Senaste nytt

Erfarenheter från långflygning vid graviditet?

"@Golfkillen: Kolla ändå upp villkoren och praxis noga. Om sjukdomen kommer till följd av graviditeten är det inte säkert att försäkringsbolagen går med på det. (Detta enligt Konsumenternas försäkringsbyrå.) Sen kan ju en gravid kvinna bli tung, trött och bara inte orka resa längre fram i graviditeten...
Självklart skall man kolla upp det, och det är precis det jag har gjort!

Att vara gravid är inget hinder i sig. Visst kan man må dåligt, men man skall inte måla fan på väggen.
 

Nemo

Medlem
Har Fru Magnus Boström varit gravid och förlöst barn tidigare? (Visserligen skriver du att ni tar med en 2-åring, men det är ju inte samma sak.) Hur gick det då? Komplikationsfritt eller ej? För tidig förlossning eller i normal tid? Grovt sett brukar man säga att efter andra barnet så kommer följande barn vid ungefär samma graviditetslängd. Om Fru Magnus Boström fått barn tidigare, minns hon hur det var i 6-7 månaden?

Tips finns på Lufthansa - Pregnancy Regler kan skilja från flygbolag till flygbolag dock.
Trouble-free flying in pregnancy
For women with uncomplicated pregnancies flying is problem free. Nevertheless we recommend that pregnant women talk to their doctor in advance about their forthcoming flight.

Expectant mothers with complication-free pregnancies can fly with Lufthansa until the end of the 36th week of pregnancy or up to four weeks before their expected due date without a medical certificate from a gynaecologist. However, we recommend that expectant mothers beyond the 28th week of their pregnancies carry a current letter from a physician which includes the following:
- confirmation that the pregnancy is progressing without complications
- the expected due date
- the doctor should expressly state that the patient’s pregnancy does not prevent her from flying.

Expectant mothers beyond the 36th week of their pregnancies or those with complicated pregnancies can request a certificate of exemption via Lufthansa’s Medical Operation Centre. From this time onwards pregnant women must submit a doctor’s certificate, dated within 72 hours of the scheduled time of departure. The certificate must state that the doctor has examined the patient and found her to be physically fit for air travel. It must also state the estimated due date.

In the case of a complicated pregnancy or twins or a multiple pregnancy it is essential to request a certificate of exemption from the 28th week of pregnancy.

Because of the increased risk of thrombosis during pregnancy, we recommend the wearing of compression stockings in the aircraft.

Independent of the health prerequisites mentioned above, derogations from these apply in some countries. Lufthansa accepts no liability where you are not given permission to fly on the grounds of a country-specific legal position. The same applies in cases where, because of your pregnancy, you are refused entry to your destination country on the basis of a local legal position. It is therefore strongly recommended that you find out well in advance from the relevant authorities about country-specific laws which relate to allowing expectant mothers to fly.

For questions and for further information, Lufthansa’s Medical Operation Centre is at your service:
Tel.: +49 69 696 55079
E-mail: specialservice@dlh.de
 
Har Fru Magnus Boström varit gravid och förlöst barn tidigare? (Visserligen skriver du att ni tar med en 2-åring, men det är ju inte samma sak.) Hur gick det då? Komplikationsfritt eller ej? För tidig förlossning eller i normal tid? Grovt sett brukar man säga att efter andra barnet så kommer följande barn vid ungefär samma graviditetslängd. Om Fru Magnus Boström fått barn tidigare, minns hon hur det var i 6-7 månaden?

Den förra graviditeten var nästan oförskämt bra; hon satt på en spinningcykel fram till vecka 38 (ja inte oavbrutet, men ni förstår). Så om denna liknar den förra så blir resan inget större problem. Vi satsar på en sista långresa innan barn nummer 2. Man vet aldrig när det passar nästa gång.

Men som flera har kommenterat; självklart så kommer barnmorskan rådfrågas och ett läkarintyg tas med som intyg på den beräknade förlossningen - tack för tipsen! Och som alltid är det ju den rådande formen när resan närmar sig som får avgöra. I ett större perspektiv är ju trots allt en inställd resa inte hela världen ;)
 

JacobGBG

Medlem
Kickar upp denna tråd då jag har en situation som passar ämnet.

Jag reser med min gravida fru med Thai då hon är i v28 och hem då hon är i v30. Enligt deras policy så skall man efter v30 i graviditeten ha ett intyg från sin förlossningsläkare när beräknad förlossning är och att graviditeten är okomplicerad. Så långt allt bra, men vid flygtillfället så får detta intyg ej vara mer än 1v gammalt. Uppenbarligen en omöjlighet för hemresan då.

Erfarenheter med Thai i denna situation? Vad är worst case scenario här, om de vägrar en att boarda får man då själv pynta hemresa eller är de skyldiga att fixa alternativ rutt?
 

Dr. Miles

Expert
Erfarenheter med Thai i denna situation? Vad är worst case scenario här, om de vägrar en att boarda får man då själv pynta hemresa eller är de skyldiga att fixa alternativ rutt?
Eftersom de har satt upp reglerna, tror jag att ni får fixa hemresebiljetten själv.
 
Jag skulle tro att dom kan vägra boarda er och inte betala ett öre.

Mycket sånt här är komplicerat juridiskt, något relaterad anekdot från när jag flög som observatör för något år sen och flög med en besättning till Grekland och tillbaka.

Under turnaround i Grekland stod kapten och pursern med regelboken och slog i reglerna angående en passagerare som hade en bruten arm. Han hade fått skadan under sin semester och beroende på hur gipset var gjort fick han eventuellt inte flyga. Detta hade att göra med utrymningsregler. Ifall en person flyger som har problem med rörlighet (Mobility Impaired Person tror jag tekniska termen är) så måste man ha en person som kan hjälpa att utrymma personen.

I det här fallet var hans gips klippt på ena sidan vilket gjorde att han klassades som "able bodied", han flög med andra ord som planerat. Men det tog en tio minuter att avgöra ifall han fick boarda eller inte, och det var ingen tvekan om att kapten hade vägrat flyga honom ifall reglerna inte tillåtit det.


Med andra ord misstänker jag att bakom reglerna finns försäkringar och juridiska regler hos Thai. Det är fullt möjligt att besättningen inte får boarda en person som är 30v gravid utan ett läkarintyg. Ni har också tydligt blivit meddelade om vad reglerna är så jag tror inte ni kan spela på dumhet ifall ni dyker upp utan intyget.

Jobbigt läge helt klart, men jag skulle nog inte köra och hoppas på det bästa.
 
Toppen