Senaste nytt

Ersättare till Bank Norwegian

Jag fortsätter med frågorna (sorry): för att försöka maximera sin intjäning av poäng, exempelvis genom att skaffa elabonnemang hos Fortum, bör man göra det i början av sitt EB-år eller hur brukar ni göra? Eller är det bättre att börja nu, "riskera" att åka på ett nytt EB-år om några månader där då alla nivåer blir nollade (inte poängen så klart) och sedan börja på ny kula?
 

mha321

Medlem
Jag fortsätter med frågorna (sorry): för att försöka maximera sin intjäning av poäng, exempelvis genom att skaffa elabonnemang hos Fortum, bör man göra det i början av sitt EB-år eller hur brukar ni göra? Eller är det bättre att börja nu, "riskera" att åka på ett nytt EB-år om några månader där då alla nivåer blir nollade (inte poängen så klart) och sedan börja på ny kula?
Poängen du får från Fortum (och från allt annat utom att flyga eller de fasta poängen från mc premium och Amex elite) är extrapoäng. De nollställs inte så det spelar ingen roll när de tjänas in (förutom att man måste tjäna dem innan man kan köpa något för dem såklart)
 

palmen

Moderator
En fråga, som kanske inte är helt kosher... Låt säga att man sätter in 10k på Revolut via SAS MC och man bara använder 5k av dem. Kan man då ta ut de resterande pengarna (5k) till sitt bankkonto och nästa månad sätta in dem igen och på så sätt få "dubbelt" med poäng för de 5k?
Om du gör detta en gång händer troligtvis inget, men sätter du det i system lär du bli spärrad rätt fort och få alla konton spärrade kopplade till detta. Manufactured spend är inget man leker med och bara snurra pengar. Tror det kallas churning på engelska om du vill läsa mer om det. Alla dessa försök kommer med största sannolikhet att ge dig problem framöver om du använder dig av det.


Tack för era svar. Jag har gjort en snabb beräkning, och jag tror inte att vi ens kommer nå upp till 100k poäng på ett år, se nedan. Frågan är då om SAS MC Premium är värt det? Jag är gravt kluven till vilket/vilka kort jag bör ha, plus att jag inte har särskilt bra koll på hur nivåerna inom EuroBonus och SA fungerar - vad man "bör" ha osv. :) Tar gärna emot er visdom!

Att börja "jaga" poäng och optimera köp har jag inga problem med, jag tycker bara sådant är roligt. Så länge som produkten/tjänsten inte kostar klart mycket mer än vad den hade gjort någon annanstans utan intjäning av EuroBonus-poäng.

Spend på 250k = 37 500
Fortum = 13 000
Värvningsbonus = 12 000
SAS shoppingportal = 10 000
= 72 500
Som sagt, värvar du sedan 2 vänner till Amex får du 24k poäng till (amex premium värvning). Då har du dina 100k nästan.

Mitt råd är att du skaffar amex premium nu, det är gratis första 3 månader så du kan utvärdera var det fungerar för dig.
Skaffa sedan också det billiga sas mastercard kortet till att börja med. Ser inte vitsen med mastercard premium då du inte drar in 200k poäng på ett år och inte verkar vilja vara ute efter 12k baspoäng (dessa räknas bara mot status och går inte att använda till något).
 

palmen

Moderator
Poängen du får från Fortum (och från allt annat utom att flyga eller de fasta poängen från mc premium och Amex elite) är extrapoäng. De nollställs inte så det spelar ingen roll när de tjänas in (förutom att man måste tjäna dem innan man kan köpa något för dem såklart)
Litet tillägg, dessa poäng har 5 års giltighet innan de förfaller om man inte använt dom.
 
Jag fortsätter med frågorna (sorry): för att försöka maximera sin intjäning av poäng, exempelvis genom att skaffa elabonnemang hos Fortum, bör man göra det i början av sitt EB-år eller hur brukar ni göra? Eller är det bättre att börja nu, "riskera" att åka på ett nytt EB-år om några månader där då alla nivåer blir nollade (inte poängen så klart) och sedan börja på ny kula?
Gällande Fortum hade jag kollat om de är värt det, för min egen del kostar de mer än vad jag tycker jag får i poäng. Så just den dealen är väldigt individuell då deras abonnemang generellt är en del dyrare än andra på marknaden.
 
Om du gör detta en gång händer troligtvis inget, men sätter du det i system lär du bli spärrad rätt fort och få alla konton spärrade kopplade till detta. Manufactured spend är inget man leker med och bara snurra pengar. Tror det kallas churning på engelska om du vill läsa mer om det. Alla dessa försök kommer med största sannolikhet att ge dig problem framöver om du använder dig av det.

Som sagt, värvar du sedan 2 vänner till Amex får du 24k poäng till (amex premium värvning). Då har du dina 100k nästan.

Mitt råd är att du skaffar amex premium nu, det är gratis första 3 månader så du kan utvärdera var det fungerar för dig.
Skaffa sedan också det billiga sas mastercard kortet till att börja med. Ser inte vitsen med mastercard premium då du inte drar in 200k poäng på ett år och inte verkar vilja vara ute efter 12k baspoäng (dessa räknas bara mot status och går inte att använda till något).

Misstänkte att "manufactured spend/churning" inte ses på med blida ögon av bolagen.

Tack för råden, det är det som det lutar åt just nu.

Gällande Fortum hade jag kollat om de är värt det, för min egen del kostar de mer än vad jag tycker jag får i poäng. Så just den dealen är väldigt individuell då deras abonnemang generellt är en del dyrare än andra på marknaden.

Mjo, jag ska jämföra mer noggrant med det jag har idag exempelvis. Dock bor vi i lägenhet och har inte särskilt stor elförbrukning, så om vi kan kräma ur lite extra EB-poäng kan det vara värt det. Gjorde en väldigt snabb överslagsräkning där jag jämförde med vår nuvarande leverantör (Greenely) och där var Fortum billigare första året på grund av nykundsrabatt.

---

Så i SAS Amex Premium ingår ett extrakort till sambon, och för SAS MC behöver jag skaffa ett extra "points earner" för 95:- per år? Kommer även fakturan för MC separerad?
 
Mjo, jag ska jämföra mer noggrant med det jag har idag exempelvis. Dock bor vi i lägenhet och har inte särskilt stor elförbrukning, så om vi kan kräma ur lite extra EB-poäng kan det vara värt det. Gjorde en väldigt snabb överslagsräkning där jag jämförde med vår nuvarande leverantör (Greenely) och där var Fortum billigare första året på grund av nykundsrabatt.

Bor också i lägenhet o för mig så är det framförallt månadsavgiften som förstör det. De tar 89kr för det abonnemanget där man får bonus (lägg märke till att de abonnemanget har lite högre kostnader än att välja ett annat Fortum) I dag har jag ingen månadsavgift så det är 1100kr där direkt och sedan var elpriset lite högre än mitt befintliga (kör E.ON idag). Dock finns ju inte den bra Avisdealen o annat längre så de kan ju vara värt att kanske "köpa" de där 10k poängen. Men då är det bättre deal att ta ett år med premiumkortet då det både ger 10k välkomst samt mer poäng för varje krona man spenderar.
Allt är som sagt individuellt så bra att göra en egen koll o inte bara gå på alla rekommendationer.
 

Berglund

Medlem
Dock bor vi i lägenhet och har inte särskilt stor elförbrukning
Det är just här som många med dig går helt fel i tankeverksamheten.

Låg faktisk elförbrukning gör att de fasta avgifterna många gånger blir lika stora eller större än själva elkostnaden för din förbrukning. Lägg därtill att det bara är själva elhandeln som du kan påverka, överföringen kommer kosta lika mycket i vilket fall som helst. Huvudregeln är att ju mindre förbrukning du har, desto mer avert mot fasta avgifter borde man vara.
 
Det är just här som många med dig går helt fel i tankeverksamheten.

Låg faktisk elförbrukning gör att de fasta avgifterna många gånger blir lika stora eller större än själva elkostnaden för din förbrukning. Lägg därtill att det bara är själva elhandeln som du kan påverka, överföringen kommer kosta lika mycket i vilket fall som helst. Huvudregeln är att ju mindre förbrukning du har, desto mer avert mot fasta avgifter borde man vara.

Japp, nu när jag såg (tack vare Magnus Lindskog ovan) att Fortums elavtal har en månadsavgift på 89:- är det inte aktuellt längre. Jag är fullt medveten om det du skriver, men då jag tidigare trodde att man första året hos Fortum kunde slippa månadsavgift tyckte jag det verkade intressant. Men som sagt, inte längre...
 
Toppen