Senaste nytt

Ersättning för en trasig stol i Businessclass på en awardbiljett?

jonten

Medlem
En tanke skjuten ifrån höften, om du reklamerar skatter/avgifter för awardresan mot ditt CC. Du har ju inte fått vad du har betalat för, kan det vara ett steg för att få tillbaka en slant om de krånglar?
 

Hachans

Medlem
En tanke skjuten ifrån höften, om du reklamerar skatter/avgifter för awardresan mot ditt CC. Du har ju inte fått vad du har betalat för, kan det vara ett steg för att få tillbaka en slant om de krånglar?

Om detta görs felaktigt, som i detta fall, så är det grunder för uppsägning av kreditkortet. Du har fått tjänsten, att det kan variera i service står garanterat i någon terms of service någonstans.

On topic för konversationen så är det ju så att alla kompensationer från flygbolag jämförs med SAS som är sällsynt generösa jämfört med många andra.

100 euro är synnerligen generöst för att vara Lufthansa och från deras synvinkel vad har de att vinna på att kompensera dig mer?

Du är ingen lojal kund för du tillhör ett annat program, du har inte betalt dem en massa pengar för din biljett utan bara skatter de ändå inte kan behålla och business var fullt så du tog upp en plats som de kanske kunde ha sålt. Det värsta som kan hända är att du inte reser med dem mer, vilket från deras perspektiv antagligen inte är hela världen.

Så släpp detta, rösta med plånboken och välj ett annat flygbolag. Att inte kompensera finansiellt är något som jag kan lova SAS m.fl. också kommer hoppa på, med tanke på vilka skitsaker som ska kompenseras.
 

Jonas C

Medlem
Ett tips är annars att öppna ett Miles&More konto. Reser du någorlunda ofta med Lufthansa Group så bygger man sakta men säkert upp ett saldo från diverse ströpoäng från flygningar eller kompensation och tillslut har man tillräckligt för en bonusresa.
 
Flög first med Lufthansa Munchen till Mexico City förra året. Redan när jag satte mig i stolen vid boarding märkte jag att den inte fungera. Stolen var helt obrukbar och varken lampor eller IFE fungerade utöver hela stolens funktion. Med sen avgångstid och "curfew" på flygplatsen frågade pursern om det var OK ifall vi åkte ändå. Tekniker hade varit ombord en snabb vända innan vi lyfte och meddelat att stolens "dator" behövde bytas och då krävde de typ 1 timmes jobb. Jag sa: OK, Let's go!

I luften kom pursern direkt ut med 100EUR i duty free vouchers. Fick även en oöppnad flaska champagne i en påse från galley (charles heidsieck, blanc de millenaires 1995) något som gjorde mig mer än nöjd för tillfället.

Pursern plockade mitt visitkort och sa att Lufthansa skulle återkomma snarast till mig i ärendet per mail (något sådant hände aldrig). Jag mailade när jag kom hem och fråga "Whats Up" till Customer care och fick till svar, långt sådant, där de bad om ursäkt för de som hänt och att de sätter in 5000 Miles and more poäng på kontot.

Stolen gick att fälla i sängläge så det var inga problem att få den sömn jag behövde.

Flighten var bokad med Eurbonuspoäng.
 

Hachans

Medlem
Flög first med Lufthansa Munchen till Mexico City förra året. Redan när jag satte mig i stolen vid boarding märkte jag att den inte fungera. Stolen var helt obrukbar och varken lampor eller IFE fungerade utöver hela stolens funktion. Med sen avgångstid och "curfew" på flygplatsen frågade pursern om det var OK ifall vi åkte ändå. Tekniker hade varit ombord en snabb vända innan vi lyfte och meddelat att stolens "dator" behövde bytas och då krävde de typ 1 timmes jobb. Jag sa: OK, Let's go!

I luften kom pursern direkt ut med 100EUR i duty free vouchers. Fick även en oöppnad flaska champagne i en påse från galley (charles heidsieck, blanc de millenaires 1995) något som gjorde mig mer än nöjd för tillfället.

Pursern plockade mitt visitkort och sa att Lufthansa skulle återkomma snarast till mig i ärendet per mail (något sådant hände aldrig). Jag mailade när jag kom hem och fråga "Whats Up" till Customer care och fick till svar, långt sådant, där de bad om ursäkt för de som hänt och att de sätter in 5000 Miles and more poäng på kontot.

Stolen gick att fälla i sängläge så det var inga problem att få den sömn jag behövde.

Flighten var bokad med Eurbonuspoäng.

Men ingen monetär kompensation i pengar på kontot?

Om inte LH ersätter sina resenärer med kontanter ens i första klass kommer de knappast göra det för någon i business heller.
 
Men ingen monetär kompensation i pengar på kontot?

Om inte LH ersätter sina resenärer med kontanter ens i första klass kommer de knappast göra det för någon i business heller.
Nada! Jag var rätt nöjd med den champagneflaskan jag fick. De är en riktig dyrgrip och svår att få tag på nu för tiden.

Hade en polare för några år sen när Lufthansa strejken small och han skulle hem från USA. Bokad i First från Washington och Lufthansa erbjöd First Class pax 4000EUR för downgrade till Business då varenda flight var överbokad. Det var tider det!

Jag har fått erbjudande om 1500EUR för Downgrade från business till Economy på FRA-BKK för 2 år sen.

Så visst erbjuder de cash i ersättning men inte hört något för trasig stol ombord.
 

Mojavojoe

Medlem
Fick ersättning i kontanta medel efter en flygning i första klass som bokades med eurobonus poäng. Sattes raskt in på våra konton. Var väldigt positivt förvånad.

”Kindly allow us to explain that there is no general compensation rule for immaterial damages such as inconvenience and stress. However, as a gesture of goodwill, we would like to invite you and Ms xxxxx for a dinner treat amounting to EUR200 equivalent to SEK1992 each.”
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Robert flysas

Moderator
Flög hem från Tokyo i Businessclass med Lufthansa i måndags på en award bokad genom 2-4-1 och Eurobonus. Efter någon timme in i flygningen så la min stol av fullständigt. Den gick inte att ändra läge på och jag tillkallade flygvärdinnan som försökte nollställa stolen, utan någon lycka. Tillkallade igen då inget hände och samma processdur gjordes igen. Inget resultat där heller. Nu startade man om hela systemet och trodde att det var löst, men icke. Stolen gick att flytta lite mellan ligg och lounge-läge men den gick inte att få i sittande ställning och det gick ej heller att reglera benen etc. Nu fick man manuellt gå in och justera stolen där man hittade en gaffel(!). Nej, jag hade inte tappat något, så den hade kommit dit med hjälp av någon tidigare resenär.

Stolen fungerade inte och nu hade även "luften" försvunnit och var därmed stenhård. Dessutom så var "massagegrejen" i bröstryggen i maxläge och sköt ut i ryggpartiet så det var riktigt obehadligt att sitta i stolen. De skulle komma med extra bäddmadrasser och filtar (vilket de inte gjorde). Tog min dotters då hon ej använde sina och bullade upp så gott det gick. Påtalade att jag ville ha ersättning då detta inte riktigt höll den standard jag hade förväntat mig.

Fick vouchers på €100 att handlar för i deras WorldShop Katalog, det var max vad de kunde ge som ersättning ombord. De kunde inte ge mig någon annan stol då det var helt fullbokat i Business. First vet jag inte hur läget var, men det var inget de erbjöd iaf.

Påtalade att de måste skriva en incidentrapport vilket de sa att de hade gjort och att Lufthansa skulle kontakta mig ang. ersättning. Än har jag inte hört något, men det är kanske inte så konstigt då vi landade 18:45 på Annandag påsk.

MEN, vad kan jag kräva när de hör av sig? Och vart vänder jag mig om de inte hör av sig som utlovat? customer.relations@lufthansa.com eller finns det någon bättre e-postadress?

Att vända mig till Eurobonus ska jag väl knappast göra i detta fall? :oops::rolleyes:

Tack på förhand för all tänkbar input!

//Maja - något mörbultad efter en hård flygning hem men med många härliga upplevelser från Japan! :D

P.S.
Fann detta i mailen från Lufthansa precis;

Dear Mrs. Maja,

Thank you for your feedback dated April 22, 2019.

We are very sorry that you did not have a fully functional seat on your flight to Gothenburg on April 22, 2019. As you specifically chose our Business Class for a night flight due to your morning engagement at the destination, you were rightly expecting a comfortable seat with variable sitting and sleeping positions. After all, we want you to feel as comfortable as possible on board and to arrive well-rested.


Therefore, we sincerely regret all the more that your seat could not be adjusted to its full capacity. We are in agreement that this should not happen, as we understand how inconvenient this must have been for you, and sincerely apologise for your discomfort. At the same time we want to thank you for informing us of this unpleasant experience.


As much as we understand your displeasure and regret the defect, in our opinion this does not justify financial compensation. Of course, we do want you to continue to enjoy travelling with Lufthansa.


Sincerely,

P. Waqa
D.S.


Hej Maja! Inte roligt alls. De talar ju emot sig själva. Tycker de borde fixa Eurobonus poäng eftersom de är inom Star Alliance och flyger mycket ihop med SAS. Fler 100 EUR vouchers ? Lounge vouchers ? Håller tummarna de kommer med en bra Lösning. Riktigt tråkigt slut på en sådan resa.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen