Senaste nytt

Erfarenheter från privatjet?

Det låter sjukt trevligt med PrivatJet men då ska det ju vara lite storlek på grejerna. Har suttit i Cessna Citation och där är det trångt och bullrigt. En Gulfstream G650 vore något :)
 

Agö

Medlem
Har en polare som då och då åker regeringsflyget (jobbar på RK nära en av ministrarna). Han har skickat några bilder någon gång. Ser skapligt trevligt ut!
 

Bryant

Medlem
Jag har flugit en Cessna citation mellan VAA-BMA och vad jag kommer ihåg var det trångt men jag satt otroligt bra. Sen var det ett stort plus att det fick att se ut genom cockpit fönstret från sin sköna stol. Jag jobbar på att flyga G4 alt G5 ;).
 

JonW

Medlem
För flera här på forumet anses den ultimata resan vara med privatjet. Det är få förunnat att äga och resa i dessa små och lyxiga farkoster. En titt i flygplansregistret ger ca 40 flygplan i Sverige och det är sällan man ser mer än 3-4 privatjet samtidigt på en svensk flygplats. Annat är det i Nice där det kan vara uppemot 100 parkerade privatjet eller Aspens lilla flygplats som huserade ett 40-tal flygplan när jag var där i mars.
Har flugit mycket till Nice, mest på GP:t, men inte ens då sett mer än några enstaka privatjet.
Kan ha fel, men jag har svårt att tänka mig att det ryms ens i närheten av 100 såna på den lilla konstgjorda udden som är NCE.
Vad jag hört är däremot Mandelieu knökfullt med privatjets runt GP:t, just för att det är för trångt o dyrt på NCE.
 
Har flugit mycket till Nice, mest på GP:t, men inte ens då sett mer än några enstaka privatjet.
Kan ha fel, men jag har svårt att tänka mig att det ryms ens i närheten av 100 såna på den lilla konstgjorda udden som är NCE.
Vad jag hört är däremot Mandelieu knökfullt med privatjets runt GP:t, just för att det är för trångt o dyrt på NCE.
Förra sommaren räknade jag till 60 st på området öster om terminal 1 som sträcker sig till Promenade des Anglais, ett tiotal på plattan framför terminal 1 och vid terminal 2 ytterligare ett dussin.
 

erc

Medlem
Vad kan man räkna med för kostnader för ett chartrat privatjet? Vid hur stort antal passagerare kan det vara intressant att överväga som alternativ till reguljärtrafik?
 

xmit

Medlem
I Sverige så flyger väl WaltAir privatjet. Baserat i Norrköping.

De flyger Citation och King Air.

Ingen aning om hur mycket det kostar dock.
 
Toppen