Frankfurt blev inställt, blev ombokat på Air Malta (LH-codeshare) till Munchen för vidare transport till Stockholm, men Munchenflyget blev försenat så jag missade stockholmsanslutningen. Jag blev erbjuden en natt på hotell i Munchen och sedan första flyg till Sthlm, men då skulle mitt flyg till Helsingfors redan gått, så jag vägrade och sa att de fick ta mig till Köpenhamn i stället. I köpenhamn så kunde de inte fixa hotellrum åt mig (eftersom SAS som tydligen sköter hotellbokningarna i Köpenhamn inte har ett avtal med Air Malta, som är ansvarig för fördeningen, trots att det från start är Lufthansas problem...). Jag fick boka Hilton själv för lite sömn á 500 kr/timme ungefär, och uppmaningen att kräva hotellnatten från Air Malta.

Väl på incheckningen så lyckades jag få incheckningstanten att checka mitt bagage över på Finnair (!) direkt till Riga. Givetvis hade bagaget kommit bort ändå, men jag fick ett overnightkit i Riga och bagaget dök upp efter några timmar. Fick även uppmaningen att köpa kläder för upp till 70€ om det behövdes och skicka räkningen till Finnair (även det känns fel då det banne mig är Lufthansas fel).

Jag har inte fått några pengar från Lufthansa för förseningen, utan bara ombokad till nya flyg (förvisso Economy Extra på SAS-kärrorna) och erbjudandet av hotellnatt i Munchen.

LH vägrade boka om mig till Riga direkt, vilket hade löst en jävla massa problem.

Frågor:

1) Hur gör jag för att kräva hotellnatten från Air Malta?

2) Ska jag egentligen inte få några pengar från LH för det här problemet? Hur ska jag gå till väga för detta?

2b) Om inte, så vill jag minst gnälla till mig några extra M&M-poäng för allt mitt besvär. Några tankar på hur jag ska formulera mig? Jag är faktiskt riktigt besviken på Lufthansa har skött sig, men glad åt SAS och mycket glad åt Finnairs behandling av det hela.

3) Vad tycker ni, ska jag skicka in kvittot till Finnair, jag köpte strumpor, kallingar och t-shirts, men det är ju faktiskt inte deras fel det minsta. Handen på hjärtat, vad känns rätt?

4) Jag har fått in miles på Munchen-Köpenhamn och Köpenhamn-Stiockholm, men än så länge inte för Malta-Munchen. De miles jag fått nu är faktiskt fler än jag borde fått för originalroutingen Malta-Frankfurt-Stockholm, så jag antar att jag inte ska bråka mer om dessa missing miles (det kanske ramlar in framöver också, vem vet...)

5) kan jag få ut någon mer ersättning från någon? Resorna var betalda med BA Visa-kortet, medan jag tog hotellnatten med Dinerskortet.

Alla åsikter och hjälp uppskattas rejält!

Mvh
Ola
 

agehall

Medlem
Jag är faktiskt osäker på om du kan få så värst mycket mer ersättning än du redan fått från något av bolagen. Det jag skulle ha gjort i din situation, är att ta upp det hela med försäkringen du har genom dina kort. Jag har inte stenkoll på vad reseförsäkringen som BA Visa ger, men jag antar att den är ungefär som alla andra och då borde du kunna hävda att du blev försenad till ditt flyg under resa med publikt transportmedel. Där tror jag du har en chans.
 
Riktigt tråkigt det som du råkade ut för. Maximal otur kan man säga.

Först vad gäller ersättning för försenat bagage, jag förstod inte om du fick din väska när du landat i CPH och att det var på AY:s sträckor som väskan försvann. I sådant fall, om du checkat in väskan i CPH hos AY, men den inte kommit fram i RIX, då är det AY som ska ersätta dig. Oavsett om LH/Air Malta klantat sig innan. Det är jättebra att du kände att du blev korrekt bemött utav incheckningen i CPH. Men för den sakens skull är det Finnair som ansvarar för att ditt bagage ska komma fram.

Vad gäller hotellövernattning i CPH blir jag osäker. Där tycker jag också du ska kolla med ditt försäkringsbolag (med det kortet du betalade din aktuella resa med). Du kan ju alltid försöka ta kontakt med Air Malta eller Lufthansa och se hur de ställer sig. I och med att du blev erbjuden hotellövernattning i MUC, men tackade nej till det och då blev ombokad till CPH kan ju LH/Air Malta hävda att du blev erbjuden hotellövernattning och sedan flyg dagen efter (det som de anser vara skyldiga att hjälpa till med). Även om den lösningen skulle innebära att du skulle missa din nästkommande resa (som dessutom bokades separat med ett annat bolag) är inget som de har skyldighet att ta hänsyn till- tyvärr. De är skyldiga att på kortast möjliga tid ta dig till din slutdestination.

När du skriver till LH så är mitt tips att du är saklig och korrekt i ditt språk. Hävda att resan alls inte motsvarade mina förväntningar osv osv. Ifrågasätt också ditt beslut att anlita Lufthansa/Air Malta i framtiden. Idag har vi som konsumenter all valfrihet när det kommer till att välja bolag. Det sista flygbolagen idag har råd med, med konkurrens från lågprisbolag och andra flygbolag- är att förlora kunder. Tänk på din betydelse för flygbolagets överlevnad.

Lycka till, berätta gärna hur det har gått.

Mvh Mattias
 

gdaily

Medlem
En uppdatering från idag:

Jag skickade in ett brev till dels Air Malta, dels Lufthansa, där jag beklagade mig över att jag hamnat mellan två stolar.

Svar från Air Malta: Inget svar alls.
Svar från Lufthansa: De ersätter hotellrummet plus ger mig 7000 miles som goodwill Mycket bra av Lufthansa, visar återigen att det är ett seriöst bolag!

Jag skickade också in en begäran till Folksam som har hand om reseförsäkringen på BA Visa-kortet, jag har enligt försäkringen rätt till 700 kr i ersättning, vilket jag också begärt. Folksam avslår dock detta! Så skandalöst så jag tar mig friheten att starta upp en ny tråd om detta: http://www.businessclass.se/kreditk...sa-kortfoersaekringen-aer-usel.html#post24093
 

Kricka

Medlem
Skönt att höra att du fått ersättning för dina utlägg OCH lite miles som "plåster på såren" !
Jag gillar LH (för det mesta..) och då är kul att se att de tar sitt ansvar för kunder som
råkat illa ut.
Bra att du startat en ny tråd om BA Visa-försäkringen.
 
Toppen