Senaste nytt

Erfarenheter av Air France vid förseningar? Missad flight Köpenhamn-Paris-Santiago.

jumbooze

Medlem
Jag håller med här om att det är tajt med tiden men det är så att i Chile väntar man inte med begravningen som här hemma, detta var alltså ingen planerad resa utan, hon fick beskedet, bokad biljett direkt och åkte dag därpå.
Det är alltså "Hals över huvud" som gäller.

Hon har inte heller några större ekonomiska muskler för att kasta sig över en ny biljett på flygplatsen då hon redan lagt ut mycket pengar på biljett 1.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Senaste update:
Min kompis stod i kö och kom till slut fram och fick prata med en "agent" på flygplatsen.

Komplikation, min kompis pratar inte bra engelska hon talar spanska/svenska.

Så till slut så fick jag ringa mobilen och prata med Agenten, de vägrade att betala 600 euro då de hävdade att EU enbart var cancelation eller nekad boarding på grund av "över försäljning".

De ska ge henne voucher för middag nu och intyg på försening (vilket skulle vara något strul med baggage/baggagesökning) är detta något nytt för att undvika EU regler eller? Jag hör alltid bara "tekniskt fel" oförutsett osv....
Samt information om hur hon kontaktar kundtjänst för vidare klagosång.

Så nu ska jag leta reda på Eu reglerna på Franska/Engelska för att förbereda klagomålet.

To be continued...
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte så tydligt när det gäller försening.

Frequently Asked Questions about Air Passengers' Rights in the European Union

Frequently Asked Questions about Air Passengers' Rights in the European Union skrev:
Is the passenger entitled to any monetary compensation in the event of a delay?

Not unless the delay exceeds three hours and then only in limited circumstances. The Court of Justice of the EU ruled on 19th November 2009 in the joined cases of Sturgeon v Condor Flugdienst GmbH and Bock and others v Air France SA C-402 and 423/07 that compensation may be payable as if the flight was cancelled where the resulting delay is longer than three hours. However, compensation will not be payable if the air carrier can prove that the delay was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.
 

Dr. Miles

Expert
Tack!
Nu ska jag bara få tag på henne igen. Och få senaste uppdate.
//J

Om det blir för många samtal, kan det vara värt för henne att skaffa ett SIM kort i Frankrike(hon är på CDG eller hur?). Då kostar inte för henne att ta emot samtal och kan surfa billigt med sin smartphone, om hon har en sådan.
 

jumbooze

Medlem
Senaste uppdatering, försening var på grund av :
Late arrival due to search for bags due to noshow pax

Undrar om den räknas som "Extraordinary Circumstances" så de slipper betala

AHO/Agehall: Tack för tipset.
 
Senaste uppdatering, försening var på grund av :


Undrar om den räknas som "Extraordinary Circumstances" så de slipper betala

AHO/Agehall: Tack för tipset.


Aldrig i livet att det där räknas som något som inte dom kan ha koll på. Vem säger att dom ska vänta? Dom kunde slängt ut bagaget direkt, ingen som tvingar att man ska vänta. Nej bara sätt åt fanskapen ;)

Edit: hur länge blev planet försenat btw?
 

Jacob

Medlem
Jag håller med här om att det är tajt med tiden men det är så att i Chile väntar man inte med begravningen som här hemma, detta var alltså ingen planerad resa utan, hon fick beskedet, bokad biljett direkt och åkte dag därpå.
Det är alltså "Hals över huvud" som gäller.
Då förstår jag. Väldigt olyckligt allting. Pengar och eventuella ersättningar måste väl ändå vara en bagatell mot att ha missat begravningen.

Ska hon åka ner till Chile i alla fall?
 
Toppen