Flög hem från Tokyo i Businessclass med Lufthansa i måndags på en award bokad genom 2-4-1 och Eurobonus. Efter någon timme in i flygningen så la min stol av fullständigt. Den gick inte att ändra läge på och jag tillkallade flygvärdinnan som försökte nollställa stolen, utan någon lycka. Tillkallade igen då inget hände och samma processdur gjordes igen. Inget resultat där heller. Nu startade man om hela systemet och trodde att det var löst, men icke. Stolen gick att flytta lite mellan ligg och lounge-läge men den gick inte att få i sittande ställning och det gick ej heller att reglera benen etc. Nu fick man manuellt gå in och justera stolen där man hittade en gaffel(!). Nej, jag hade inte tappat något, så den hade kommit dit med hjälp av någon tidigare resenär.
Stolen fungerade inte och nu hade även "luften" försvunnit och var därmed stenhård. Dessutom så var "massagegrejen" i bröstryggen i maxläge och sköt ut i ryggpartiet så det var riktigt obehadligt att sitta i stolen. De skulle komma med extra bäddmadrasser och filtar (vilket de inte gjorde). Tog min dotters då hon ej använde sina och bullade upp så gott det gick. Påtalade att jag ville ha ersättning då detta inte riktigt höll den standard jag hade förväntat mig.
Fick vouchers på €100 att handlar för i deras WorldShop Katalog, det var max vad de kunde ge som ersättning ombord. De kunde inte ge mig någon annan stol då det var helt fullbokat i Business. First vet jag inte hur läget var, men det var inget de erbjöd iaf.
Påtalade att de måste skriva en incidentrapport vilket de sa att de hade gjort och att Lufthansa skulle kontakta mig ang. ersättning. Än har jag inte hört något, men det är kanske inte så konstigt då vi landade 18:45 på Annandag påsk.
MEN, vad kan jag kräva när de hör av sig? Och vart vänder jag mig om de inte hör av sig som utlovat?
customer.relations@lufthansa.com eller finns det någon bättre e-postadress?
Att vända mig till Eurobonus ska jag väl knappast göra i detta fall?
Tack på förhand för all tänkbar input!
//Maja - något mörbultad efter en hård flygning hem men med många härliga upplevelser från Japan!
P.S.
Fann detta i mailen från Lufthansa precis;
Dear Mrs. Maja,
Thank you for your feedback dated April 22, 2019.
We are very sorry that you did not have a fully functional seat on your flight to Gothenburg on April 22, 2019. As you specifically chose our Business Class for a night flight due to your morning engagement at the destination, you were rightly expecting a comfortable seat with variable sitting and sleeping positions. After all, we want you to feel as comfortable as possible on board and to arrive well-rested.
Therefore, we sincerely regret all the more that your seat could not be adjusted to its full capacity. We are in agreement that this should not happen, as we understand how inconvenient this must have been for you, and sincerely apologise for your discomfort. At the same time we want to thank you for informing us of this unpleasant experience.
As much as we understand your displeasure and regret the defect, in our opinion this does not justify financial compensation. Of course, we do want you to continue to enjoy travelling with Lufthansa.
Sincerely,
P. Waqa D.S.