Senaste nytt

Erfarenheter med ”Mistake Fare” för hyrbilar i pandemin

Hemkommen från Thanksgiving i USA, kan jag konstatera att hyrbilen fanns att hämta ut för priset $153/vecka, förutom skatterna och flygplatsavgiften de ”glömde” redovisa. Totalt hamnade hyran på $213. Bra värde ändå.
 
Last edited:

MrRob

Medlem
Bokade precis en bil på Hawaii en vecka i februari. Storlek L (Ford Expedition el. likn. enligt Avis-appen) för runt $110 per dag vilket kändes överkomligt med tanke på hur priserna skenat iväg. Hade jag betalat direkt var det mer än dubbla priset därav posten i denna tråden.

Citerar mig själv här eftersom jag avbokat tidigare bokning - som jag då tyckte var fördelaktig.

Vi har nu en F (Medium) bokad med Avis för $41 per dag på Oahu. Samma kategori kostar oss $58 per dag i Los Angeles på vägen hem.
 

erc

Medlem
Det är sånt här som ger känslan ” för bra för att vara sant ”
Jag kommer boka på flera ställen med sånna här priser , sen leta bonusflyg och sen är det bara hålla tummarna
Lite sent påkommet, men nu så här några veckor efter hemkomst kan jag konstatera följande;

Den bokade full-size-SUVen jag bokad stod och väntade på mig. Priserna stämde även om kostnaderna för road toll-transpondern var dyrare än önskad. Med bokat pris på UDS429 landade allt på ungefär US490. Hade inte detaljkoll på alla road-tolls men med mina körda 3000 km känns det rimligt.
 
Lite sent påkommet, men nu så här några veckor efter hemkomst kan jag konstatera följande;

Den bokade full-size-SUVen jag bokad stod och väntade på mig. Priserna stämde även om kostnaderna för road toll-transpondern var dyrare än önskad. Med bokat pris på UDS429 landade allt på ungefär US490. Hade inte detaljkoll på alla road-tolls men med mina körda 3000 km känns det rimligt.

Liknande upplevelse för mig , fick rätt kategori för det priset jag bokat för.
Angående tullar så sa jag till när jag hämtade bilen att jag ville ha det de kallar för "e-Toll fees (Standard)" då man betalar bara för dom dagarna man faktist åker igenom en tull med en max avgift per dag. Istället för "e-Toll Unlimited" där du betalar för varje dag på hyran eller att välja bort tullar helt och hållet och hantera det själv.
Såg att Avis drog ca 900 SEK från kortet nu för tullarna , jag har skrivit till dom och bett om en specifikation på det. Jag åkte igenom en hel del tullar på mina 600+ mil så har ingen aning vad det kan ha landat på totalt så därför vill jag se så jag fick det "tull paket" jag bad om.
 

Piffsan

Medlem
Jag tror det här har framkommit på andra trådar men vill tippsa om att SAS bilbokning ibland har klart lägre pris än vad bilfirmor visar själv. (EBG har fyllts i varje gång).
vidare om man kan tänka sig att hämta ut i ”city” jmf med flygplatsen kan man spara ett par (ibland flera tusen) kronor :)
Ett varningens finger dock - vi var nära att boka hämtning från ett AVIS kontor som var nedstängt sedan något år tillbaka. Upptäcktes vid recension på google av kontoret :eek:
Vi sökte på sascarsengine-saiten men bokade via Hertz då vi är Gold five star och ville boka på vår profil - och lyckades hitta samma pris. Upphämtning i Miami/Doral och lämnde på flygplatsen (MIA)
Två veckor från nyår (högsäong) 7seat SUV för ca 480 USD. Därtill blev vi uppgraderade till en enorm Ford SUBURBAN efter att vänligt men bestämt tackat nej till en VAN. :D
Söker på samma förfarande till Kalifornien och fyra nra priser (pre-covod);)
 
Lite sent påkommet, men nu så här några veckor efter hemkomst kan jag konstatera följande;

Den bokade full-size-SUVen jag bokad stod och väntade på mig. Priserna stämde även om kostnaderna för road toll-transpondern var dyrare än önskad. Med bokat pris på UDS429 landade allt på ungefär US490. Hade inte detaljkoll på alla road-tolls men med mina körda 3000 km känns det rimligt.

Liknande upplevelse för mig , fick rätt kategori för det priset jag bokat för.
Angående tullar så sa jag till när jag hämtade bilen att jag ville ha det de kallar för "e-Toll fees (Standard)" då man betalar bara för dom dagarna man faktist åker igenom en tull med en max avgift per dag. Istället för "e-Toll Unlimited" där du betalar för varje dag på hyran eller att välja bort tullar helt och hållet och hantera det själv.
Såg att Avis drog ca 900 SEK från kortet nu för tullarna , jag har skrivit till dom och bett om en specifikation på det. Jag åkte igenom en hel del tullar på mina 600+ mil så har ingen aning vad det kan ha landat på totalt så därför vill jag se så jag fick det "tull paket" jag bad om.

Du kan se tull specifikationerna här e-Tolls | Toll Receipt Lookup (antar utifrån inlägg av dig i tråden att du också hyrt med Avis)
Topp noteringen för mig blev Outerbridge Crossing på väg mot New York, 16$
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Jag tror det här har framkommit på andra trådar men vill tippsa om att SAS bilbokning ibland har klart lägre pris än vad bilfirmor visar själv. (EBG har fyllts i varje gång).
vidare om man kan tänka sig att hämta ut i ”city” jmf med flygplatsen kan man spara ett par (ibland flera tusen) kronor :)
Ett varningens finger dock - vi var nära att boka hämtning från ett AVIS kontor som var nedstängt sedan något år tillbaka. Upptäcktes vid recension på google av kontoret :eek:
Vi sökte på sascarsengine-saiten men bokade via Hertz då vi är Gold five star och ville boka på vår profil - och lyckades hitta samma pris. Upphämtning i Miami/Doral och lämnde på flygplatsen (MIA)
Två veckor från nyår (högsäong) 7seat SUV för ca 480 USD. Därtill blev vi uppgraderade till en enorm Ford SUBURBAN efter att vänligt men bestämt tackat nej till en VAN. :D
Söker på samma förfarande till Kalifornien och fyra nra priser (pre-covod);)
Jag började leta efter hyrbilar för nästa sommar igår, och var chockad av priserna på 32k och uppåt för en månadshyra på en Jetta/Camry-storleks bil. Visst, vi ska lämna av bilen på annan ort, men de brukar speca en separat avgift på detta på cirka 300-400 USD.

Sedan hittade jag på att kolla SAS bilbokning, och hittade flera erbjudanden med Budget på kontor som Budgets egna hemsida inte ens vill erbjuda (men som nog finns där) för 12-14k/månaden. Obegränsade mil, 2 chaufförer etc. så jag bokade då det ska betalas på plats och ställe. Men nu blir jag fundersam då det inte alls nämns försäkringar, LDW och det övriga. Ska man förvänta sig ivrig "upsales" när vi står vid disken nästa sommar?
Ska såklart ta tredjeparts LDW/självriskreduktion, men tycker det är väldigt tunnt med information i bokningen och allt som mejlats till mig.
Överväger att söka samma bil via Budgets hemsida även om det verkade bli lite dyrare.
 
  • Gilla
Reactions: JNH

Piffsan

Medlem
Det är extremt undermåligt att SAS inte kan länka in villkoren för den aktuella bilhyran. Har kollat själv och det stämmer att det inte redovisas något av de vanligare delarna i en bilhyra så som om det är begränsat med mil eller CDW (som du är ute efter i det här fallet).
Det hänvisas till villkoren på budget.co.uk men där finns det inga tydliga riktlinjer vidare mer än att man ser vad som ingår när man hyr bil direkt via Budget själva, se bild nedan. Men jag vet inte om jag skulle våga lita på den här vägen, särskilt inte med vetskap om att när det väl händer något så vill man inte dividera om Terms och hänvisningar...

Det kan ju vara som så att det framgår bättre när man erhåller bokningen på mail, där brukar det vara tydligt. Om det är gratis avbokning kan det vara värt ett försök. Alternativt ringa kontoret för uthyrningen (det telefonnr som står på bekräftelsen) och fråga.

Beroende på vilket kort du betalar med finns även möjligheten till utökat skydd.

upload_2022-8-12_11-59-2.png


Finns säkert någon annan här på forumet som har mer erfarenhet än jag.
 
Toppen