Senaste nytt

Ersättare till Bank Norwegian

palmen

Moderator
Amexkorten är ju oslagbara i termer av flexibilitet, och Både guld och Platinum kommer med en del andra perks som är trevliga. Köpt i utländsk valuta konverterade till SAS-poäng ger väl typ lika bra intjäning som SAS-korten.
Det ger bättre intjäning än saskorten.
Guld kan absolut vara ett tänkbart kort här istället för sas amex premium.
 

Isac85

Medlem
Ja du missar nog en hel del.
När du skaffar amex-kortet får du 12k poäng om du blir värvad (finns tråd för det på forumet).
Sen får du 15p/100sek du gör med kortet och du borde absolut kunna spendera minst 150k av dina utgifter på Amex (ger då 22.500 poäng per år).
Brukar även vara några poäng för signup på mastercard om jag inte kommer ihåg fel. Så bara genom att använda kortet och spendera 150k så har du ca 35k poäng. Det räcker för två personer att resa "gratis" inom Europa.
Tar du sedan och lägger din online shopping via SAS shoppingportal kan du lätt dra in 10-20k poäng där också, lägg till några flyg med SAS och det blir mer poäng. Betala notan för hela sällskapet när ni är ute och be dom swisha pengar osv...

Bjud sedan in 3 vänner till Amex och du får minst 36k poäng till om de väljer samma premium kort som du.
Det är med andra ord inte direkt svårt att komma upp i 100k poäng. När ni haft Amex kortet och fått er första voucher så värar du din sambo och ni får båda 12k poäng till, gå ihop i en sas point pooling grupp och ni får tillgång tillv arandras poäng.

Med lite planerande kan "alla" som fokuserar på eurobonus dra in 50-100k poäng per år utan att göra några "större uppoffringar".

Med risk för upprepning men vill vara helt säker innan jag börjar laborera. Så om ens fru/sambo för närvarande har ett extra kort på ditt Amex Premium konto, kan man när man uppnått 150k, eller när som om man skulle vilja göra det, säga upp extra kortet och bjuda in henne till att skapa ett eget konto och därmed få 12k poäng själv samt 12k till henne? Efter att detta skett kan man då antingen skapa en poolinggrupp för att ”gratis” ta del av hennes poäng alt. föra över poängen till dig för en viss summa. För båda alternativen kan man säga upp hennes amex när hon fått poängen och än en gång se till att hon blir extrakortsinnehavare till dig. Finns någon form av ”karens” mellan extra kortsinnehavare - eget konto - tillbaks till extrakortsinnehavare?

Om ovanstående stämmer kommer här fråga 2. I vilka hänseende, förrutom att snabbare nå 150k med amex, är det bra att vara bägge kopplade till samma eurobonuskonto? Om man kör två separata och poolinggrupp kan väl bägge utnyttja erbjudanden som ex DI/nextory m.m. För enkla poäng samt givetvis nyttjande av tjänsten om den anses vara bra?
 

palmen

Moderator
innan jag börjar laborera. Så om ens fru/sambo för närvarande har ett extra kort på ditt Amex Premium konto, kan man när man uppnått 150k, eller när som om man skulle vilja göra det, säga upp extra kortet och bjuda in henne till att skapa ett eget konto och därmed få 12k poäng själv samt 12k till henne? Efter att detta skett kan man då antingen skapa en poolinggrupp för att ”gratis” ta del av hennes poäng alt. föra över poängen till dig för en viss summa. För båda alternativen kan man säga upp hennes amex när hon fått poängen och än en gång se till att hon blir extrakortsinnehavare till dig. Finns någon form av ”karens” mellan extra kortsinnehavare - eget konto - tillbaks till extrakortsinnehavare?
Fungerar i teorin, men skulle absolut aldrig göra så då det kommer leda till att den möjligheten försvinner för alla.
Men när du fått din voucher kan du värva henne och få extrakort till hennes kort och ni säger upp det kortet du hade innan. Men självklart behåller ni det kortet som du värvade henne till. Att byta så kan man på sin höjd göra en gång i halvåret.
Tänk bara på att värvar du henne så är hennes spend mot voucher 0 när hon får kortet.
 
Förresten, är SAS MC Premium något att ha? Antingen som komplement till SAS Amex Premium, eller som enskilt kort. Tänker på Fly Premium, hur det står sig kontra 2-4-1.
 

Robert flysas

Moderator
Förresten, är SAS MC Premium något att ha? Antingen som komplement till SAS Amex Premium, eller som enskilt kort. Tänker på Fly Premium, hur det står sig kontra 2-4-1.

Ang samla poäng så är Coop toppen. Där kan du använda Coop poäng och växla till Eurobonus istället. Vi får in runt 25,000 p på ett år endast på Coop och alla poäng räknas in i fly premium. Bara att öppna ett konto med SAS Premium får du 10,000 p och du kan flyga inom Skandinavien i plus men betala för go. inom Europa, då gäller samma, betala för GO men Flyg i plus när du når 100,000 poäng. I business till USA och Asien gäller 200,000 poäng. Dvs ganska lätt att komma upp i bra resor i Plus inom Europa. SAS Amex Classic är gratis. Res för halva poängpriset inom Europa. Många kampanjer både med kortet, SAS shopping portal, SAS butiken plus deal, Coop, hyrbil, hotell osv så är Fly Premium toppen. Med er spend och med fokus på att göra allt för att samla poäng via det som vi skrivit nås troligen en resa i Business efter ett år. Du behåller din fly premium även om spenden går ner (12 månader).
 

palmen

Moderator
Förresten, är SAS MC Premium något att ha? Antingen som komplement till SAS Amex Premium, eller som enskilt kort. Tänker på Fly Premium, hur det står sig kontra 2-4-1.
För de som samlar poäng riktigt seriöst eller behöver 12k baspoäng så MÅSTE man ha SAS Mastercard Premium. Krävs ett annat kort där amex inte accepteras och de har kampanjer med dubbla poäng då och då.

Flypremium är läskigt bra för de med större inkomster av poäng varje år. Värdet på detta kort är större än Amex korten enligt mig om man har högsta flypremium nivån.
 
Har du mycket eurobonus poäng och därmed högsta fly premium tycker jag sas mc premium är väldigt bra för den låga kostnaden.

Ang samla poäng så är Coop toppen. Där kan du använda Coop poäng och växla till Eurobonus istället. Vi får in runt 25,000 p på ett år endast på Coop och alla poäng räknas in i fly premium. Bara att öppna ett konto med SAS Premium får du 10,000 p och du kan flyga inom Skandinavien i plus men betala för go. inom Europa, då gäller samma, betala för GO men Flyg i plus när du når 100,000 poäng. I business till USA och Asien gäller 200,000 poäng. Dvs ganska lätt att komma upp i bra resor i Plus inom Europa. SAS Amex Classic är gratis. Res för halva poängpriset inom Europa. Många kampanjer både med kortet, SAS shopping portal, SAS butiken plus deal, Coop, hyrbil, hotell osv så är Fly Premium toppen. Med er spend och med fokus på att göra allt för att samla poäng via det som vi skrivit nås troligen en resa i Business efter ett år. Du behåller din fly premium även om spenden går ner (12 månader).

För de som samlar poäng riktigt seriöst eller behöver 12k baspoäng så MÅSTE man ha SAS Mastercard Premium. Krävs ett annat kort där amex inte accepteras och de har kampanjer med dubbla poäng då och då.

Flypremium är läskigt bra för de med större inkomster av poäng varje år. Värdet på detta kort är större än Amex korten enligt mig om man har högsta flypremium nivån.

Tack för era svar. Jag har gjort en snabb beräkning, och jag tror inte att vi ens kommer nå upp till 100k poäng på ett år, se nedan. Frågan är då om SAS MC Premium är värt det? Jag är gravt kluven till vilket/vilka kort jag bör ha, plus att jag inte har särskilt bra koll på hur nivåerna inom EB och SA fungerar - vad man "bör" ha osv. :) Tar gärna emot er visdom!

Att börja "jaga" poäng och optimera köp har jag inga problem med, jag tycker bara sådant är roligt. Så länge som produkten/tjänsten inte kostar klart mycket mer än vad den hade gjort någon annanstans utan intjäning av EB-poäng.

Spend på 250k = 37 500
Fortum = 13 000
Värvningsbonus = 12 000
SAS shoppingportal = 10 000
= 72 500

En fråga, som kanske inte är helt kosher... Låt säga att man sätter in 10k på Revolut via SAS MC och man bara använder 5k av dem. Kan man då ta ut de resterande pengarna (5k) till sitt bankkonto och nästa månad sätta in dem igen och på så sätt få "dubbelt" med poäng för de 5k?
 
Förresten, är SAS MC Premium något att ha? Antingen som komplement till SAS Amex Premium, eller som enskilt kort. Tänker på Fly Premium, hur det står sig kontra 2-4-1.
Jag hade börjat med ett vanligt MasterCard. Fly Premium är ju bra OM man har poäng att nyttja de, eller om man t.ex. flyger själv för poäng också och gör fler resor. Ska ni flyga tillsammans o som du säger, kanske drar in 70k poäng på ett år så kommer det vara tillräckligt att försöka få poäng till att nyttja den voucher ni får varje år av Amex.
Dock är det ju intressant att ha kortet vid nått tillfälle för att också få de där 10k välkomstbonus som man också får.
 
Toppen